Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Kommer ikke inn på laptop grunnet passord

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som vet en løsning på hva som er galt eller hva en kan gjøre??

Laptopen er en fijutsi siemens med et par år uten spesielle problemer.

Plutselig etter en restart kom spørsmål om passord ved oppstart, går ut fra at det er bios-passord.

Har lest om å ta ut batteri---hatt ute over natten 12t ca.

Flytte jumper---finner ikke det på denne.

Hjalp som sagt ikke å ha ute batteriet, eneste som skjedde var at det kom en liste over oppstart der en måtte sjekke klokke og dato, noe om bios (husker ikke alt),

så fikk inntrykk av at bios kansje var restartet.

Fikk to valg der, f1 for reset f2 for settup.

Prøvde begge og kommer til passordet igjen...!!?? :cry:

Hva kan vi gjøre???

Er det bare å sende inn???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Last ned en linux og brenn det på en pc, velg at pc'n skal boote fra cdn, så får du hentet ut all informasjonen du vil. Deretter formaterer du pc'n og installerer windows igjen (hvis det er det du vil ha) :)

Må da finnes andre løsninger en det???

Lenke til kommentar

Hvis du får spørsmål om et passord ved oppstart, så er nok det ikke bios passordet, men power-on passord. Det passordet er vanskelig, for ikke å si umulig å cracke.

Etter som din laptop er ca 2 år gammel, er nok det passordet lagret på en EEPROM, og det vil ikke hjelpe å fjerne batterier eller noe slikt.

Hvis du ringer support hos Fujitsu Siemens, er det mulig at de vil gi deg et "Backdoor" passord som gjør at du kan komme deg inn i BIOS og forandre passordet.

Vil de ikke det, må den sendes til Fujitsu Siemens slik at de kan fikse dette.

Men alt dette kommer jo an på om det er snakk om power-on passord eller bios passord.

Det HauksA foreslår vil ikke virke etter som du ikke kan starte laptopen uten å skrive inn rett passord.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Om det er bios passord det er snakk om så skulle vel dette bli slettet når han tok ut batteriet, mulig jeg tar feil men.

Har alltid hørt at om det er bios passord så er det nok å ta ut batteriet for å resette.

Så da må det vel være power-on passord?

Men synes det er snodig at passordet skal komme på etter en restart. (med mindre man har satt på passord selv da)

Lenke til kommentar
Hvis du får spørsmål om et passord ved oppstart, så er nok det ikke bios passordet, men power-on passord. Det passordet er vanskelig, for ikke å si umulig å cracke.

Etter som din laptop er ca 2 år gammel, er nok det passordet lagret på en EEPROM, og det vil ikke hjelpe å fjerne batterier eller noe slikt.

Hvis du ringer support hos Fujitsu Siemens, er det mulig at de vil gi deg et "Backdoor" passord som gjør at du kan komme deg inn i BIOS og forandre passordet.

Vil de ikke det, må den sendes til Fujitsu Siemens slik at de kan fikse dette.

Men alt dette kommer jo an på om det er snakk om power-on passord eller bios passord.

Det HauksA foreslår vil ikke virke etter som du ikke kan starte laptopen uten å skrive inn rett passord.

Ok.

Kanje dere vet hvilket det er om jeg beskriver oppstart???

*slår på-tar ca 5 sec så kommer logoen til fuijitsi siemens opp-så blir skjermen svart og et blått vindu med "enter password" med plass til 8 tegn kommer opp...

Nederst på logovinduet er f2 #enter setup# og f12 #enter multiboot selection menu# listet opp som valg.. Er dette da et power-on passord??

Om det er bios passord det er snakk om så skulle vel dette bli slettet når han tok ut batteriet, mulig jeg tar feil men.

Har alltid hørt at om det er bios passord så er det nok å ta ut batteriet for å resette.

Så da må det vel være power-on passord?

Men synes det er snodig at passordet skal komme på etter en restart. (med mindre man har satt på passord selv da)

Er min sønns, han har den med på ungdomsskolen, sier ingen har vært borti den på det tidspunktet. Men tror nå for min del det er det som har skjedd..

Lenke til kommentar

Det er nok power-on (oppstart) passordet ja. Hadde det vært snakk om BIOS passord, vil det kunne komme fram hvis du vil inn i BIOS, ikke under oppstart.

Du kan prøve følgende selv om jeg tviler på det vil hjelpe:

1. Fjern strøm kabelen til latopen.

2. Fjern batteriet til laptopen.

3. Ta så ut CMOS batteriet og vent 5-10 minutter.

4. Sett inn CMOS batteriet igjen.

5. Sett in strøm kabelen. IKKE SETT INN BATTERIET.

6. Start laptopen, med litt flaks er alle passord resatt og BIOS også selvsagt.

Hvis dette virker, kan du sjekke at alt er i orden i BIOS. Deretetr slår du av maskinen og setter inn batteriet.

Lenke til kommentar
Det er nok power-on (oppstart) passordet ja. Hadde det vært snakk om BIOS passord, vil det kunne komme fram hvis du vil inn i BIOS, ikke under oppstart.

Du kan prøve følgende selv om jeg tviler på det vil hjelpe:

1. Fjern strøm kabelen til latopen.

2. Fjern batteriet til laptopen.

3. Ta så ut CMOS batteriet og vent 5-10 minutter.

4. Sett inn CMOS batteriet igjen.

5. Sett in strøm kabelen. IKKE SETT INN BATTERIET.

6. Start laptopen, med litt flaks er alle passord resatt og BIOS også selvsagt.

Hvis dette virker, kan du sjekke at alt er i orden i BIOS. Deretetr slår du av maskinen og setter inn batteriet.

Har prøvd dette. men da jeg hadde batteriene ute over natten satte jeg i hovedbatteriet før jeg startet opp.

Etter å hatt ute CMOS batteriet en stund kom et nytt skjermbilde da der en må velge f1 #reset#(tror jeg det var) F2 #setup# for å komme videre. Ved F2 kommer noe som ligner oppstartsvalg frem på skjermen. Men ruten med passordet kommer frem ved begge valgene.

:cry:

Lenke til kommentar
Det er en Fujitsu-siemens, amilo pa2510-12p finner jeg på papirene.

Som jeg nevnte, power-on passord er lagret i EEPROM. Jeg fant også det backdoor passordet SKY_FOX, men tror det kun gjelder BIOS.

Er redd for at det kun er to måter å fikse dette: Fujitsu Siemens support eller kjøpe en ny EEPROM av samme type, fjerne den gamle og lodde på den nye chipen.

Det siste er kun å anbefale for erfarne folk som kjenner til dette.

Lenke til kommentar
Suport pratet om biospassord.

Uansett, di sendte saken videre til Tyskland i 11 tiden i dag, fikk svar i etttermiddag med et passord. og det funka som fyfiller'n :thumbup:

Gutten blei glad :tease:

Flott! .. Er kanskje ikke så populært og fortelle om slikt, men det hadde ikke vært å forakte om du hadde lov til å dele det passordet med oss. Så vi kanskje kan hjelpe andre med samme problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...