Gå til innhold

Religion og respekt

Anbefalte innlegg

Da jeg gikk på vgs diskuterte jeg ofte med de kristne i religion og livsynstimene. Det endte alltid med at de sa jeg ikke hadde repekt for deres tro, og at jeg skulle la folk måtte tro på hva de ville. De kristne fikk ofte med seg de andre i klassen også(de ikke-kristne som ikke brydde seg), de mente jeg ikke hadde respekt for de (til tross for at det var åpent for debatt i timen).

Men faktumet var at jeg hadde respekt for alle i klassen, men ikke respekt for troen deres. og jeg lurer på hva som er så galt med det? hvorfor skal jeg respektere noe jeg er fullstendig i mot? må man respektere religion uansett? jeg liker ikke religion, og jeg liker ikke at folk krever min respekt for religion.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På skolen florerer det med idioter, likeså på dette forumet. Du må ikke respektere noen ting, men det er sårende for noen religiøse at du ikke greier å respektere hva de tror på. Men det kan du vel ikke noe for. Allikevel anbefaler jeg deg å se det positive i religion, det er så altfor lett å bare se det negative.

Lenke til kommentar

Respekt er noe man fortjener. Hos meg gjør man ikke det ved å tro på nokså fantastiske historier uten noen slags beviser eller noe i den retningen. Da mister de heller litt(mye) respekt og har litt å ta igjen framfor folk som sier de ike vet eller lignende.

For meg er det helt greit om noen har "sedd gud", da skjønner jeg godt hvorfor de tror, men det blir selvfølgelig ikke nokk til å overbevise meg :)

Lenke til kommentar

Jeg respekterer så og si alle person som jeg møter.. Krever ikke noe mer en at de er normalt høflige.. Jeg kjenner noen få personer som tilhører Islam, jeg syntes ikke noe særlig om deres tro. Men jeg vet at de blir provosert og ofte lei seg vist jeg kritiserer troen deres.. Derfor gjør jeg ikke det..

Jeg klarer ikke og se hvorfor ateister har ett såpass problem med det.. På vidergående var det mange tulling av noen ateister(men enda flere kristne tullinger), men det er så sykt mye latterliggjøring når en som ikke tror på noe skal diskutere religion.. Værtfall på VGS nivået, det virker ofte som en som ikke tror på noe tror at han er litt tøff.. Merkelig opplegg det der.. Men det er kanskje noe som tilhører alderen..

Men for all del, trådstarter skal få lov til og si hva han mener om religionen.. Og vist man tror på noe som er feil, som man kan bevise er feil. Så skulle det bare mangle at man blir opplyst om det.. Men syntes allikavel at man kan ha litt respekt i måten man får frem sine meninger på.. :)

Lenke til kommentar

Tror nok de fleste kristne ikke vil ha noe mot at man deler sine synspunkter, men dersom det blir et slags angrep som består av latterliggjøring o.l. av det de kristne tror på, så er det jo klart at dette er noe mange kristne ikke liker, siden troen er en så viktig del av livet deres.

Lenke til kommentar
På vidergående var det mange tulling av noen ateister(men enda flere kristne tullinger), men det er så sykt mye latterliggjøring når en som ikke tror på noe skal diskutere religion.. Værtfall på VGS nivået, det virker ofte som en som ikke tror på noe tror at han er litt tøff.. Merkelig opplegg det der.. Men det er kanskje noe som tilhører alderen..

Jeg har selvfølgelig en viss forståelse for at kristne føler seg angrepet når diskusjonen bærer for mye preg av et forsøk på å latterliggjøre dem og deres tro. Men for min egen del må jeg bare beklage og si at det faktisk er utrolig vanskelig å ta kristne seriøst. Det er ikke det at jeg ikke kjenner kristne som ellers er både omgjengelige og intelligente, men jeg er overbevist om at jeg også ville blitt latterliggjort, også av kristne, hvis jeg gikk rundt og bekjente min bunnsolide tro på Julenissen og hjelperne hans. Mange kristne vil nok riste på hodet og bli oppgitt over en så "tåpelig" sammenligning, men faktum er at for oss ateister fremstår Jesus som omtrent like troverdig som nettopp Julenissen.

Ideelt sett skulle man selvsagt respektere alle menneskers personlige tro, men jeg innrømmer når som helst at jeg sliter med å unngå å le av folk som presenterer vrangforestillinger som den store allmenngyldige sannhet. Sånn som jeg ser det, så er dette en del av prisen man må være forberedt på å betale for å være religiøs. Bli gjerne gretten på ateister som latterliggjør dere, men gå ikke rundt og innbill dere at det vil hjelpe. Kanskje får dere noen til å holde kjeft, men det vil før eller siden dukke opp noen andre som er enda større i kjeften.

Lenke til kommentar
det virker ofte som en som ikke tror på noe tror at han er litt tøff.. Merkelig opplegg det der.

Jeg for min del har opplevd det komplett motsatte.

Jeg har aldri opplevd at ateister grupperer seg seg på samme måte som kristne grupperer seg.

Jeg har også møtt mennesker som er stolte og føler seg "tøffe" fordi de tror på religionen sin til tross for sannsynlighetsberegninger som peker i en annen retning.

Lenke til kommentar

Jeg respekterer det folk tror på hvis de kan argumentere for det på en fornuftig måte. Det er ikke mange teister jeg har sett som klarer dette, men de finnes. Deister klarer det gjerne i større grad, snedig nok, for deres tro hviler ikke på gamle eventyrbøker som må tolkes ihjel dersom de skal passe (ja, det finnes teister som ikke forholder seg til en viss menneskeskapt doktrine, men da er det ikke lange veien til deisme heller) — det blir fort rotete når de så gjerne vil ha det Jesus lover dem, men ikke helt klarer å få resten til å passe inn. Stadig irrasjonelle mennesker som holder for ørene ved første tegn på utfordring fortjener ikke respekt (og da mener jeg ikke toleranse, men respekt i den forstand at du forstår det de tror, og hvorfor, kanskje til og med et sned av beundring, til tross for ulike syn).

Respekt og toleranse er to forskjellige ting.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
vanskelig å ha respekt for noe som baserer seg på noe inteteksisterende

Du kan ikke utelukke at det eksisterer, men det betyr selvfølgelig ikke at troen er verdig respekt. Jeg vil si at det å tro på Kristendommen i dag er like idiotisk, selv om det i framttiden skulle vise seg å være sant.

I helga er det forresten 20 år siden Rushdie-fatwaen. Tror det skulle gå en dokumentar om saken på TV i kveld.

jeg er overbevist om at jeg også ville blitt latterliggjort, også av kristne, hvis jeg gikk rundt og bekjente min bunnsolide tro på Julenissen og hjelperne hans.

Sant, sant.

Kritiserer du ikke religion når det er muslimer til stede, eller avstår du fra kritikk av Islam generelt? Jeg mener du er altfor redd for å provosere og såre religiøse følelser. Hadde alle tenkt som deg, ville vi fortsatt befunnet oss i middelalderen.

Ideelt sett skulle man selvsagt respektere alle menneskers personlige tro

Hvorfor?

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar
Ideelt sett skulle man selvsagt respektere alle menneskers personlige tro

Ideelt sett skulle alle menneskers personlige tro vært verdig respekt; da hadde ikke dette vært et problem.

Utopia satt til sides, hvis ingen kritiserer status quo blir det ingen fremgang: Dersom alle hypoteser innen vitenskapen var beskyttet mot kritikk ved lov, hva skulle vi så med vitenskap? Kritikk er en absolutt nødvendig del av prosessen.

Lenke til kommentar
Men faktumet var at jeg hadde respekt for alle i klassen, men ikke respekt for troen deres. og jeg lurer på hva som er så galt med det?

Ingen verdens ting.

Poenget jeg prøver og få frem er bare at du kan godt si at kristendommen er idiotisk og alle verdens grunner for hvorfor den er.. Og jeg forventer ikke at dere skal respektere troen min.. Men i en diskusjon blir det ofte sagt: De som tror på dette eventyret er jo helt idioter.. Man må jo være passe retard for og tro på det osv.. Så lenge man kan respektere hverandre som person, så er det greit for meg at det kommer noe dritt snakk om selve religionen!

Lenke til kommentar

Fortjener kunnskapsløse idioter respekt? Kanskje, kanskje ikke. Jeg tror det funker ganske bra å fortelle dem hva de oppfattes som og hva som forventes av dem, ellers tror de det er greit å være kunnskapsløse idioter, og de vil aldri gjøre noe for å rette opp i det.

Det hadde sikkert ikke jeg heller gjort.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Så lenge man kan respektere hverandre som person, så er det greit for meg at det kommer noe dritt snakk om selve religionen!

Det er den største forskjellen på kristne og muslimer i dag.

Personlig mener jeg kunnskapsløse idioter også fortjener respekt i form av menneskeverd. Dersom de ønsker å øke kunnskapsnivået sitt respekterer jeg dem også for det. Men folk som er stolte av kunnskapsløsheten sin, har jeg et problem med.

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...