Snatch Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hei, Vurderer å skifte toppakning selv og lurer på om noen kjenner pris og om det er vanskelig å gjøre selv? Historien bak er som følge (ikke nødvendig å lese for å svare på spørsmålet): For andre gang på 3 år begynner oljelampen å lyse. Første gangen så endte det men skjært motor og 19k i verkstedregning. Problemet oppsto en vinterkveld på motorveien kun få meter fra en statoilstasjon. Jeg var 100% sikker på at det var olje på motorn så jeg tenkte at det måtte være noe feil med elektronikken. Regeln er jo at man skal stoppe momentant men da jeg var så nært bensinstasjonen og viste jeg hadde olje så tok jeg sjangsen. Det viste sæg å være en dyr tabbe. Årssaken ble aldri kjent men anntok at det var en tett oljeledning elns. Nå tre år etter så begyner oljelampa å lyse igjen og klok av skade så stopper jeg bilen øyeblikkelig. Går ut og peiler olja og det viser seg at jeg har mer enn fult på peilepinna. Fankern tenker jeg og rusler mot jobb, senere samme dag starter jeg bilen for å se om statusen på oljelampa var den samme. Etter ca 1 min starter den å blinke igjen så da stopper jeg og dytter bilen til en garage. Det var unormalt kaldt denne dagen så jeg venter noen dager for å se om temperaturen kan ha en påvirkning. Peiler oljen på nytt med kald motor for å se om det er noen endring og ser at oljen er unormalt tynn, er langt over fult-merket og lukter bensin, så jeg misstenker at det er toppakningen som er gåen. Bilen blir utsatt for mye kaldstarting da jeg stort sett bruker den til og fra jobb som er ca 7-8 km. Starter bilen og lar den gå på tunggang noen min for å se om oljelampa kommer på, noe den ikke gjør men jeg akter ikke å kjøre med den før jeg har fikset problemet. For de som orket å lese alt dette så tar jeg gjærne i mot andre diagnoser. Er langt fra en bilmekkaniker men liker å fikse ting selv. Bil: WV Polo 1L 6N 2001 mod comfort line Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Bare for å gjette litt, så kan det vel være stempelringer? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Lenge siden siste oljeskift? Lenke til kommentar
Snatch Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Bare for å gjette litt, så kan det vel være stempelringer? Kanskje det? men vil ikke det gi andre symptomer? aner ikke egentlig Lenge siden siste oljeskift? 7-9 mnd ca Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Du må på verksted. Alt som kommer herfra vil være tipping (som regel).. Det skal ikke være nødvendig å skifte toppakning på en slik bil etter så kort tid. Hvor langt er den gått? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Du kan forsøke å tappe av olja og fylle på ny. Dersom olja er ødelagt slik at den er for tynn vil verken oljepumpa eller pakninger fungere optimalt. Det vil uansett ikke si noe om årsaken til problemet, bare muligens gi et svar på om det er olja som blir ødelagt eller om oljepumpen er ødelagt. Uansett så vil det komme bensin i olja dersom smøringen ikke fungerer pga olja står for mesteparten av tettingen mellom stempel og sylinder. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 En annen ting du burde vudere, er å ta med deg en mekaniker på jobben. Bilen er for dyr til å begå enkle feil ved å leke garasjemekaniker selv. Prøv å send en PM til Mekker'n, og hør om han kan ta det for deg. (Forutsatt at du bor på østlandsområdet) Lenke til kommentar
Snatch Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Du må på verksted. Alt som kommer herfra vil være tipping (som regel).. Det skal ikke være nødvendig å skifte toppakning på en slik bil etter så kort tid. Hvor langt er den gått? Bilen har gått snart 100.000, mens motoren bare ca 50.000 Lenke til kommentar
Snatch Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 search and you shall find http://wiki.answers.com/Q/Why_would_the_oi...l_like_gasoline Tester olje/filterbytte og deretter kjøre langturer regelmessig til våren kommer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå