Gå til innhold

Kvalitetsforskjell på proteinpulver / misvisende kundebehandler på XXL


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt å trene, følger grunnprogrammet til RYP (Release YOUR Potential), som består at 3 treninger i uken med fullkroppsøvelser. Føler dette fungerer bra, men vil få høyst mulig effekt ut av treningen. Derfor gikk jeg for noen dager siden i innkjøp av proteinpulver.

 

Kjøpte noe som heter "Multipower Formel 80+10 Dobbeltvirkende Proteinkonsentrat". Kjøpte på XXL, fikk hjelp av en stor fyr der som sa han hadde brukt dette selv, og han ga stor troverdighet i og med hans store størrelse.

 

Dette produktet er dyrt, nesten 340,- for 750g, og det synes jeg er mye penger. Det går an å kjøpe store "bøtter" med f.eks. 5KG for ca. 800,-. Jeg spurte om disse, og han fortalte at en stor prosentdel av innholdet i disse visste man ikke hva var, og det han solgte meg var mye bedre. De solgte visst ikke slike bøtter på XXL, for de skulle ha 100& kvalitet på alt.

 

Link på pulveret jeg kjøpte: http://www.sportskompaniet.no/product_info...?products_id=42

 

_ _ _

 

Det jeg lurer på, er:

 

- Har jeg blitt lurt? Vil jeg få like stor effekt av å bruke disse såkalte bøttene, f.eks. "Protein 90+" med sjokoladesmak på 5KGs bøtter?

 

- Er det sannsynlig at kundebehandlerne pynter litt på sannheten for at jeg skal kjøpe? Snakket om kreatinpulver, han mente jeg skulle ta så og så mye, og på nett leste jeg at jeg skulle ta litt mindre.

 

_____

 

Jeg er 16 år, har ikke så mye penger, og med proteinpulveret jeg nå har kjøpt bruker jeg drøye 700,- på dette i måneden, som jeg synes er ganske mye.

Endret av Nytt_liv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Har jeg blitt lurt? Vil jeg få like stor effekt av å bruke disse såkalte bøttene, f.eks. "Protein 90+" med sjokoladesmak på 5KGs bøtter?

Lurt og lurt? Du har blitt solgt et svindyrt produkt (mtp. pris per gram protein), intet mer, intet mindre.

 

Angående effekten så er 90+ bedre (antar det er den fra ej-shop?) fordi det inneholder mer høyverdige proteiner. Det pulveret du kjøpte inneholder 10% kollagenproteiner, og de har ingen funksjon når det kommer til muskelbygging (rett meg om jeg tar feil). Når jeg bruker ordet effekt mener jeg det som fungerer. Jeg husker den gangen jeg prøvde proteintilskudd så merket jeg ingen effekt som sådan.

 

- Er det sannsynlig at kundebehandlerne pynter litt på sannheten for at jeg skal kjøpe? Snakket om kreatinpulver, han mente jeg skulle ta så og så mye, og på nett leste jeg at jeg skulle ta litt mindre.

Selvfølgelig. Det er det som gjør en selger til en god selger. Alle bedrifter og tjenester er til nettopp fordi folk tjener penger på dem. Det finnes seriøse aktører som bryr seg om kundene, men det koker alltid ned til penger. Vær kritisk neste gang du kjøper noe, enten det er tilskudd, elektronikk eller klær.

 

Jeg er 16 år, har ikke så mye penger, og med proteinpulveret jeg nå har kjøpt bruker jeg drøye 700,- på dette i måneden, som jeg synes er ganske mye.

Jeg anbefaler å bruke opp den boksen du har, og slutte å kjøpe proteintilskudd. Med lavt budsjett bør proteintilskudd komme i andre rekke foran alt annet. Jeg går ut fra at muskelmassen du har er normal for 16-åringer, og dermed skulle det ikke være så mye styr med å få i deg nok proteiner gjennom kosten. Bruk heller pengene på mat. En pakke kyllingkjøttdeig fra Solvinge til 20 kr gir deg 80 g protein, og prisen per gram protein blir da ca. halvparten så lav som det du betaler for pulveret du kjøpte.

 

Vent med tilskudd inntill videre ;)

Lenke til kommentar
Jeg er 16 år, har ikke så mye penger, og med proteinpulveret jeg nå har kjøpt bruker jeg drøye 700,- på dette i måneden, som jeg synes er ganske mye.

Jeg anbefaler å bruke opp den boksen du har, og slutte å kjøpe proteintilskudd. Med lavt budsjett bør proteintilskudd komme i andre rekke foran alt annet. Jeg går ut fra at muskelmassen du har er normal for 16-åringer, og dermed skulle det ikke være så mye styr med å få i deg nok proteiner gjennom kosten. Bruk heller pengene på mat. En pakke kyllingkjøttdeig fra Solvinge til 20 kr gir deg 80 g protein, og prisen per gram protein blir da ca. halvparten så lav som det du betaler for pulveret du kjøpte.

 

Vent med tilskudd inntill videre ;)

50 kr/kg for kyllingkjøttdeig er absolutt ikke dårlig, men fortsatt en god del dyrere enn et billig proteintilskudd. Dessuten er det mer jobb å få i seg 400g kjøtt enn å drikke et par shaker.

 

Anbefaler at du får i deg mest mulig av proteinet ditt fra skikkelig mat, men ikke vær redd for å ta en shake eller tre når det passer bedre.

 

Det spiller _ingen_ rolle hva slags proteintilskudd du kjøper. Få i deg 2g pr kg kroppsvekt, og ligg på ca. 500 kcal kalorioverskudd, så får du resultater.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig usikker på om jeg får i meg nok kalorier.. Skal ligge på 3000 for å ha et overskudd, men har rett og slett ingen anelse om hvor jeg ligger.

 

Jeg har lurt på, om jeg tar for mye protein - kan det overflødige proteinet fungere som tilskudd for et kaloriunderskudd? 1 gram protein gir jo 4kcal.

 

Ellers, kan jeg ta en sjokolade om dagen for å dekke kaloriunderskuddet? Har det noe å si hvor kaloriene kommer fra?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456
Jeg er veldig usikker på om jeg får i meg nok kalorier.. Skal ligge på 3000 for å ha et overskudd, men har rett og slett ingen anelse om hvor jeg ligger.

 

Jeg har lurt på, om jeg tar for mye protein - kan det overflødige proteinet fungere som tilskudd for et kaloriunderskudd? 1 gram protein gir jo 4kcal.

 

Ellers, kan jeg ta en sjokolade om dagen for å dekke kaloriunderskuddet? Har det noe å si hvor kaloriene kommer fra?

 

awkward har jo i tidlige tråder tatt til orde for at helmelk er tingen for de med økt kcalbehov, han har jo sendt mail til tine om det og greier så stoler på at det stemmer. Helmelk er nok uansett bedre for helsen enn sjokolade.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig usikker på om jeg får i meg nok kalorier.. Skal ligge på 3000 for å ha et overskudd, men har rett og slett ingen anelse om hvor jeg ligger.

 

Jeg har lurt på, om jeg tar for mye protein - kan det overflødige proteinet fungere som tilskudd for et kaloriunderskudd? 1 gram protein gir jo 4kcal.

 

Ellers, kan jeg ta en sjokolade om dagen for å dekke kaloriunderskuddet? Har det noe å si hvor kaloriene kommer fra?

Nøtter funker bedre enn sjokolade. Inneholder masse fett (9kcal/g) og en god del protein.

 

Anbefalt inntak er vel noe slikt som 2g protein pr kg kroppsvekt, ca. 20-30% av næringsinntaket fra fett (helst forskjellige typer fett, ikke sikker på evt. fordeling du bør holde deg til der), og resten fra karbohydrater, som er billig & godt. ,)

 

Jeg googlet for deg; les mer her: http://www.google.no/search?q=kosthold%20f...rater&meta=

Lenke til kommentar
Ellers, kan jeg ta en sjokolade om dagen for å dekke kaloriunderskuddet? Har det noe å si hvor kaloriene kommer fra?

På bulk er det ikke like nøye hvor kaloriene kommer fra, men faktumet er at en sjokolade inneholder ikke så alt for mye næring satt i sammenheng, hvis ikke du spiser en plate på 200 g da ;)

 

awkward har jo i tidlige tråder tatt til orde for at helmelk er tingen for de med økt kcalbehov, han har jo sendt mail til tine om det og greier så stoler på at det stemmer. Helmelk er nok uansett bedre for helsen enn sjokolade.

Jepp, helmelk er legendarisk :) Man trenger heller ikke å dra det til det ekstreme og drikke 1 US gallon om dagen. 1 liter inneholder 660 kcal, og f.eks 2 liter kan være det som trengs for å komme i overskudd. Til og med det kan høres mye ut, men hvis du blander noe med frokostblandingen, noe med shake og styrter resten så går det bra ;)

 

 

Nøtter funker bedre enn sjokolade. Inneholder masse fett (9kcal/g) og en god del protein.

 

Anbefalt inntak er vel noe slikt som 2g protein pr kg kroppsvekt, ca. 20-30% av næringsinntaket fra fett (helst forskjellige typer fett, ikke sikker på evt. fordeling du bør holde deg til der), og resten fra karbohydrater, som er billig & godt. ,)

 

Jeg googlet for deg; les mer her: http://www.google.no/search?q=kosthold%20f...rater&meta=

Støttes. Nøtter funker veldig bra som mellommåltid. Selv så kjøper jeg en mix av usaltede nøtter og tørket frukt fra Den Lille Nøttefabrikken, og det gir 440 kcal per 100 g. Næringsrikt og veldig godt :9

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...