Gå til innhold

Ønsker mer rutinert trening (styrke)

akle

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst til å få litt mer målrettet og rutinert trening. Hovedsakelig styrke i først omgang, push ups/sitt ups.

Jeg har trent litt push ups og sitt ups om kveldene en god stund.

Den sist uken har jeg gjort:

20 push ups etter forsvarets standard

- ca 30 sek pause

25 sitt ups etter forsvarets standard

- ca 3 min pause

25 vanlige push ups

- ca 30 sek pause

45+ vanlige sitt ups

Men har lyst til og trene litt mer seriøst, rutinert og få en skikkelig plan på det. Nå prøver jeg og gjøre det hver dag, men har hørt noe om hvile/restitusjons dager!? Har sett litt på nettsiden hundredpushups.com er det en brukbar plan, 6 uker virket litt kort. Men må si jeg har liten peiling på slikt. Et av målene med opptakskravene i forsvaret, har planer om og søke befalsutdanning.

Jeg er en gutt på straks 18år og veier 55-60kg hvis jeg skal tippe, og går andreåret på en danselinje på videregående skole.

edit: I tillegg til dette blir det litt styrke på skolen, har den siste uken gjort 20 push ups etter forsvarets standard på skolen også.

Mvh

Akle

Endret av akle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er riktig som du nevner at musklene trenger restitusjon. de bør få minst et døgn på seg (som i 24 timer)

det som da er lurt å gjøre er å dele kroppen inn i "biter" trene underkroppen (legg, lår og rumpe) en dag og overkroppen en dag, og den kan igjen deles opp med bryst og biceps og skuldre og neste dag triceps( under biceps) og bakside skuldre og nakke

det finnes mange variasjoner alt etter hvem du spør, men du finner uttallige måter og trene på med å google litt

ellers vil jeg bare nevne at rygg og mage kan/bør trenes hver gang. viktig at ryggen trenes like mye som magen, ellers kan det oppstå litt problemer med ryggen etterhvert. har du vaskebrett og en kanonmage og aldri trent rygg så vil du få ryggproblemer tilslutt

kjøp deg gjerne proteiner og evt karbohydrater hvis du vil ha litt mer effekt av treningen din på sikt (styr unna ulovlige tapermidler som div boler og hvite russere og slikt som mange driver med fortiden)

Lenke til kommentar

Kom deg inn i et treningsstudio og få et ordentlig program. 5x5 (sjekk treningsloggen min for meg info, eller gå på stronglifts.com) er verdt å se innpå.

Du kommer ikke langt med push-ups og sit-ups :)

Men for all del, hvis du skal få NOE effekt av styrketrening må du spise, spise og spise litt mer. 55-60 kg er neimen meg ikke mye, men siden du går på danselinjen kan det være en grunn for det (?).

Iallefall, lykke til :)

Lenke til kommentar

Vekten min kommer vel av en god del trening(ca 15 timer i uka med variert danse trening), og at jeg føler/tror jeg spiser litt for lite. Så får vel se å ta meg sammen der, og spise mer.

Skal ta å se litt på det dere nevner, så får jeg se.

Takk for tipsene.

Lenke til kommentar

Kan ellers anbefale nybegynnersiden helt øverst på styrkesiden. Der finner du mye nyttig info. Det er vanvittig mange tips der ute som man skal styre unna.

Du kan velge om du skal styre unna dette eller ikke:

Dropp sit-ups. Det kan ødelegge ryggen din. Siden du danser er dette spesielt viktig. Det er mange andre gode øvelser du kan ta for å styrke magen din.

http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=69

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...