Mannen med ljåen Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hei! Nær hytta mi i Vest-Agderr finnes en kraftverkdam kalt Eptevannet. Den er vanligvis under vann, men de siste 10 åra har den vært tappet ned pga. bygging av en demning. Dette har muliggjort flyvrak-safari. Jeg vet ikke når de hever vannstanden igjen. Det jeg vet er at en Thunder-Jet krasjet her en eller annen gang etter krigen. Jeg har gått rundt over hele Eptevann-området, og funnet deler. alt fra instrumentpanelet, til nesten hele motorer. Gamle slektninger så det krasje. Det fløy lavt over hustakene med en spesiell motorlyd. Ifølge legenden eksploderte det i luften, og delene spredte seg over et stort område. Jeg har som sagt sett flere av komponentene, særlig svære motordeler og selve instrumentpanlet. Men jeg vet ikke når eller hvorfor det styrtet. Slektninger som levde påå den tiden påstår å ha sett en støvvel med en skjelettfot inni. Men ellers vet jeg null og niks om styrten. Klarer noen å finne noe info om denne styrten? Jeg er fryktelig fascinert av dette. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Denne kan jo være verdt en kikk: http://home.no.net/thsord/ Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Har sett den siden før, men jeg finner ikke noe om den thunderjeten der. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Ta kontakt med fyren. Han har sikkert sine metoder. Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Ta kontakt med Forsvaret. Antageligvis er en slik hendelse loggført.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Spurte faktisk en som jobbet på fly"museet" (det som de egentlig ikke har lov å kalle museum, bare flysamling) et sted på østlandet. Han kjente ikke til det. Hvem i forsvaret kontakter man ved forespørsler om info om flystyrt som ikke rammet meg? Hva slags papirer kan de sende meg? Jeg spør jo bare av nysgjerrighet, kan ikke bruke masse ressurser på dette, eller kalle meg journalist. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 [email protected] er jo en grei start, eventuelt overlate saken til noen som driver med dette (f.eks. fyren som driver nevnte nettside) og be dem komme tilbake til deg hvis de finner ut noe. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Har sendt en e-post til han som driver den siden som ble linket til lengre opp. Får jeg svar, postes svaret her. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Klarte ikke å finne det nå men jeg har lest statistikk tildigere på at forsvaret mistet *mange* fly på den tiden. Kanskje du burde spørre Statens Havarikommisjon for Transport? Kanskje de har noe i arkivene sine? http://www.aibn.no/ Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Har du lyst til å poste bilder av det du har funnet? Høres spennende ut! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Beklager. Jeg har veldig lyst til å poste bilder av brennkamre, forvridd metall og instrumentpanelet, men jeg har ingen bilder. Lenke til kommentar
Brann_vinner Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Hei! Flyet styrtet i juli eller august 1955, like syd for Brastad, på ei fjellhylle i vannkanten, på østsiden av Eptevannet. Fra Eigebøbrua kan man se ulykkesstedet ca. 100 meter i luftlinje på østsiden av vannet. Piloten var fra Kristiansand. Han omkom i ulykken. Kun små kroppsdeler ble funnet etter ulykken. Vi så flyet komme i lav høyde, med kraftig røykutvikling, noen hundre meter sydøst for havaristedet. Selve krashet mot berget i vannkanten så ingen. Vi oppsøkte ulykkesstedet like etter havariet, men store deler av flyet var blitt slynget ut i vannet. Der lå flyrester over et stort område, og berget det hadde truffet var rensket for all vegetasjon. 3 Lenke til kommentar
ChappyD Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Både F84 thunderjet og F86 Sabre hadde problemer og ramlet ned støtt og stadig. Mye på grunn av dårlig opplæring men også pga tekniske feil. Lav høyde og lav fart var en dårlig combo for disse noe som kunne gjøre landing litt mer spennende en det burde. Min bestefar fortalte meg om en bekjent han hadde som kom inn for landing hvorpå flyet heller ville legge seg på rygg i skogen ved siden av rullebanen. Veldig mye spennende flyhistorie rett etter krigen. 2 Lenke til kommentar
Hvilepuls Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 Alle data om denne flystyrten finner man her: http://flyblader.com/onewebmedia/Nr%2016%20F-84.pdf F84G-11-RE 51-10061 20.08.52 249:05 FN-4 FN-A MU-B 17.09.54 453:45 Ulykke 03.09.54. Under en instrumenttreningsflyging med to fly fra Sola til Kristiansog og tilbake, begynte MU-B å oppføre ser unormalt under stigning opp gjennom skydekket ved Kjevik. Da Flyet kom på topp, rullet det sakte over på ryggen og styrtet i bakken ved Brastad gård ved Eptevann, 6-7 km sørvest for Konsmo i Nord-Audnedal. Piloten, fenrik Kåre Eimstad, omkom. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå