Gå til innhold

ThunderJet krasj i sør-Norge


Anbefalte innlegg

Hei!

Nær hytta mi i Vest-Agderr finnes en kraftverkdam kalt Eptevannet. Den er vanligvis under vann, men de siste 10 åra har den vært tappet ned pga. bygging av en demning.

Dette har muliggjort flyvrak-safari.

 

Jeg vet ikke når de hever vannstanden igjen.

Det jeg vet er at en Thunder-Jet krasjet her en eller annen gang etter krigen.

Jeg har gått rundt over hele Eptevann-området, og funnet deler. alt fra instrumentpanelet, til nesten hele motorer.

 

Gamle slektninger så det krasje. Det fløy lavt over hustakene med en spesiell motorlyd.

Ifølge legenden eksploderte det i luften, og delene spredte seg over et stort område.

 

Jeg har som sagt sett flere av komponentene, særlig svære motordeler og selve instrumentpanlet.

Men jeg vet ikke når eller hvorfor det styrtet.

 

Slektninger som levde påå den tiden påstår å ha sett en støvvel med en skjelettfot inni.

Men ellers vet jeg null og niks om styrten.

 

Klarer noen å finne noe info om denne styrten?

Jeg er fryktelig fascinert av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spurte faktisk en som jobbet på fly"museet" (det som de egentlig ikke har lov å kalle museum, bare flysamling) et sted på østlandet. Han kjente ikke til det.

 

Hvem i forsvaret kontakter man ved forespørsler om info om flystyrt som ikke rammet meg?

Hva slags papirer kan de sende meg?

 

Jeg spør jo bare av nysgjerrighet, kan ikke bruke masse ressurser på dette, eller kalle meg journalist.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Hei!

Flyet styrtet i juli eller august 1955, like syd for Brastad, på ei fjellhylle i vannkanten, på østsiden av Eptevannet. Fra Eigebøbrua kan man se ulykkesstedet ca. 100 meter i luftlinje på østsiden av vannet.

 

Piloten var fra Kristiansand. Han omkom i ulykken. Kun små kroppsdeler ble funnet etter ulykken.

 

Vi så flyet komme i lav høyde, med kraftig røykutvikling, noen hundre meter sydøst for havaristedet.

Selve krashet mot berget i vannkanten så ingen. Vi oppsøkte ulykkesstedet like etter havariet, men store deler av flyet var blitt slynget ut i vannet. Der lå flyrester over et stort område, og berget det hadde truffet var rensket for all vegetasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Både F84 thunderjet og F86 Sabre hadde problemer og ramlet ned støtt og stadig.

Mye på grunn av dårlig opplæring men også pga tekniske feil.

Lav høyde og lav fart var en dårlig combo for disse noe som kunne gjøre landing litt mer spennende en det burde.

Min bestefar fortalte meg om en bekjent han hadde som kom inn for landing hvorpå flyet heller ville legge seg på rygg i skogen ved siden av rullebanen.

Veldig mye spennende flyhistorie rett etter krigen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Alle data om denne flystyrten finner man her: http://flyblader.com/onewebmedia/Nr%2016%20F-84.pdf

F84G-11-RE        51-10061             20.08.52               249:05                  FN-4 FN-A MU-B             17.09.54 453:45

Ulykke 03.09.54. Under en instrumenttreningsflyging med to fly fra Sola til Kristiansog og tilbake, begynte MU-B å oppføre ser unormalt under stigning opp gjennom skydekket ved Kjevik. Da Flyet kom på topp, rullet det sakte over på ryggen og styrtet i bakken ved Brastad gård ved Eptevann, 6-7 km sørvest for Konsmo i Nord-Audnedal. Piloten, fenrik Kåre Eimstad, omkom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...