Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tregt trådløst nett

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettop endret passordet på trådløs-ruteren og opplever plutselig at internett tilkoblingen er svakere, selv om jeg har max signalstyrke. Internett linjen er på 20/20 mbps og det er det jeg måler når jeg bruker kabel (noen ganger opptil 60/60 mbps), men så snart jeg bytter til trådløst nett så synker hastigheten til rundt 12/12 mbps. Det spiller ingen rolle om jeg er 20 cm eller 20 meter fra ruteren, jeg måler fortsatt det samme. Hastigheten på det trådløse nettet er 54mbps, så det skal ikke være noe flaskehals der. Har aldri hatt samme problem før, så skjønner ikke helt hvorfor det plutselig skjer nå.

Ruteren er en Gigaset SE551 WLAN dsl/cable.

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, først at alt så anntar jeg du bruker en G-nettverk (54Mbit teoretisk maks hastighet). Slike nettverk har (basert på MYE erfaring med trådløse nettverk) generellt sett skjeldent mer en rundt 20Mbit maks hastighet i praksis under helt ideelle forhold, og ofte nærmere 8-12Mbit under vanlige forhold, og enda lavere under dårlige forhold eller når nettverket ikke har blitt justert til en god frekvenskanal.

Det er to ting du kan gjøre for å bedre hastigheten.

Først av alt prøv å måle hastgheten du får på forskjellige frekvenskanaler. Du har 13 å velge mellom på ruteren (12 om den jobber med asiatisk eller USA standard). Om den står på en kanal som overlapper med andre nettverk i området så vil det redusere hastigheten. Helt ideelt sett bør det være 2-3kanaler ubrukt på hver "side" av den du bruker. Eksempelvis om det er et nettverk på kanal 3 allerede i området, så er 7 eller høyere et godt valg. Kanal 1 og 6 er ofte mest brukt sidne de ofte er standardverdier i ruterene. Også - å la ruteren stå på "auto" kanalvalg gir erfaringsmessig ofte ikke den ideelle kanalen så du bør prøve noen kanaler manuellt. For å gå inn på ruterne for å konfigurere den mådu bruke nettleseren din og gå inn på http://192.168.1.1 (eller den IPen som ruteren bruker. Det kan variere, sjekk din brukermanual eller bruk ipconfig for å sjekke den faktiske IPen som ruteren din har på LAN-siden).

For å tete hastigheten i praksis, mål via det trådløse på forskjellige kanaler på www.tptest.se og se hvilken som gir best utslag.

ALternativt kan du skaffe deg en trådløs ruter med den nye N-standarden (også kallt draft-N, da det er en defacto standard, men ikke som ikke er offisiellt standardisert ferdig enda, men er det i praksis) Den har maks teoretisk hastighet på 300Mbit/sek, og selv om denne standarden også ikke kommer i nærheten av 300Mbit/sek i praksis så klarer den som regel mye høyere hastighet enn G nettverk under de samme forholdene. N nettverk har også betydelig lengre rekkevidde som en ekstra bonus.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...