Henrikse Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hei, En stund tilbake byttet jeg CPU-kjøler fra den vanlige som følger med Intel-prosessorer til en Golden Orb II fra Thermaltake. Samtidig som jeg gjorde dette satte jeg inn et Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio lydkort. Etter dette begynte PCen å slå seg vrang, for hvis jeg prøvde å spille noe (selv HOMM III på lav grafikk) så frøs den og jeg måtte kvele den. Selv Coverflow på iTunes ble for mye for den. Jeg remonterte kjøleren, og da begynte coverflow å fungere, men fortsatt så dør maskinen når jeg skal spille. Er det noen som vet om dette skyldes lydkort eller CPU-kjøler? Takker for svar Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hva slags cpu har du? Høres ut som et varmeproblem, det er iallefall lett å eliminere lydkortet - plukk det ut og test uten. Golden Orb II er pr. dagens standard pill råtten - den var en ok kjøler til enkeltkjerne Athlon 64 for mange år siden mener jeg å huske - men den kan funke avhenging av hva slags cpu du har og luftflyt i kabinettet. Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Har en C2D E6300. Tenkte det kanskje kunne være et varmeproblem, men PCen fungerte fint før jeg monterte Golden Orb II, og den kan vel ikke være dårligere enn den som følger med Intelprosessorene? Bør jeg prøve å bytte tilbake til intelkjøleren isåfall? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Sålenge du ikke overklokker holder Intelkjøleren - tror heller ikke den er dårligere enn Golden OrbII, men du MÅ passe på at du får festet pushpins'ene på org. kjøleren skikkelig - de skal klikke på plass og kjøleren skal sitte godt. Du må også rense både cpu og kjøler for gammel kjølepasta og legge på et syltynt lag med ny kjølepasta på cpu. Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Tenker jeg prøver det i løpet av de neste dagene da. Poster resultatet når det kommer Takk for tips Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Da prøvde jeg å bytte kjøler. Status nå er at PCen høres ut som et jetfly, og nå lar meg nå spille i ca 3 min før den fryser, kontra tidligere da den frøs bare noen i rommet nevne ordet spill. Det virker som om det er prosessorvarmen som er problemet, spørsmålet er da bare om jeg skal investere i en ny kjøler, og hvis så, hvilken? Edit: oppdatering: PCen er åpen nå, så jeg benyttet andledningen til å kjenne på varmen forskjelige steder. Kjøleribbene til CPU-kjøleren er ikke lunkne en gang - om det er positivt og betyr at de kvitter seg med varmen veldig effektivt eller om det betyr at de leder varmen fra prosessoren dårlig vet jeg ikke. Derimot så er skjermkortet mitt ganske varmt. Så varmt at jeg kjenner det fra en 10 cm unna. Problemene oppstod når jeg byttet ut CPU-kjøler og satte inn et lydkort, så jeg tenkte automatisk at dette var problemet. Det slo meg at lydkortet kanskje ødela luftstrømmen for skjermkortet, men det er ikke tilfelle har jeg funnet ut. Noen som ahr noen gode ideer? :S Endret 17. februar 2009 av Henrikse Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Veldig vanlig at man ikke har fått festet kjøleren skikkelig, da vil ribba føles kjølig, men er ikke sikker på om det er tilfelle her, en uklokket E6300 utvikler ikke så mye varme, hent ned Coretemp og sjekk temp. Det kan jo selvfølgelig være skjermkortet ditt, spesielt hvis pcen bare henger i spill. Last ned OCCT: http://www.ocbase.com/download.php?fileext=exe Her kan du stressteste cpu, skjermkort også hvis du har nyere Nvidiakort. Du bør også kjøre memtest: http://www.memtest.org/download/2.11/memtest86+-2.11.iso.zip Brenn ut på en cd og boot fra denne Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Kjørte en test med OCCT nå på 6 min, og da lå CPU 1 på rundt 50-60 grader, mens CPU 2 lå på rundt 120 (!). Skjermkortet lå på rundt 60, selv om jeg ikke vet hvordan den fikk til å måle det. (det stod i beskrivelsen at den kun måler nVidia 8800 og høyere, og jeg har et x1900GT fra ATI) Uansett, tyder dette på at prosessoren blir for varm? kjører en test på en time nå, så får jegs e hva den sier, men per nå ligger temperaturene påd e tre sånn ca der den forrige testen viste det. Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Da var entimerstesten ferdig, her er resultatene: De tre første der tyder på at det er tempen i CPU 2 som er problemet, uten at jeg skal si noe sikkert. De fire siste sier meg fint lite :S Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Sannsynligvis så roter OCCT med temp, 120 grader er enten pwm eller skjermkort - kjør Coretemp - den gir som regel veldig nøyaktig temp på eldre Core2. OCCT (og windows...) hadde trynet med en gang ved sånne temps Hvis skjermkortet ditt ligger på 120c så er det altfor høyt. Du kan bruke gpu-z for å sjekke temp på skjermkort: http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/ Endret 17. februar 2009 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 GPU-Z sier at skjermkortet ligger på rundt 60 grader Coretemp sier at de to kjernene ligger i området 30-40 grader Tenkte jeg raskt skulle åpne et spill for å se om jeg kunne få noen utslag på tempen, men PCen døde før jeg rakk å avslutte det -.- Har begynt å lukte på å bytte ut HK, CPU, RAM og GPU. Delvis for å få bukt med problemet, men også fordi det jeg har er 2,5-3,5 år gammelt. Lenke til kommentar
WitNo Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Mulig at dette er helt i det blå, men da jeg skifte kjøler på CPU for noen år tilbake fikk jeg stadige båskjermer og restart i Windows. Viste seg etter mye fikling å skyldes at jeg hadde slått av en ørliten del av hjørnet på prosessorkjernen i forb. med monteringen. Skaden var så liten at det måtte forstørrelsesglass til å se den. Det kan uansett være en idé å sjekke at du ikke har forårsaken noen fysisk skade på maskinvaren under kjølerskifte... Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvis du ikke har kjørt memtest86+ enda så bør du absolutt gjøre det. Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Tror jeg gir opp, hvis jeg skal spille nyere spill så må jeg bytte ut prosessor, hk og skjermkort uansett... Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå