Gå til innhold

hvorfor manchester, liverpool osv?

Floregnag

Anbefalte innlegg

er ikke såå intersert i fotball, og har dermed ikke helt forstått dette med at så mange nordmenn holder med manchester united og liverpool. selvfølgelig mange som holder med andre lag også, men især manchester og liverpool går igjen. og de fleste jeg prater med har ikke en gang et forhold til klubbene, de bare begynte engang, og når de snakker om klubben sier de "vi vant i går, vi er best".. for meg virker det litt rart... synes man burde holde til en klubb man har et forhold til.. noen som kan fortelle meg litt og kanskje få meg til å endre mening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner hva du mener, men for meg er det slik: Begynte vel å "heie" på Manchester United i omtrent 1993 (født i 1990) mest fordi jeg hadde hørt de var best og fordi mamma og pappa var halv supporterer, begynte vel også å heie på Brasil og Rosenborg rundt de tider, fordi de var best. Så ble jeg eldre og skjønte greia med landslag, og begynte å heie på Norge, så ble jeg enda litt eldre og fant ut at norsk fotball rett og slett er gørr kjedlig og helt tafatt, så gadd ikke følge med RBK. Så nå sitter jeg igjen med United. :)

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så rart. For som mange ungdommer idag, ble det Manchester United mye omtalt på 90 talet, også fordi de gjorde det bra. Men jeg idag, heier ikke på noe lag. Uansett om jeg vet hvordan det går.

Derimot Wolverhampton som min far alltid har heiet på, siden han var et barn. Har jeg fått en glød for. Utrolig nok. ^^

Skjønner hva du mener, men for meg er det slik: Begynte vel å "heie" på Manchester United i omtrent 1993 (født i 1990) mest fordi jeg hadde hørt de var best og fordi mamma og pappa var halv supporterer, begynte vel også å heie på Brasil og Rosenborg rundt de tider, fordi de var best. Så ble jeg eldre og skjønte greia med landslag, og begynte å heie på Norge, så ble jeg enda litt eldre og fant ut at norsk fotball rett og slett er gørr kjedlig og helt tafatt, så gadd ikke følge med RBK. Så nå sitter jeg igjen med United. :)

Sant nok. Norsk fotball er amatør fotball. Vel og merke bryr jeg meg katten i Norsk fotball.

Lenke til kommentar

Det første møtet mitt med Manchester United var da pappa pleide å komme hjem fra Nordsjøen (han jobbet av og til på oljeplattform) med en sånn "Fred the Red"-pose med blå og røde drops, fotball-kort, plakater og sikkert noe mer som jeg ikke husker. I tillegg fikk jeg en Solskjær-genser som bursdagsgave av onkelen min. Da jeg ble eldre begynte jeg å abonnere på United Supporteren (det norske United-bladet) og jeg kjøpte United-drakt i syden, som jeg i ettertid fant ut var falsk. Deretter begynte jeg å sjekke resultater på internett og da jeg ble enda eldre benket jeg meg foran pc-skjermen for å følge med på VG Live hver gang det var kamp. Litt senere fant jeg noe som het "streams" og siden den gang har jeg sett hver eneste United-kamp, med unntak av noen få som har kræsjet med ferier og slikt.

Den første United-kampen jeg så var en FA-cup-finale på TV2 som jeg tilfeldigvis kom over en gang da jeg satt og så på tv. Husker verken alder, motstander eller resultat, men jeg tror vi vant :)

Endret av D'Amico
Lenke til kommentar

Er selv lidenskapelig glad i fotball og må si meg enig med trådstarter. Skjønner jo at det er fordi akkurat det laget var best når man var ung, og husker dette selv også. Var United-supporter i barndommen, men det var noe som dabbet av etterhvert ettersom man ikke fikk dra på kamper, og siden man ikke fikk det samme forhold med spillere etc.

Er vel også heldig med at RBK er en av de klubbene som har kvalifisert seg til Champions League flest ganger, så har fått sett ganske høyt nivå i Norge også til tider.

Men må innrømme at jeg har lite til overs for anglofile nordmenn som heier på Engelske lag "fordi de er best" og så videre. Har derimot respekt for de som faktisk er helhjertet i det, spesielt om det er mindre utenlandske klubber.

Lenke til kommentar

Jeg og fikk en brukbar påvirkning fra eldre søskenbarn. :p

Men jeg husker når jeg var i Manchester for mange år siden, på besøk til søskenbarnet mitt som bodde der, og mamma og pappa kjøpte diverse Manu ting til meg, drikkeflaske og noe annet. Det var bare det og Leeds som var lagene jeg visste om, men jeg ble ikke glad i noen av dem. Liverpool derimot, likte jeg bedre. Husker jeg kom over LFC kamper på TV når jeg var liten, og det var moro. Så jeg begynte slettes ikke å heie på Liverpool fordi var "best". Jeg levde ikke en gang når Liverpool var på sitt aller beste.

I tillegg er tippeligaen så lavt nivå at det er bedre å se PL, men jeg er da på Lerkendal allikevel. Det er lokal tilhørighet som har ført til at jeg liker Rosenborg.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Eg såg en kamp mellom liverpool og united på slutten av 80 tallet der united trillet ball med liverpool.

Etter det var det klubben "i mitt hjarta" :) En del år før storhetstiden og. Men det hjelper ikke, blir kalt medgangssupporter uansett. Sånn er det dessverre å holde med de beste.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ble opplært av pappa til å holde med Liverpool. Alt startet da alle naboguttene løpte rundt med Manchester United-trøyer. Jeg gikk til pappa og ville ha en slik jeg også, men han nektet og kjøpte heller en Liverpooldrakt til meg. Husker ikke alderen, men var nok rundt 5-6.

Etter det har jeg alltid holdt med Liverpool. Det er liksom noe som holder meg og fatter'n sammen, det å sette seg ned i sofaen og diskutere/se på Liverpool..

Var også en tur i Liverpool for ganske nøyaktig 5 år siden, noe som har styrket forholdet til klubben betraktelig ^^

Endret av Leaf
Lenke til kommentar

Broren min holdt med Liverpool, og kjøpte meg drakter å slikt - så det var vel naturlig for meg å bli Liverpool-fan. Om han hadde holdt med Portsmouth hadde jeg sikkert også holdt med dem.

Det handler om tradisjon osv. Og du sier også at det er de beste klubbene. Må du huske på at jeg som er 20år, ikke har sett Liverpool vunnet serien engang. :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg tenker tilbake, så er det ingen spesiell grunn for at jeg holder med Liverpool. Var vel, i 6 klassen jeg plutselig bestemte meg å heie på Liverpool, kanskje mest fordi alle de andre i klassen var United supportere.

Men, den generelle fotball interessen økte da jeg fikk vite at jeg var 3-menningen til Freddy Dos Santos på Vålerenga. Siden den gang har fotball blitt et form for narkotiskstoff for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...