Panter Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Bestilte en rimelig kraftig bærbar 13.6 2006, ble vel levert par uker senere. Har vært noe trøbbel med den 3 ganger før, men fungert som den skal nå i lengre tid. Men for et par dager siden kom det en høyfrekvendt lyd fra pcen og når skjermen gikk ut av standbymodus var bildet veldig rødt, men ble fort normalt. I kveld har skjermen tar kvelden helt. Dvs man ser at det er bilde der, men ikke noe lys. Det kan hende lyset er på i 20 sek, men ellers helt sort så er vel bakgrunnslyset som er gått. Da er spm til dere som behandler slike saker ukentlig; det skal ikke være noen grunn til at dette ikke dekkes av Forbrukerkjøpsloven og 5 års reklamsjonsrett? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Ut fra din beskrivelse vil jeg anta at det er "lyspæra" i LCD skjermen som er gåen. Dette er noe som vil gå på garanti/reklamasjonsretten, såfremt det ikke er en yttre skade (les fall i bakken etc) som har skyld i feilen. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Det er jeg enig i og da er det også naturlig at reklamasjonsretten er maks 5 år? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Lever den inn! 5års reklamasjonsrett er en selvfølge på et slikt produkt! Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Høres ut som noe du kan reklamere på ja. Anbefaler deg å kontakte selger før du leverer inn produktet for å se hvordan gangen i saken blir. Les også igjennom lovverket om avhjelp og gjennomføring av avhjelp så du vet hvilke rettigheter du har ($29 og $30): http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#29 Merk at veldig mange er slappe når det kommer til punktet om låneprodukt, og vit at du har rett til låneprodukt om du er avskåret fra å bruke produktet mer en 7 dager. Dette gjelder da kun dersom det er "rimelighet mellom ditt behov, og selgers kostnader". Så klarer du deg en periode uten laptop, så ville jeg ikke vært så hard på dette punktet. Dersom selger skulle bruke lenger en 10 dager, og du er avhengi av å ha en laptop, mener jeg å ha funnet en løsning på dette. Ettersom jeg kan se i loven, og som jeg også har forhørt meg med forbrukerrådet om, så kan man leie en laptop mens produktet repareres, for så å sende denne regningen til selger. Dette er en veldig dristig måte å gjøre det på, og det er stor sannsynlighet for at selger nekter å dekke. Derfor er det er par ting du burte være klar over dersom du velger en slik fremgangsmåte: - Informer selger på forhånd. Send gjerne ett brev samtidig som du sender inn produktet der du sier at "dersom det tar lenger en 10 dager å reparere produktet, vil du ha låneprodukt. Om du ikke har mottatt hverken låneprodukt eller din orginale PC innen 15 dager, vil du leie en, og sende regning til dere(selger)". - Gjør så mye som mulig skriftlig, og ta vare på alt av kvitteringer, brev osv. Skulle saken låse seg, er dette gull verdt - Vær klar over at dette fort kan bli en sak du må helt til Forbrukertvistutvalget for å få løst. Det er stor sannsynlighet for at selger ikke vil betale for leien, og dermed må man rettens vei for å få en avgjørelse på saken. Dette tar både tid og krefter, men min mening er at man må "støte hardt mot hardt". Mange selgere snor seg unna loven fordi kundene ikke vet hvilke rettigheter de har. Derfor er det viktig at man er klar over sine rettigheter, og står på de kravene man har. Kanskje dette fører til at selger endrer rutiner, og gir nestemann låneprodukt med en gang? Lykke til EDIT: Må legge til at mange er skeptiske til denne fremgangsmåten, og jeg må derfor presisere at dette ikke er prøvd ut, eller "bekreftet" fra noe sted. Min begrunnelse for dette er sluttninger i forbrukerkjøpsloven, at priser på rundt 90,- for å leie en laptop en måned må regnes som "rimelige kostnader for selger", og at konsulenter jeg har snakket med hos forbrukerrådet også har tolket det dithen. Endret 16. februar 2009 av SimDaDim Lenke til kommentar
