xzibiz Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 har fått i oppdrag om å sette opp ein lite backup server løsning for sjefen min. etter at disken hans røk og mista alt som var på den. Så da trenger eg en lett løsning på backup av mail, fakturaprog., m.m. Planen min var enten å bruke eit NAS med raid, eller ein enkel server med eit par disker i raid. (helst raid5) Men problemet mitt ligger mest i ka program som skal kjøres på win xp maskinen for å få sendt over alt som skal. Drømmen hadde vert om det programmet klarte å skille mellom filer som var nye, oppdatert og filer den allerede hadde ført over og ikkje trenger å føre over ein gang til. Noe som bare ville tatt veldig stor plass. Lenke til kommentar
Hercules Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Windows Home Server den er beregnet for hjemmebruk og bruker ikke raid men duplisering som legger filene på 2 fysiske disker, dette velges etter behov. den tar og dagelig backup ( speil) av helae / alle hardisker i maskina forutsatt av at den kjører windows. jeg bruker den og er megafornøyd, jeg lagrer ikke filer på maskina lokalt alt lagres på servern med duplisering. EKS. jeg tester windows 7 for tiden men vil jeg tilbake til vista setter jeg inn gjennoprettings cdn og ca 30 min senere er alt på plass med programmer driver osv. os disken min dro opp til høyere makter for litt siden og jeg kjøpte en ny, etter at den var satt på plass og disken for gjenoppretting var kjørt var alt på plass igjen. finnes andre gode alternativer fra linux men jeg opplever dem ikke lette og bruke, men det kommer jo selvfølgelig ann på om man kan linux eller ikke... Endret 13. februar 2009 av Hercules Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg vil heller anbefale deg å titte her. Da ubuntu er gratis, pluss at du trenger langt fra så kraftig data som du trenger med windows server oppsett. Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 har linux server sjøl. men sliter der med å finne ein enkel og god automatisk backup løsning. som ikkje koster skjorta. windows home server er jo egentlig veldig genialt. uten at eg har prøvd det skjøl. men den lisensen koster mye, og trenger mer maskinvare enn linux. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Rsync kan vel kjøres gjennom cygwin ellers så er det noe som heter DeltaCopy som bygger på samme greia. Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Har lest litt om dei programma som dere har nevnt. Virker ganske så komplisert å sette opp. Veldig mye å sette seg inn i. Kunne kansje tenkt meg noe litt enklere å sette opp. Har for lenge si vert borti noe som bruker ftp. Tok auto backup på windows og lasta opp via ftp til linux server. DeltaCopy, virka ganske geneialt siden det fant ut ka filer som var modifisert siden sist, og ikkje bare tok backup av alle filene kver gang. Ganske greit å sleppe å fylle opp all diskplass med ein gang.. Men trenger hjelp til litt til, utenom å finne et bra backupsystem. Trenger og ein server, som kan gjer denne jobben. Har då tenkt å kjøre ubuntu/debian på denne, så trenger ikkje ver den beste. Maks pris på 1TB lagring i raid1 og server, ca 10.000. Har sett på hp, ibm, dell, men var ikkje så lett når eg aldri har satt opp sånn server. Skjøl bruker eg bare gamle komponenter som eg har liggende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå