Gå til innhold

Noen ytelsegevinst på å oppgradere disk?

Hanzo

Anbefalte innlegg

Jeg driver med litt nedlasting, og spiller litt WAR. Merker at harddisken knatrer sykt tidviss, og når jeg skal skifte sone i WAR kan det ta et godt minutt å laste inn alt.

Sitter med en gammel Seagate 250GB SATA1 7200RPM disk, og lurer på om jeg ville ha merket noen forskjell med å gå for en SATA2 eller SATA3 disk?

Noen som har noen gode råd for kjappe disker med fornuftig pris? Disse VelociRaptor greier virker som de er vel høyt priset, finnes det ikke kjape gode disker til en litt mer hyggelig prislapp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er ikke bare HDD som har betydning for ytelsen... hva slags annen HW har du?

Resten er ikke så verst, harddisken har blitt stående da jeg ikke har orka å kødde med ny windowsinstallasjon :)

Geforce 8800GTS skjermkort

Q6600 CPU

2GB minne

Asus P5E mainboard

Lenke til kommentar

Beklager å måtte rette på vesleengelen her.

Det har VELDIG mye å si hva slags harddisk du bruker.

Om det er SATA1, 2 eller 3 (henholdsvis 1,5Gbps, 3,0Gbps, eller 6,0Gbps som kommer senere i år. = 150MB/s, 300MB/s og 600MB/s TEORETISK maks), har ingen ting å si, siden ingen SATA harddisker klarer mer enn 130MB/s uansett (det er da velociraptor). Dette ser du fort dersom du søker opp benchmarks av aktuelle disker.

Hvis du skal ha ny systemdisk i dag kommer det ann på lommeboka og hvor mye du bruker data'n, og hvor mye plass du trenger. Hvis du trenger noen hundre GB og ikke har over en tusenlapp å bruke vil WD 640GB være et bra valg. Hvis du har litt penger å bruke, eller er ivrig på å få et system som er mange ganger raskere enn du har i dag kan du gå for SSD.

Hvis du skal ha SSD blir det en ny diskusjon om hva du bruker maskinen til, hvor mye penger du har å rutte med, og hvor mye plass du trenger. Uten noe mer spesifik informasjon ville jeg si at OCZ Vertex, G.skill Titan, eller Intel x-25-M vil være valgene du burde vurdere. Ved å bruke en av disse vil du oppleve det som om "generell bruk" av maskinen din blir ca 5-10 ganger raskere, eller mer for Intels SSD. Hvis det er maploading du verdsetter høyest vil det være omtrent likegyldig hvem av disse du går for, mens for åpning av programmer, spill, og windows vil det være forskjell mellom dem.

EDIT: Disse SSDene har 200+ MB/s lesehastighet og 150+ MB/s skriv (bortsett fra intel som har noe lavere skriv, men gjør opp for det i IOPS (eget kapittel)). Og i tillegg har de 100 ganger raskere responstid enn harddisker, så prosessoren trenger ikke å vente så lenge på små dataforespørsler (og det er mange av disse). Som en bonus er de også helt stille, lager ikke vibrasjoner, kommer i 2,5" format, og tåler å bli røft håndtert (du kan legge de løst eller gaffa-teipe de i kabinettet om du vil).

EDIT2: Link til info om SSD og diskusjon der du kan stille eventuelle spørsmål

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Takk for flere gode svar her folkens! Setter virkelig pris på det :)

Da tror jeg at jeg satser på en Caviar Black disk i påvente av bedre SSD priser foreløpig, prismessig ligger de vel såpass gunstig til nå at det vel så smått begynner å få endel marked, og jeg antar at prisen kommer til å falle betydelig over det neste året?

Anyways, er det noen forskjell i ytelse på 500GB og 1TB? Vil en større disk gi noe dårligere ytelse, eller er det bare prisen som er forskjell. Mener å ha leste at med større disker faller ytelsen noe.

Lenke til kommentar
Når det er samme generasjon disker er det bare antall plater inni som er forskjellen. Jeg vil fortsatt anbefale 640GB størrelsen, also Black caviar 640GB hvis du klarer å finne den. Det skal være den størrelsen med best ytelse.

725,- på Komplett :)

Hvor mye ytelse har jeg å hente på å kjøpe to disker og sette disse i RAID?

Lenke til kommentar

Det avhenger en del av hva hovedkortet ditt klarer å holde unna. Men jeg vil tippe du vil se en 50-75% real life ytelsesøkning, alså hva du vil føle. Husk at denne ytelsesøkningen kun gjelder ting som er diskrelatert. Du vil ikke merke noen som helst forskjell på ting der det ikke leses fra diskene. Hvis du vil svi av 1500kr på det nærmer du deg prisklasser der du burde vurdere SSD. Hvis du ikke trenger mer enn 30-80 MB til C: partisjon, og kan klare deg med de 250GB du har fra før til ekstra lagring, så vil du få en ekstrem ytelsesøkning ved å bruke SSD i stedet. 30GB OCZ Vertex for 1200kr, 80GB (intel) for 3200kr, eller 128GB G.skill Titan til 2600kr. Alle disse er i en helt annen klasse enn selv 2x 640GB WD Black Caviar i raid-0.

Hvis du trenger flere hundre GB lagringsplass til OS og programmer, så blir saken en annen. Du kan jo alltids bruke de 250GB du har fra før til de spillene du ikke bruker hver dag, og bilder/musikk/filmer. Det er akkurat det jeg gjør. (bare jeg bruker velociraptor til spill jeg ikke bruker ofte, og 2x ekstern 1TB til media)

Lenke til kommentar

Ville bare bekrefte at 640 diskene er å anbefale.

De står ikke tilbake ytelsesmessig i forhold til TB disker.

Jeg er ingen tilhenger av raid-0 på HDD men det er klart at ytelsen går opp, det samme gjør risikoen.

2 disker i raid-0 er lik dobbelt så stor mulighet for å miste alle data.

Har du backup er det jo bare å slå til.

Når du kjøper deg SSD har du ev. 2 glimrende disker til å ha til backup eller annen lagring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...