Loko Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Bare vær klar over at du da må sannsynliggjøre at dine behov er rimelige sett i forhold til selgers utgifter. Så hvis du bare bruker laptopen til å sose rundt på facebook eller spiller spill, kan du nok glemme dette. Bruker du derimot laptopen til skolebruk etc stiller saken seg nok helt annerledes. BTW: ting sagt fra forbrukerrådet er som å stole på ei nigeriansk hore i nigeria si; nei jeg har ikke aids. MYE tull og EGNE tolkninger, og tolkninger som varierer avhengig av dagsformen eller personen du snakker med Lenke til kommentar
riroil Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvor kan man leie bærbar pc på månedsbasis? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Eg stiller meg også spørrende til hvor man får lånt en laptop? Du har nå skrevet dette i to tråder, men ikke henvist til et sted hvor man faktisk får leid laptoper. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Dere to forrige har selvfølgelig rett. Jeg sjekket ikke kildene mine godt nok, og har ikke klart å finne noe sted som faktisk leier ut laptop (noen gryndere som ser et marked her eller?). Så det viser seg at teorien jeg framsatte i forrige post, kanskje ikke lar seg gjennomføre allikevel. Jeg mener fortsatt at det lar seg gjøre ifølge lovverket, og tatt i betraktning at leieprisene er under 200-250,- kr i mnd. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Ja, så lenge kostnaden er forsvarlig og ikke urimelig i forhold til forbrukerens behov og i forhold til utgift for butikken er eg enig. Eg ser bare ikke at det er praktisk gjennomførbart. Dersom butikken tar et nytt produkt og låner det ut til kunden så må dette produktet selges med tap når kunden har levert det tilbake. Dersom det lar seg selge i det hele tatt(folk behandler leieprodukter dårlig kontra sine egne eiendeler). Fort et tap på kr 500-3000 alt etter verdien på leieproduktet. Man kan da fort tenke at dette kanskje kunne vært en ide til en forretning? Utlån av laptopper til kunder som har sin til reparasjon hos andre. Ja kanskje. Men seriøst, dersom en laptop har 6 brukere i løpet av et halvt år så kan eg ikke se for meg at laptopen har så særlig stor bruksverdi i ettertid. Og hva har man tjent? La oss si 500 kr i engangsavgift og deretter kr 50 pr uke? En svimlende sum av kr 4200. Ikke nok til å leve av vil eg tro. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg driver med dette daglig, og har opparbeidet meg en "praksis" på at hvis butikken min ikke har typiske låneprodukter tilgjengelig (alle er utlånt, ikke klargjort etc) og kunden må ha pc grunnet eksamen, jobb, viktige ting (facebook, spill etc kan vente)finner jeg tak i en B-vare (ustillingsmodell, returnert på 30-dagers returrett etc). Om dette ikke er å oppdrive så går jeg faktisk så langt som å hente en NY, UÅPNET pc og gir til kunden. Dette har jeg følt var eneste utvei flere ganger. Gjør det samme med andre varer slik som kamera, gps, tv-er og andre duppeditter. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Som forbruker må jeg si det høres kjempe bra ut SvennAndre. En skulle jo tro det var en selvfølge at man gjorde slik da loven faktisk sier det, men det er ikke så ofte man ser det i praksis. Hvordan går dette rent økonomisk? har du regnet noe på hvor mye det koster deg i gjennomsnitt for hver lånePC du låner ut? Vi har diskutert dette her tidligere, og hadde litt problemer med å finne en ca.pris på hvor mye det kostet i gjennomsnitt å låne ut en PC i en måned. Vi kom frem til priser på alt fra 150 til 800. Husk at utgangspunktet er et gjennomsnitt, altså av både PCer som er faste utlånsPCer, og B-produkter o.l. Ta gjerne også med evt. utgifter for rensing av PC o.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå