Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk og menneskerettigheter

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurte på hva faget "Politikk og menneskerettigheter" egentlig går ut på? Ja, det ligger i ordet, men det hadde ikke gjort noe mer å fått det litt mer utfyllende. Jeg har vært syk i nesten to uker, og har ikke fått snakket med rådgiveren om det. Så nå er det på tide å få bestemt seg.

Jeg har satt opp "Historie og Filosofi", og "Medie- og informasjonskunnskap", de vet jeg at jeg skal ta, men jeg er usikker på det tredje. Noen som har vært borte i "Politikk og menneskerettigheter"? Ting hadde blitt mye enklere med litt mer input.

Axel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt at det er et helvetes puggefag, så hvis du velger det må du nok belage deg på mye arbeid. Vurderte å velge det for tredjevalget, men bestemte meg i stedet for IT. Da er det mer praktisk arbeid, samtidig som jeg slipper å lese lekser, pugge til prøver osv. Man får mer tid til de andre puggefagene som det er mer enn nok av. Selve faget tror jeg er litt basert på samfunnsfag med mye fakta og vurdering av kilder.

Btw, hvorfor historie og filosofi? Har hatt det i ett år nå og har aldri kjedet meg mer.

Lenke til kommentar
Har hørt at det er et helvetes puggefag, så hvis du velger det må du nok belage deg på mye arbeid. Vurderte å velge det for tredjevalget, men bestemte meg i stedet for IT. Da er det mer praktisk arbeid, samtidig som jeg slipper å lese lekser, pugge til prøver osv. Man får mer tid til de andre puggefagene som det er mer enn nok av. Selve faget tror jeg er litt basert på samfunnsfag med mye fakta og vurdering av kilder.

Btw, hvorfor historie og filosofi? Har hatt det i ett år nå og har aldri kjedet meg mer.

For å være helt ærlig, så valgte jeg det første gang pga. navnet, hehe. Hørtes litt kult ut. Grunnen til at jeg vil fortsette med det, er at det faktisk er ganske interessant. Hittil, i historiedelen, har vi hatt om Aristoteles, Platon, og resten av alle de store filosofene. Vi har også hatt mye om det gamle hellas. Jeg tror selve oppbygningen av faget er sånn at vi lærer fakta i historiedelen, og vi "anvender" all fakta vi lærer i historiedelen i filosofidelen. Vi skriver mye essay i faget, og jeg er ganske sterk norskmessig, så det er ikke noe vanskelig for meg i det hele tatt å få en femmer, jeg må jobbe litt hardt for en sekser. Samtidig er det ganske interessant.

Jeg slang meg på Politikk og Menneskerettigheter jeg, det er jo ikke verre enn å bytte fag senere hvis det ikke er noe. Medie- og informasjonskunnskap er jo stort sett repetisjon av det vi hadde i femteklasse på barneskolen, veldig praktisk, hihi.

Takk for raskt svar forresten:)

Lenke til kommentar

Ingen årsak :) .

Høres ut som du har tatt et valg som passer deg. Hvis ikke er det jo som du sier, du kan enkelt bytte. Jeg kan også si at du har vært mye heldigere enn meg med historie og "faenskap". Vår lærer er enn eldgammel sær mann som bruker et kvarter på å fullføre en setning. I tillegg til dette har han et intenst hat mot meg (helt sant) og sukker hver gang jeg klarer å svare riktig på et av spørsmålene hans. Dessuten får vi ingen innleveringsoppgaver, kun enorme prøver. Har 3 i faget og kommer aldri til å ta det igjen.

Morsomt at du også har media. Kanskje tidenes enkleste fag. I en av våre første timer så vi på en video fra barne-tv i 92, der en gammel mann lærte en liten gutt og jente å blande farger. Vi lærte blant annet at gult og blått ble grønt. Mannen i videoen var også veldig interessert i å beføle den vesle jenta og avviste gutten hver gang han sourte om noe :nei: . Jeg kommer aldri til å glemme det. Du kan se for deg førti halvvoksne elever klemt inne i et lite, rotete rom der vi alle sitter tett inntil en 12 tommers TV som avspiller gamle barne-TV episoder. Læreren vår er dansk, men hun påsto i første time at "hun hadde litt nederlandsk i strupen" :!: .

Lenke til kommentar
Ingen årsak :) .

Høres ut som du har tatt et valg som passer deg. Hvis ikke er det jo som du sier, du kan enkelt bytte. Jeg kan også si at du har vært mye heldigere enn meg med historie og "faenskap". Vår lærer er enn eldgammel sær mann som bruker et kvarter på å fullføre en setning. I tillegg til dette har han et intenst hat mot meg (helt sant) og sukker hver gang jeg klarer å svare riktig på et av spørsmålene hans. Dessuten får vi ingen innleveringsoppgaver, kun enorme prøver. Har 3 i faget og kommer aldri til å ta det igjen.

Morsomt at du også har media. Kanskje tidenes enkleste fag. I en av våre første timer så vi på en video fra barne-tv i 92, der en gammel mann lærte en liten gutt og jente å blande farger. Vi lærte blant annet at gult og blått ble grønt. Mannen i videoen var også veldig interessert i å beføle den vesle jenta og avviste gutten hver gang han sourte om noe :nei: . Jeg kommer aldri til å glemme det. Du kan se for deg førti halvvoksne elever klemt inne i et lite, rotete rom der vi alle sitter tett inntil en 12 tommers TV som avspiller gamle barne-TV episoder. Læreren vår er dansk, men hun påsto i første time at "hun hadde litt nederlandsk i strupen" :!: .

Det er jo flere klasser som kjører historie og "faenskap" ( :p ), og jeg har hørt av flere av de som går i de klassene at de hater faget, læreren er kjedelig osv. Så jeg tror jeg har vært rimelig heldig, hun vi har i filosofidelen er norsklærer i tillegg, så hun spytter inn masse essay og sånt, som som jeg sa, funker for meg :new_woot:

Jeg skjønner ikke hvordan media i det hele tatt har klart å komme seg inn i vgs., det er jo bare tull :D

Vi har en søt brunette fra bergen som lærer, og hun har så mye som null autoritet i det hele tatt. Helt ærlig, tror jeg hun driter i elevene, så lenge hun får timebetalt :D I hver økt, som er på halvannen klokketime, så er det som regel en halvtime til en time med "undervisning", som er å se på forskjellige tv-klipp, og analysere de :p , og det ender alltid på youtube, hvor elevene foreslår morsomme filmer. Helt på trynet, spør du meg :D

Lenke til kommentar

Jeg har faget i år, og synes det er ok. Mye av det som står i læreboka fra FOKUS er usedvanlig tørt, som for eksempel inngående hvordan Stortinget, FN og EU er bygd opp. Boka er god til å se saker fra flere sider, så sånt sett er den god.

Vi er bare åtte elever i klassen, så vi er nesten tvunget alle sammen til å være aktive. Da hender det i blant vi har en politisk diskusjon, til tross for at læreboka ikke videre innbyr til det. Dette er et fag jeg kan tenke meg som er alt etter hva læreren, men også dere, gjør det til. Det er alltid kjekt med noen i klassen som drar fram en god diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...