Gå til innhold

server


phenomina

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer ann på hvor serven står da.Står den hjemme hos en blir den ikke så bra for de har jo sikkert ikke mer en 128kb eller 256kb upload da lagger det.Men hvis den står på eks et bra senter som jobber med data har jo di sikkert 100 mb upload så da får de som spiller bra ping.du kan jo self ha en 100mb upload hjemme å men blir ikke det litt dyrt da?

Lenke til kommentar
Hva skiller en god server fra en vanlig pc? Serveren skal stå i et stort nettverk og det skal bare være en servermaskin.

 

Håper på et god og utfyllende svar da dette er ekstremt viktig for meg....

En god server er kraftig og stabil.

Den har mange raske SCSI-disker, ofte dual(++) prosessorer, tonnevis med ECC-ram, Server-hovedkort(som er DØNN stabilt).

Man legger ikke vekt på ting som skjermkort og lydkort...

Den har også et skikkelig godt nettverkskort.

 

Jeg kan også anbefale at den bør kjøre noe annet enn Windows.

F.eks Linux, FreeBSD, OpenBSD eller andre *nix systemer...

Lenke til kommentar
Hva skiller en god server fra en vanlig pc? Serveren skal stå i et stort nettverk og det skal bare være en servermaskin.

 

Håper på et god og utfyllende svar da dette er ekstremt viktig for meg....

Dersom du ønsker gode svar, så må du nok forklare bedre hva maskinen skal brukes til. En servermaskin trenger ikke være mer enn en 8088/286/386 osv.

 

Dersom den skal være DNS/DHCP server så skal en 486/P1 maskin være det billigeste som klarer jobben. Dersom den skal være spillserver, så hadde jeg satset på en K7 maskin (XP1700?). Dersom du vil ha en mer stabil server som er bedre på multitasking og som har mer snadder (SCSI, bedre LAN, mer minne) så er kansje en dual P3 det du er ute etter. Husk at hellfragger sine fire servere ble (blir?) kjørt på en dual P3 800MHz.

Lenke til kommentar

Ikke for å driver reklame men denne er vel en grei server. Som sagt over så er forskjellen mellom en server og en desktop pc at en server må være dønn stabil også over lengre tid, avhengig av hva den skal brukes til må den ha mye ram. Skal den kjøre flere ting er dual prossesorer en fordel. Satsingen må mulitmedia er liten om noen. Ikke noe lydkort og et gammalt skjermkort er greit nokk. Igjenn hva den skal brukes til, men SCSI disker er en fordel. Kjølingen bør være så god at det ikke er hardwaren som gjør at den kræsjer.

Men som nenv før, spennviden er stor. Som dhcp server for dit lan med 4 pc er trenger du ikke en dual p3 med 1 Gb ram og gigabit nettverkskort. Da holder en p1 16-32Mb ram(om ikke dårligere også).

Lenke til kommentar
Ikke for å driver reklame men denne er vel en grei server.

Hva er speccs'ene på den?

Offtopic:

No clue, er ikke jeg som selger den(selv om det kunne virke slik). Vet ikke noe mer en det som står der

Dual pIII server med 1gb sdram selges.. Hovedkortet er ett Abit VP90

Sd ram trekker vel ned litt.

Fant forresten ikke noenting om hovedkortet, eneste Vp som det ser ut til at Abit har er Vp6.

Lenke til kommentar
Hva skiller en god server fra en vanlig pc? Serveren skal stå i et stort nettverk og det skal bare være en servermaskin.

 

Håper på et god og utfyllende svar da dette er ekstremt viktig for meg....

 

hvor stort nettverk er det snakk om, er jo litt forskjell på 100 og 300.

 

Og litt mer om hva den skal brukes til er kanskje lurt å si.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke noe hovedkort som heter vp90, bare et skjermkort.

Det er vanskelig å finne hovedkort til dual P3 som har annet enn SD-ram, men det gjør lite. Du får samme problemet som du får med dual K7 og DDR-ram. (Jeg sitter nå på en P3 800 m/ RD-ram :lol: overkill)

 

[brife]

Jeg bruker til vanlig et Intel STL2 serverboard med dual P3 1000MHz, 768 mb ECC reg ram, 2x18 og 2x9 GB SCSI disker, Intel Pro100+ NIC.

Jeg venter også i morgen 2x512MB ram + 4x G450.

 

Ellers så har jeg jo ASUS A7M266-D som to XP1700+ skal stå i.

 

:woot:

 

[/brife]

Lenke til kommentar

Opteron er tingen alle har ventet på til servere. Xeon er i realiteten er Pentium 4 med HyperThreading (og ekstra cache på de dyre modellene) Men pris/ytelse vil garantert bli bedre med AMD. (Athlon XP, eller dual MP om du vil ha en økonomi-løsning eller Opteron 1-2 CPU om du vil ha noe dyrere og raskere) Krever du enda mer ytelse bør du enten kjøpe noe med Sun UltraSPARC (IIe, III) prosessorer nå eller vente på 4-8 CPU-systemer med Opteron.

 

Men du har fortsatt ikke gitt oss noe tilbakemelding på tråden. Fortell hva du skal bruke den til så skal vi gi deg et svar som passer for deg og ikke bare generelle retningslinjer.

Lenke til kommentar

Hva skal du serve?

 

Der finnes masse server konfigurasjoner, gameserver, printerserver, dhcp, filserver, database, webserver. Hardware/software behov på disse kan variere svært så. Noen trenger flust med RAM, andre masse CPU, mange mye båndbredde og noen bare "oppetid".

 

Simen1: "Opteron er det alle har ventet på"..? Ehh, kanskje alle *geeker* men svært få i servermarkedet.

Lenke til kommentar
Simen1: "Opteron er det alle har ventet på"..? Ehh, kanskje alle *geeker* men svært få i servermarkedet.
Ok, småservere da. Det er da tross alt ikke bare nerder som har ventet på den. Det er ikke for ingenting at HP, IBM, Dell, (snart SUN) og en rekke flere kommer til å levere Opteron-løsninger. Det er et sterkt ønske fra mange typer kunder, ikke bare geeker.

 

Jeg snakker selvfølgelig ikke om stor-servere i mangsmillioners-klassen da Opteron ikke retter seg mot det markedet. (Tviler på det var det han som startet tråden var ute etter heller)

Lenke til kommentar

Dell har vel såvidt jeg vet ikke sagt noe om å bruke Opteron - de har kunne sagt de "evalurerer alle muligheter", akkurat som med Athlon... i 3 år.

 

HP støtte? Siden de er Intel's partner på Ithanium prosjektet så høres dette merkelig ut. Har du noen linker?

 

Sun har vel og sagt at de vil benytte Opteron - som en billig 32bit's server (den kjører jo også 32bit).

 

IBM fabber jo Opteron så det virker jo sannsynlig at de også kommer til å benytte den. Selv om jeg stadig ikke har sett noen produkter.

Lenke til kommentar
Xeon er i realiteten er Pentium 4 med HyperThreading (og ekstra cache på de dyre modellene).

Beklager Simen, men jeg må bare være litt kritisk i den andre retningen.

AMD MP er i realiteten AMD XP prosessorer, men en fysisk forskjell som det tar 20 sek å endre på. Og Opteron/Athlon64 er jo akkurat det samme som P4/Xeon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...