Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan ikke reinstallere XP

Anbefalte innlegg

Jeg har installert XP mange ganger før, men denne gangen klarer jeg det rett og slett ikke.

Satt opp i bios at den skal boote fra CD ROM. Er det noe jeg har glemt?

Jeg har 5 harddisker i maskinen, jeg klarer rett og slett ikke se hva som mangler her.

Når jeg starter maskina (for å reinstallere) så kommer det opp en beskjed om jeg vil kjøre 1:windows xp vanlig utgave etc etc

2:windows xp 64 bit

Hvorfor i alle dager starter ikke den vanlige reinstallasjons prosedyren her?

Kommer ikke på hva jeg har gjort feil. Har ikke reinstallert på 1.5 år. Windows er totalt vrak på maskina nå heh, helt idiot. Fryser hele tiden osv. Treg. osv osv

Jeg mistenker svaaaaaaaak om det kan være noe med denne harddisken...250gb WD.

Pleeeeeeease hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er med andre ord at du ikke klarer å bote fra CD?

Vet ikke om noe typisk som gjør det, men du får sjekke om det er noe galt med CD eller CD-ROM. Klarer du å boote noen annen CD?

Ellers er det å anbefale å koble ut alle andre disker mens du installerer.

Lenke til kommentar
Problemet er med andre ord at du ikke klarer å bote fra CD?

Vet ikke om noe typisk som gjør det, men du får sjekke om det er noe galt med CD eller CD-ROM. Klarer du å boote noen annen CD?

Ellers er det å anbefale å koble ut alle andre disker mens du installerer.

Jeg lurer på om det med diskene kan være lurt ja.. om cd rommen er i orden må jeg nesten anta siden den virker til normale oppgaver (Brenning og avspilling = ok)

blir så oppgitt over dette, men får prøve å dra kablene ut fra diskene da og kjøre på heheh :)

Lenke til kommentar

jo det er brent. men jeg har brukt cd'n før.

Har akkurat kobla ut alle disker. i bios er det valgt:

boot fra cd rom.

Det den gjør nå er at cd'n jobber og xp startes via cd'n :|

Men jeg skjønner ikke, er det noe jeg har glemt her? Det er som sagt lenge siden,

men dette er jo rimelig rett frem :(

Jeg ser ikke helt løsningen her... ellers så er det noe som er veldig galt innstillt.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
... Ikke nødvendig å koble fra andre disker. ...

Det er ikke nødvendig nei, men det kan være lurt. Det er mange (svært mange) som får problemer med at System og Boot er på forskjellige partisjoner. Ofte ser man ikke problemet før lenge etterpå, og vet da ikke hva det skyldes.

Har sett nok av tråder om dette her på forumet.

Det er en rekke betingelser som kan avgjøre om dette blir et problem eller ikke. Det er ofte slik at selv om ting fungerer OK på en bestemt måte for en selv så skal man ikke si at dette er måten alle skal gjøre det.

... Det den gjør nå er at cd'n jobber og xp startes via cd'n :|

Skjønte ikke denne. Sier du nå at CD'en booter?

Lenke til kommentar
... Ikke nødvendig å koble fra andre disker. ...

Det er ikke nødvendig nei, men det kan være lurt. Det er mange (svært mange) som får problemer med at System og Boot er på forskjellige partisjoner. Ofte ser man ikke problemet før lenge etterpå, og vet da ikke hva det skyldes.

Har sett nok av tråder om dette her på forumet.

Det er en rekke betingelser som kan avgjøre om dette blir et problem eller ikke. Det er ofte slik at selv om ting fungerer OK på en bestemt måte for en selv så skal man ikke si at dette er måten alle skal gjøre det.

... Det den gjør nå er at cd'n jobber og xp startes via cd'n :|

Skjønte ikke denne. Sier du nå at CD'en booter?

Har sett på dette i endel timer i kveld og dette er status. Jeg har hvertfall aldrig sett lignendes og begynner å tro at disken er skada.

Jeg installerte XP, og på denne disken er det 2 partisjoner, C: og D:

I kveld ble det kun mulig å installere XP på D: det er umulig å velge C:

Når jeg så starter opp, kobler fra boot fra cd rom, og kobler til boot fra harddisken i bios, så kommer det opp 2 valg, før selve XP innlastinga.

