Norminator Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Har nettopp kjøpt min første laptop, og har linux (suse) på den. Aldri prøvd linux før, så jeg henger ikke helt med finnes det noe p2p program for linux, noe ala soulseek? har prøvd pysoulseek, men skjønte absolutt ingenting av hvordan jeg skal installere det. Samme med gtk-gnutella så om noen kunne gitt meg noen tips om hvordan man faktisk installerer et program på dette OSet, så hadde det vært kjekt. husk, jeg er helt grønn, så ta det veldig basic. takk Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hei og hopp! Jeg regner med at du kjører openSuSE. I de aller fleste linux-distroer (varianter) installeres alle programmer fra en såkalt pakkebrønn. Dette er en server som du kommuniserer med gjennom et program på PC-en, og dette programmet (YaST) ligger der allerede. Her er en forklaring på hvordan dette fungerer i openSuSE. Selv bruker jeg Ubuntu og kjenner ikke til eksakt hvordan alt er i opensuse, men prinsippet er det samme. Når det gjelder ulovlig fildeling er det forbudt å spørre om dette i forumet. Dersom du skal dele lovlige filer finnes det mange klienter til dette, og du finner alle gjennom YaST. Jeg er usikker på opensuse sin policy angående installasjon av codecer osv, men det kan godt hende at du må legge til en ekstra pakkebrønn for dette. Du finner info om alt du trenger for installasjon og komme i gang ellers i linken jeg ga deg. Alle linuxdistroene har som regel veldig god dokumentasjon på hjemmesidene sine, og de aller fleste problemstillinger er besvart og forklart der. Lenke til kommentar
Norminator Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 takk for svar! jeg prøvde å følge oppskriften på siden du linket til, men jeg har tydeligvis en veldig gammel versjon av suse, og kunne ikke oppdatere uten å betale (til novell, såvidt jeg kunne se), så da la jeg inn ubuntu heller. Har ikke prøvd å legge til noen programmer der ennå, men hvis det er samme system som suse så kommer jeg til å trenge hjelp Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Har ikke prøvd å legge til noen programmer der ennå, men hvis det er samme system som suse så kommer jeg til å trenge hjelp Trykk på Applications menyen -> Add/Remove og søk der Ganske intuitivt. Du har også en mer avansert pakkebehandler under System -> Administation -> Synaptic Package Manager Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 takk for svar! jeg prøvde å følge oppskriften på siden du linket til, men jeg har tydeligvis en veldig gammel versjon av suse, og kunne ikke oppdatere uten å betale (til novell, såvidt jeg kunne se), så da la jeg inn ubuntu heller. Har ikke prøvd å legge til noen programmer der ennå, men hvis det er samme system som suse så kommer jeg til å trenge hjelp OpenSuSE er gratis. Trenger ikke betale for å oppdatere. Det gjør YaST for deg. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) hva blir distro upgrade i Suse egentlig i kommandolinja? Yast -d upgrade eller? Edit: Har ikke peiling på suse så Endret 13. februar 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) takk for svar! jeg prøvde å følge oppskriften på siden du linket til, men jeg har tydeligvis en veldig gammel versjon av suse, og kunne ikke oppdatere uten å betale (til novell, såvidt jeg kunne se), så da la jeg inn ubuntu heller. Har ikke prøvd å legge til noen programmer der ennå, men hvis det er samme system som suse så kommer jeg til å trenge hjelp OpenSuSE er gratis. Trenger ikke betale for å oppdatere. Det gjør YaST for deg. SUSE != openSuse. Sannsynligvis er det Novell SLED (Suse Linux Enterprise Desktop) han hadde, et produkt som ikke er gratis. Endret 13. februar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) For å se programvare som er tilgjengelig for Linux som du kanskje er vandt med fra Windows kan du ta en titt i tråden Gratis OS-uavhengig progamvare som du finner link til i signaturen min. openSUSE har iallefall det meste i pakkebrønnene (vet ikke hvordan det er med SLED) etter at du har lagt til community repositories, og da kommer også oppdateringer av programvare som er installert via disse pakkebrønnene automatisk også. Du finner programvare til å installere program og legge til kilder i YAST, alt er pek og klikk. Du kan ta en kikk på denne guiden for å se hvordan du legger til pakkebrønnene i openSUSE, tror prosessen vil være tilsvarende i SLED om det er det du har. Fremgangsmåten er tilsvarende denne i KDE også. Endret 13. februar 2009 av tamarin Lenke til kommentar
Norminator Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 takker for alle svar! jeg har (hadde) SLED ja, glemte nøyaktig hva det het tidligere. er som sagt veldig grønn når det gjelder dette har installert nyeste versjon av ubuntu nå, så da går alt mye bedre og alle mine spørsmål er besvart og/eller løst Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 kjempegreier velkommen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå