Gå til innhold

Hvilke kostnader får jeg som boligeier

chris_83

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe leilighet i Oslo, og prøver derfor å sette opp et budsjett.

Brutto lønn - skatt + rentefradrag(28%) = Netto lønn

Lån

• Huslån
  • Studielån

Leve Kostnader / Utgifter:

• Felleskostnader - 2.500 pr.mnd - 30.000 pr.år
  • Innboforsikring - 2.500 pr.år
  • Liv og skade -forsikring - 2.500 pr.år
  • Internett - 4788 pr.år
  • TV - 6.000 pr.år
  • Mobil - 500 pr.mnd - 6.000 pr.år
  • Mat - 100 pr.dag - 36.000 pr.år
  • TV-Lisens(NRK) - 2.350 pr.år
  • Strøm - 12.000 pr.år
  • Sikkerhet(5%) - X av netto lønn eks. 12.500 pr.år
  • Klær - 500kr pr. måned - 6.000 pr. år
  • Fylla + Taxi - 1000 pr.mnd - 12.000 pr.år
  • Spise ute - 750 pr.mnd - 9.000 pr.år
  • Fornyelse av PC vært 3 år - 3.000 pr.år
  • Reise budsjett - 5.000 pr.år
  • Tannlege - 1.500 pr.år
  • Bil, bensin evt t-bane - 520 pr.mnd - 6.250 pr.år
  • Fornyelse av mobil - 1.000 pr.år
  • Fornøyelser - 1.000 pr.mnd - 12.000 pr.år

Totalt: 168.750 kr pr. år

Er det kostnader som jeg har glemt? Evt. budsjettert for lavt/høyt?

Endret av cgsimons
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[*]Div kostnader (klær, fylla, taxi etc) - 2.000 pr.mnd - 24.000 pr.år

Syns det var ganske lite.

Bruker du 50 kr på mat hver dag (jeg bruker 150,-) så blir det 1500,-.

Klær 500,- er greit, men fylla, taxi etc er vel mer?

Jeg hadde satt dette til 5000 iallefall.

Reisebudsjett?

Endret av RunarL
Lenke til kommentar
[*]Div kostnader (klær, fylla, taxi etc) - 2.000 pr.mnd - 24.000 pr.år

Syns det var ganske lite.

Bruker du 50 kr på mat hver dag (jeg bruker 150,-) så blir det 1500,-.

Klær 500,- er greit, men fylla, taxi etc er vel mer?

Jeg hadde satt dette til 5000 iallefall.

Reisebudsjett?

Har egen post for mat (100kr dagen er muligens litt lite)

Reise må jeg legge til.. :-)

Lenke til kommentar

Har et egetbudsjett for engangskostnader:

TV - 44-50" - 10 000

HTPC - 6 000

Sofa - 10 000

Seng + madrass - 10 000

Tepper, bilder - 10 000

Kjøkken inventar - 10 000

Klesskap - 3 000

TV-benk - 1 500

Bokhylle - 2 000

Stuebord - 3 000

Lamper - 2 000

Div håndkler - 1 000

Sengetøy - 500

Trådløs Router - 800

Vaskemaskin - 6 000

Tørketrommel - 6 000

Oppvaskmaskin 6 000

Kjøleskap 6 000

Stekovn 7 000

Sum 100 800

Lenke til kommentar
Er det kommunale avgifter? som avfall, vann, måking, etc i Oslo? Eller går det som oftest inn i felleskostnadene?

Dette dekkes av felleskostnadene, normalt sett. Noen ganger er det inkl. varmtvann og fellesvaskeri som gir deg lavere strømutgifter.

*selveierleilighet = 2,5% av kjøpesum går til dokumentavgift til staten

(betalt den selv, sureste 30k + jeg har brukt i hele mitt liv for et a4 ark)

Du har heller ikke tatt høyde for at du muligens vil gjøre endringer hjemme som f.eks. male el.l. Kostnader ved å flytte, innreise fra bosted til Oslo for å dra på visninger etc.

Kjøpte en selveier i Oslo for 4 år siden som har blitt pusset opp, ikke kjøkken og bad, men resten.

Endret av TheGizmo
Lenke til kommentar

Evt forbedringer av leilighet vil ikke være en ekstra kostnad slik jeg ser det... Da jeg vil betale mindre for leiligheten en maks lånet mitt vil tilsi, og det resterende vil bli lagt i oppussing. Altså utfallet blir det samme.. pris + oppussing = x lån eller pris = x lån...

Lenke til kommentar

Men generelt vedlikehold av leiligheten koster, den gangen den «forbanna vaskemaskina» ryker blir ikke det gratis osv. Synes det virker som du har et forholdsvis fornuftig budsjett, men det er vanskelig å komme på alt som kommer inn under «diverse». Du har en grei post til uforutsette utgifter som for så vidt burde dekke dette, har bare en vag følelse av at det går mye penger på ting man har vanskelig for å tenke ut på forhånd.

Har du ingen hobbyer som koster penger, f.eks.? Medlemskap diverse steder, abonnement på blader, små turer, den nye iPoden som var så kul at man måtte kjøpe den osv. Hvis du har et budsjett som er moderat i forhold til inntekt skal ikke det være noe problem, hvis 12.500 er ditt eneste buffer ville jeg ikke følt meg fullt så komfortabel.

Ellers synes jeg reisebudsjettet er forsvinnende lite, men i og med at dette er noe man lett kan kutte på/øke etter hvert som man finner ut hvordan man ligger an er det neppe noen krise. Noen kroner til sparing ville sikkert også vært greit, spesielt mye trengs ikke her om du er i ferd med å etablere deg og kommer til å stige i lønn fremover, bare greit å bygge opp et lite buffer.

Lenke til kommentar

Euklid:

Som du nevner så er det en del poster man kan kontrollere mer enn andre.

Felleskostnader 30 000

Internett 4 788

TV 6 000

TV-Lisens 2 350

Strøm 12 000

Mat 45 000*

Klær 6 000**

Fornyelse av PC - 4 000*

Fornyelse av Mobil - 1 000*

Tannlege 1 500

Innbo forsikring 2 500

Livsforsikring 2 500

Reise - 5 000**

Fornøyelser - 1 000*

Byen + Fest - 12 000**

Spise ute - 9 000**

Sikkerhetsfond 12 500

--------------------

Som jeg har prøvd å illustrere, så er de punktene med * eller **, de som er lettest å kutte hvis det blir tight en stund. Grunnet høyere rente, eller andre ekstra kostnader som man ikke hadde forventet.

Har lagt merket til at jeg har glemt punkter som julegaver, bursdagsgaver, etc

Lenke til kommentar

Var i banken i går. Men vi snakket ikke så detaljert om økonomien... jeg ville bare vite røft hva for deal de kunne gi... det værste er vel at jeg må ha 20% egenandel... altså jeg trenger 400 000 i cash for å få et lån på 2 mill... :|

Det skal jo litt til å klare... :| Så det er jo bare å starte og spare... nå kjører jeg 80-90% av lønna direkte på sparekonto... og bor hjemme for noen måneder for å spare litt penger.

Lenke til kommentar
Var i banken i går. Men vi snakket ikke så detaljert om økonomien... jeg ville bare vite røft hva for deal de kunne gi... det værste er vel at jeg må ha 20% egenandel... altså jeg trenger 400 000 i cash for å få et lån på 2 mill... :|

Det skal jo litt til å klare... :| Så det er jo bare å starte og spare... nå kjører jeg 80-90% av lønna direkte på sparekonto... og bor hjemme for noen måneder for å spare litt penger.

Så de var ikke villig til å gi deg førstehjemslån? Du burde snakke med flere banker, er ganske store forskjeller på renter i mellom de forskjellige banker.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en lengre runde nå med flere banker. Det er noe variasjon i egenkapitalkravet. Nordea og Fokus skulle ha 20%. BNP, Postbanken, Bien skulle ha 10% og en bank tilbød fullt førstehjemslån. Denne har vi hatt et lengre forhold til og har en dyktig rådgiver hos.

Nordea var, på bakgrunn av den utdanningen som jeg og kona har, villige til å låne oss 3 ganger uten tilleggssikkerhet og 3.5 med 10%. Flere banker sa det rett ut, hadde det ikke vært for vår utdanning hadde de ikke ville vurdert søknaden engang.

Chris: snakker du om å ta et lån på 2 mill på en årslønn på 400 000? Det kommer du aldri å få. Regner med du har 300 000 i studielån fra før av? Da er vi på 5,5 ganger årsinntekt i lån, noe som du ikke vil få en bankrådgiver med på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...