Gå til innhold

Ny PC til 8-9000 ,-

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har en Celeron 333 @ 417 med Riva TnT (overklokket), 128 Mb SDRAM og 20 gb HDD som ikke kan repartisjoneres. Kjører de fleste nye spill glatt, men det kan vel være lurt å oppgradere før Doom 3?

Uansett; jeg har bare 8-9000 kroner jeg kan bruke, og kjøper i begynnelsen av juni. Har laget et midlertidig oppsett, men er veldig usikker;

PSDATA:

Skjerm: 19" TCO95 CRT skjerm fra Hyundai. 1600x1200@85Hz 1995,-

Harddisk: 120 GB IBM 180GPX 975,-

Minne: Geil PC2700 512 MB value; 595,-

MPX:

Skjermkort: Sapphire Radeon 9700 Atlantis 2190 ,-

Prosessor: Amd Athlon XP 2500+ Barton Boxed 1284,-

(Hva var forskjellen på boxed og ikke?)

Hovedkort: Abit NF7 1.2 879,-

(Passer dette)

Cd-brenner:AOpen CD-RW 48x24x52x IDE/ATAPI 225,-

Totalt: 8143 +frakt

Mangler vel vifte til prosessoren, men jeg vet ikke hvilken jeg bør kjøpe. Er det gode overklokkingsmulighter med dette systemet? Prisene og tilbudene kommer sikkert til å forandre seg litt, men er det noe som bør skiftes på eller noe jeg har glemt?

Kan jeg bruke mit gamle miditower ATX-kabinett?

-ZeoviZ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ja, og oppgradere før doom3 er nok en god ide :wink:

2: Boxed er med en vifte, ikke boxed må du kjøpe vifte selv. Boxed viften er helt grei, men pleier ikke å være noe kjempe overklokker. Skal du overklokke har jeg hørt at Swiftech CPU-kjøler (modell: MCX370CR2) er en god kjøler, og med en god vifte på har du et bra overklokkingsoppset

3: Hovedkortet er bra for overklokking, det og epox sitt er de beste til overklokking for Amd.

4: Sansynligvis vil det passe inn i dit gamle kabinett.

5: Hvor stor er strlmforsyningen din? Sansynligvis trenger du ny, ville da gått for 340-360W.

Lenke til kommentar

Hmm.... å kjøpe dyr vifte og kjøleribbe kan umulig være så lurt. Da er det vel nesten like bra å kjøpe seg en litt dyrere prosessor? Dessuten har jeg ikke råd til det (Kanskje senere).

Strømforsyningen er bare 230W. Hva har strømforsyningen egentlig å si på ytelsen?

Hovedkortet støtter dual ddr; bør jeg kjøpe 2 stk 256 Mbit da? Hvilket er det beste av de billige ram-brikkene?

Noen som vet om den ekstremt billige cd-brenneren er god?

Lenke til kommentar

Hvis du har virkelig stramt budsjett, kan det kanskje lønne seg å kjøpe fra en sjappe. Kanskje du kan gå bittelitt ned på skjermkortet, radeon 9500 pro kanskje ? Heller bedre og raskere minnecpuhovedkorthardisk vil nå jeg si. Skjermkort faller så fort i pris uansett, ikke alltid lurest å kjøpe det dyreste på markedet.

Lenke til kommentar

Noe i veien med hovedkortet, harddisken eller minnet? Må vel mye opp i pris for å få noe bedre? Kan sikkert betaler noen hundrelapper ekstra...

Uansett synes jeg 500 kroner er verdt forskjellen på 9700 og 9500 pro. Den er ganske stor i enkelte spill, i følge tomshardware. Men kommer det et 9800 (ikke pro)? Hva kommer det til å koste?

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt i å kjøpe en 512mb brikke i stedet for to 256brikker. Du begrenser oppgraderingsmulighetene en god del ved å velge to stk 256 brikker, og ytelsesforskjellen på dual 256mb og singel 512 er forsvinnende liten i forhold til hva andre ting har å si.

Enig med deg ang Boxed vifta. Swiftech er ikke rett valg dersom du allerede har et litt trangt budsjett. Med tanke på oppgraderingsmuligheter, så kan du jo senere gå til anskaffelse av en større ribbe/vifte og en 512mb brikke som du kan kjøre i dual med den allerede eksisterende minnebrikken.

Er enig med de som holder en knapp på 9500pro forran 9700pro. Ytelsesforskjellen er ikke så sinnsykt stor, og det er bedre å "stabilisere" totalytelsen til maskinen istedet for å gå for et par under middels komponenter parret med et par toppspesifiserte komponenter...

Ellers så ligger du jo rett under topp-maskin-spec med budsjett på 8-9000. Man får rimelig heftig pc i prisgruppen 8000 til 12000.

DrErling

Lenke til kommentar

:o Prisen på den brenneren :o må være trykkfeil på mpx sin side!!

Og sa du:

"Jeg har en Celeron 333 @ 417 med Riva TnT (overklokket), 128 Mb SDRAM og 20 gb HDD som ikke kan repartisjoneres. Kjører de fleste nye spill glatt"

:o :lol: da spiller du vel sjakk og kabal da el?

