Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lav kjeveortopediske kosnader

Gjest Myssi

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 19 år som trenger kjeveortopedi, men jeg har ingen kapasitet til å klare slike kostnader. Jeg er ganske sikker på at studenter på kjeveortopediske skoler (har sikkert noe mer fancy navn) tilbyr lave priser på tannregulering. Det vil si at de bare tar betaling for selve behandlingen/materialet og ikke tiden eller selve jobben.

Problemet er at jeg har ingen idè om hvor disse stedene er. Jeg har søkt frem og tilbake på nettet en god stund nå uten resultat.

Jeg ringte til UIO i og med at de tilbyr vanlig tannpleie til lave priser så jeg hadde et lite håp om at de drev med kjeveortopedi også, men fikk nedslag.

Er det noen der ute som har det minste idè hvor skoler med slike tilbud befinner seg?

Jeg bor forresten i Oslo - området så hvis du har en idè ville det vært fint om det er i nærheten.

For all del, ikke kom med at jeg burde ringe rundt å forhøre meg. De sier for det meste at jeg burde oppsøke spesialister som er rådyre i forhold til min kapasitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tannpleie trenger man, uansett hvor mye det koster. Hvis ikke vil man ende opp som folk i Afrika. Tilslutt ingen tenner. Men i en alder av(iallefall i offentlig tannklinikk, vet ikke om dette samsvarer med kjeveortoped), så vil du få viss mye % av den ordinære prisen.

NB: Ta fatt i tennene mens du kan, så det ikke ser ut som noen har kastet tennene inn i kjeften! :-)

Endret av Nidaroo
Lenke til kommentar
Neppe..

Ja, jeg vet ikke, men det går jo ann å høre. Vet at de dekker tannlege og kjeveortoped når det er snakk om visdomstenner i det minste. Om tannlegen hadde laget et skriv til sosialkontoret om at det var behov for tannregulering, så kanskje...men vet ikke. Så poenget mitt var hvertfall bare at det går ann å høre :)

Lenke til kommentar

Takk til alle som har tatt seg tid til å lese og diskutere dette emnet, men jeg er mer ute etter elevforeningene ved de ortopediske skolene som tilbyr lavpriset tjenester.

Siden vanlige tannlegestudenter tilbyr lav pris på behandling er jeg ganske så sikker på at det er samme greia for de som spesialiserer seg til kjeveortopeder.

Problemet er at jeg kjenner ikke til noen skoler som har et slikt tilbud.

Lenke til kommentar

betaler ikkje staten dette da?

staten betalte no alt for meg. men eg begynnte med streng når eg var 12-13. og gikk med streng fram te eg var 19 og då tok eg og opererte kjeven. og då betalte no staten alt.

men kan jo være anderledes når man begynner med det i en så sein alder.

Lenke til kommentar
betaler ikkje staten dette da?

men kan jo være anderledes når man begynner med det i en så sein alder.

En slik avtale varer kun ut det året man fyller 18. Tviler på at man får noe som helst % etter årets utgang, med mindre tennene er i ekstremt dårlig tilstand og har hatt oppfølging av sin lokale tannlege every step of the way.

Derfor hadde det vært fint med lavpris klinikken(e) (studenter i praksis).

Ender vel opp med å betale hele summen selv, men har vel ikke så mye valg. Tennene må fikses.

Lenke til kommentar
Du kan også sende e-post til [email protected]

Dette var meldingen jeg fikk tilbake fra den e-post adressen:

"Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet

rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak,

men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din

fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner

til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.

Desverre har vi ingen oversikt over dette. Mitt råd til deg er å ta kontakt

med Tannlegeforeningen eller lignende å forøre deg der."

Lenke til kommentar
Du kan også sende e-post til [email protected]

Dette var meldingen jeg fikk tilbake fra den e-post adressen:

"Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet

rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak,

men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din

fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner

til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.

Desverre har vi ingen oversikt over dette. Mitt råd til deg er å ta kontakt

med Tannlegeforeningen eller lignende å forøre deg der."

Det var jo et passe byråkratisk svar, med det ble jo veiledet til å ta kontakt med tannlegeforeningen.

Lenke til kommentar
Hvis du trenger kjeveortopedi betaler jo staten.

Staten betaler deler av behandlingen dersom jeg er under 18, men jeg er dessverre ikke i den alderen lenger.

Skulle begynt en slik behandling forrige år, men det er først nå jeg har råd til det.

Lenke til kommentar

Hvis det fungerer slik vil det jo hjelpe betraktelig. Både min lokale tannlege og skrankedama der jeg bestilte time for konsultasjon mente man kun fikk tilbake fra staten dersom man begynte behandlingen det året man fylte 18.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...