De valgene er helt like og heter:

Windows XP PRO etc

Windows XP PRO etc

Maskina tror det er to forskjelige OS :( :( Jeg klarer ikke få installert til C: og jeg får heller ikke muligheten til å formatere.

I disk management står det at C: er systemdisk, og D: er boot disken.

som du skreiv over: System og Boot er på forskjellige partisjoner.

Hva skjer liksom? Jeg er rett og slett clueless. Er det så simpelt at sata driverne ikke er installerte? eller er jeg på bærtur her? C: innholdet er slettet unntatt 3-4 filer som er i bruk selv etter safemode.

Setter stor pris på all hjelp jeg kan få :)

Lenke til kommentar

Du kan jo laste ned ultimate boot cd, som er gratis og finnes lett på google ;)

Brenn ut den, start opp fra den og velg et eller anna verktøy som kan formatere eller partisjonere disken din.. gjør det du syns er nødvendig..

Så booter du fra xp plata igjen, og da bør problemet være borte..

For da har du allerede sletta partisjona eller ihvertfall formatert dem fra før ;)

Lenke til kommentar

Jeg får ikke formatert partisjonen C: der XP var før.

Nå ligger XP på D: (ufrivillig plassert dit) :(

Det er filer i bruk på C: (aner ikke hva for filer)

Har sletta omtrent det som er av synlige/usynlige filer på c: og det ligger 1.3 GB igjen i system filer. Dette er igrunn ikke problemet, problemet er hvorfor jeg ikke kan få formatere denne fordømte disken, og hvorfor jeg får valget under oppstart om hvilken XP jeg ønsker å starte.

Velger jeg den øverste av XP valgene, så kommer jeg til denne XP'en som er nyinstallert på D:

Velger jeg den andre, som ligger under i listen, så blir det bare sort skjerm, for der er gamle XP partisjonen C: :) heh

Utrolig koslig problem hehe :) det positive er at maskina er fin og god nå men det tærer veldig på da med slikt problemer.

Om jeg i teorien får fjernet og formatert C:, vil det da gå bra med D: partisjonen?

Eller burde jeg endre D: til C: og gamle C: til noe annet... D: er på 200 GB mens C: er på 30 GB... arrrgh

Lenke til kommentar
Jeg får ikke formatert partisjonen C: der XP var før.

Nå ligger XP på D: (ufrivillig plassert dit) :(

Det er filer i bruk på C: (aner ikke hva for filer)

Har sletta omtrent det som er av synlige/usynlige filer på c: og det ligger 1.3 GB igjen i system filer. Dette er igrunn ikke problemet, problemet er hvorfor jeg ikke kan få formatere denne fordømte disken, og hvorfor jeg får valget under oppstart om hvilken XP jeg ønsker å starte.

Velger jeg den øverste av XP valgene, så kommer jeg til denne XP'en som er nyinstallert på D:

Velger jeg den andre, som ligger under i listen, så blir det bare sort skjerm, for der er gamle XP partisjonen C: :) heh

Utrolig koslig problem hehe :) det positive er at maskina er fin og god nå men det tærer veldig på da med slikt problemer.

Om jeg i teorien får fjernet og formatert C:, vil det da gå bra med D: partisjonen?

Eller burde jeg endre D: til C: og gamle C: til noe annet... D: er på 200 GB mens C: er på 30 GB... arrrgh

Ta ut de filene du vil ha og kjør killdisk på systemdisken din. Slett alt og innstaller på ny, eller bruk en annen disk som systemdisk og innstaller på den.

Hvis poenget er å reinstallere for å renske opp, kan det være smart og legge den nye innstalasjonen på en ny disk. Det kan jo være disken din som skranter litt...

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar

Du bør ikke forandre bokstav på diskene, dessuten tviler jeg på at XP lar deg gjøre dette. Mener å huske at du kan ikke forandre bokstav på system disken.

Det du kan gjør er å gå til Diskbehandling (Kontroll panel>Administrative verktøy>Databehandling>Diskbehandling), sorry så much hvis det ikke er riktig, har ikke brukt norsk OS de siste 15 årene, høyreklikk på C disken og slett den partisjonen.

Eventuelt start PCen med XP install CD, og slett C disken (partisjonen) FØR du prøver å installere XP på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...