Lenke til kommentar

Hmmm. Så dere mener altså alle at det ikke er verdt 500 kroner å oppgradere fra 9500 pro til 9700. (Er forresten ikke 9700 pro jeg satser på, DrErling, men non-pro.) Med stor skjerm er det lurt å ha høy oppløsning, og i følge http://www.tomshardware.com/graphic/200210...024/ati-10.html klarer ikke 9500 pro dette hvis man skal bruke antialiasing også. Dessuten viser alle testene at 9700 er mye bedre enn 9500 pro på høye oppløsninger, og det er ikke veldig langt opp til 9700 pro.

:grumpy: Trykkfeil på brenneren...hmm... :grumpy:

For øvrig er jeg i militæret og har ikke fått testet de aller siste spillene. Men jeg kjører GTA 3, Neverwinter Nights, UT2003 m.m. uten mye hakking.

Lenke til kommentar
Hmmm. Så dere mener altså alle at det ikke er verdt 500 kroner å oppgradere fra 9500 pro til 9700.  (Er forresten ikke 9700 pro jeg satser på, DrErling, men non-pro.) Med stor skjerm er det lurt å ha høy oppløsning, og i følge http://www.tomshardware.com/graphic/200210...024/ati-10.html klarer ikke 9500 pro dette hvis man skal bruke antialiasing også.  Dessuten viser alle testene at 9700 er mye bedre enn 9500 pro på høye oppløsninger, og det er ikke veldig langt opp til 9700 pro.

:grumpy: Trykkfeil på brenneren...hmm... :grumpy:  

For øvrig er jeg i militæret og har ikke fått testet de aller siste spillene. Men jeg kjører GTA 3, Neverwinter Nights, UT2003 m.m. uten mye hakking.

Da er det nok ikke med bra grafikk og tviler på at du har høy FPS :(

Lenke til kommentar

Swiftech viften var for overklokking. Om du ikke overklokker som hobby er det ikke verdt å kjøpe den. Da bruker du heller boxed viften. Ser ingen grunn til å hoppe opp noen hakk på prossesoren, 2500+ gir god ytelse. Tør å påstå at du ikke merker forskjell på den og en 2800+ bortsett fra i kunstige tester. Om du har 2*256 istedenfor 1*512 aktiverer du noe kalt Dual ram. Den var det en del hypp om, men det viser seg at ytelsesøkningen er minnimal. Personlig hadde jeg gått for 1*512 da 2*256 allerede har kneblet oppgraderingsmulighetene dine ganske mye.

Vedrørende 9500pro vs 9700 regner jeg med at du har gjort ditt forhåndsarbeid. For en rask ytelsesoversikt kan du se her og her.

I bunn å grunn er de begge 2 veldig gode kort, og hva du velger er avhenging av lommeboken din. Uansett kan du være fornøyd.

P.S grunnen til at 9700 er nærmere 9700pro en 9500 pro er at 9700 og 9700pro er samme kortet, bare at 9700pro er klokket høyere. 9500pro er en mindre avansert brikke.

Lenke til kommentar

Du tjener mye ved å overklokke barton vil jeg tro, og en Swiftech vil hjelpe deg å nå høyt :)

Formann er en god overklokker :D

Og han har samme HK som du har tenkt å kjøpe, den er en jævla bra overklokker! Mener at formannen sa at Barton var en ganske god overklokker?!?

Lenke til kommentar

Bruneha:

"Da er det nok ikke med bra grafikk og tviler på at du har høy FPS"

Korrekt! Krever ikke så mye av en maskin jeg betalte 4500 kroner for for over 5 år siden. ..

Bør jeg eller jeg kjøpe ny strømforsyning? Hva er vitsen med større strømforsyning?

Er det overhodet mulig å overklokke med den medfølgende viften? Athloner er vel varmere enn P4er fra før av?

Lenke til kommentar

Du bør ha ny strømforsyning. Det er fult mulig at du klarer å starte den, det avhengier av hvor god strømforsyningen er. Ikke bare hvor mye W den leverer, men en del andre ting også. Men sansynligheten er stor for at du enten ikke vil klare å starte pc en engang, eller at det vil gjøre den veldig ustabil. Du vil uansett ligge helt på grensen. Er egentlig ikke en ting du bør sitte og spare på, en ny strømforsyning koster ikke mer en 300-400,-

Det er fult mulig og overklokke med viften som følger med. En annen ting er om du trenger det, 2500+ har masse av ytelse allerede. Hvor mye du får klokket din er avhenging av vilken stepping du får, og der må du stole på flaksen. Ville tatt oppsettet slikt det står nå, puttet på en 340-360W PSU(strømforsyning). 9700 eller 9500 pro lar du lommeboken din bestemme.

Lenke til kommentar

Vel for å si det sånn. Når du har hatt den PCen i en stund, så kan det ikke bety at du er så kresen på grafikk. Derfor mener jeg at et 9500pro er like så godt for deg, og at du ikke vil merke forskjellen på de to kortene i det hele tatt. Siden du har så stramt budgett, så er det bedre å bruke de 500 ekstra på ny PSU.

Lenke til kommentar
Vel for å si det sånn. Når du har hatt den PCen i en stund, så kan det ikke bety at du er så kresen på grafikk. Derfor mener jeg at et 9500pro er like så godt for deg, og at du ikke vil merke forskjellen på de to kortene i det hele tatt. Siden du har så stramt budgett, så er det bedre å bruke de 500 ekstra på ny PSU.
:yes:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...