Gå til innhold

NY flatskjerm TV. 42 tommer.

Anbefalte innlegg

Er ute etter noen forslag på ny tv. vil vite hva som er årsmodeler og fjorårsmodeller og hvilke man bør holde seg unna. Hvilke er best? regner med at plasma fortsatt er bedre en LCD til spilling film og vanlig tv signaler.

har ikke mye å gå etter enda men regner med det blir 42 tommers plasma skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tør å påstå at til film og vanlig TV så er det Panasonic PX80 og LG PG6000 som er klart best i klassen under 10 000. På tester kommer disse stort sett likt ut, PX80 pleier å score best på bildekvalitet, mens LG scorer best på utstyr (En ekstra HDMI + litt andre småting) og som oftest på design. Men design er selvfølgelig subjektivt og her i gården likte faktisk ikke madamen designet til LG!

Ellers virker det som LG sin skjerm sliter litt mer med IR enn PX80, inne noe jeg har erfart selv, men noe jeg har lest på diverse forum. Av personlig erfaring har jeg ikke opplevd noe synlig IR på min PX80. Men hvis du leser litt på forumet her så finner du et par som har opplevd det, så tror ikke du kommer helt utenom IR på noen skjermene.

Hvis du har vanlig analogt kabel-TV er det enda en grunn til å gå for en av disse skjermene, da de som oftest takler dårlige signaler bedre enn full-HD TVer.

Lenke til kommentar

Syntes det blir feil å si at Panasonic PX er bedre på bildekvalitet en LG skjermen da det eneste den er bedre på er sortnivå...

LG skjermen er bedre på hvitfargen, lystyrken og farger som bør veie opp vel så mye for de fleste når man snakker om bildekvalitet... IR har jeg inntrykk Panasonic sliter vel så mye med eller mer og det blir også verre med tiden sies det nå av erfarene PX eiere.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1070432

LG skjermen blir bare bedre med tiden på dette feltet men jeg har i grunn aldri vært plaget av kraftig IR på min selv etters 6-8 timer PS3 spilling.

At dama de ikke liker designet på LG skjermen sier i grunn egentlig mer om smaken hennes en designet for der banker LG skjermen uten tvil den høyst ordinere PX modellen det er det liten tvil om selv hos hardbarka Pana fans..

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Jeg har slitt mye med IR på px80 serien. Men er trolig en mandagstv som er deffekt:P

Snakker om ekstrem IR. var inne og skiftet AV kanal og den ruten var da oppe i under 10 sek. tok felre min før den ble borte.

ser på 1 film og tar dra 2 til 3 timer før IR fra de sorte linjene oppe og nede og der underteksten var blir borte.

Noe er galt:P

Så alle merker har nokk mandagstver. Men etter det jeg har lest skal ikke nye plasmaskjermer ha nå mye IR

Lenke til kommentar

Nå er det nå alltids slik at ALLE tester jeg har lest har konkludert med at PX80 er bedre på bildekvalitet. Hvorfor skulle den ellers vinne tester over PG6000, når den er bedre på så mye annet?

Ellers så finner du mange erfarne PG-brukere på Avforum.no som ikke legger skjul på at sortnivået på PG6000 ikke er noe å skryte av. Sortnivået er som kjent det som er viktigst når det kommer til film.

Lenke til kommentar
Nå er det nå alltids slik at ALLE tester jeg har lest har konkludert med at PX80 er bedre på bildekvalitet. Hvorfor skulle den ellers vinne tester over PG6000, når den er bedre på så mye annet?

Ellers så finner du mange erfarne PG-brukere på Avforum.no som ikke legger skjul på at sortnivået på PG6000 ikke er noe å skryte av. Sortnivået er som kjent det som er viktigst når det kommer til film.

Har du lest testen til Lyd og Bilde? Dette var den siste skikkelige testen som satte disse to skjermene opp mot hverandre og konklusjonen er at sortnivå er umulig å skille på disse så sant du ikke sitter i en bekkmørk potetkjeller.

Så fort man tenner en lampe eller eller sitter i normale omgivelser/opplyst stue så klarer man ikke å skille dette i følge Lyd og Bilde og jeg burde vite dette som har også en nykjøpt Pioneer KRP-500A som banker både LG pg Panasonic på sortnivå men LG skjermen er bra den også selv mot min Pioneer jeg merker ikke noen WOW opplevelse ved å se samme film på min Pioneer vice versa LG skjermen ved normal belysning så dette er utrolig overdrevet.

De som skriver negativt om LG har stort sett verken sett skjermen eller bildekvaliteten og det er synd da den har klart andre fordeler som jeg har skrevet om før som er vel så viktig.

PX er en billigmodell fra Panasonic mens PG er toppmodellen til LG og dette kommer også godt frem da man går skjermene i sømmene på kvalitet, design, utstyr.

Jeg har vært medlem på avforum i flere år og du har sikkert lest noen av mine poster da...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
jeg syntes virkelig at man bør kjøpe skjerm etter smak og jeg likestiller disse to på bildekvalitet og man kan ikke bomme i denne prsiklassen uansett hvem man velger men jeg gir LG skjermen et par + for design og utstyr.

Dette sier du i en tidligere tråd. Hvorfor likestiller du de plutselig ikke lengre på bildekvalitet?

Jeg hadde selv tenkt å kjøpe PG6000 når jeg skulle kjøpe TV, valget sto så klart mellom disse to. Grunnen til at jeg gikk for PX80 var at jeg fikk den 1000 kroner billigere og bare slo til. I ettertid angrer jeg ikke, og vet at jeg ikke hadde angret hvis jeg hadde kjøpt PG6000 heller. Skal man pirke på ting som har med bilde å gjøre, så finnes det både pluss og minus med begge; PX80 har ekte 24HZ, men sliter litt med panororering i kjappe sideveis bevegelser. PG6000 har som du sier bedre hvitnivå, men dårligere sortnivå og skal man tro tester, kanskje en smule mindre presise farger. Pick your favourite, trådstarter!

Lenke til kommentar

(et utdrag av hva jeg har skrevet om dette tidligere)

Den var elendig på SD sendinger/tv sendinger lyssvak, uskarp, blass/soft i bilde samt fargene ikke henger med. Jeg prøvde Plastation 2 og dette var skikkelig uskarpt og konklusjon var min gamle skjerm var klart bedre både på tv sendinger og PS2. Det samme problemet var det med Dvd jeg fikk rett og slett ikke bilde til å bli slik jeg ønsket samt bildemenyen til Panasonic er ufattelig dårlig. Jeg reiste til Oslo for å se på et godt utvalg av skjermer og falt for LG PG6000 den hadde akkurat de sidene jeg savnet ved bildekvaliteten kontra PZ modellen. Den var frisk og flott i fargene, veldig lysterk og fin og klar som dagen på Østlandet i dag (rett og slett som natt og dag) kontra PZ skjermen. Selv om dette ikke er en full hd skjerm så leverte den klart bedre på hd sendinger også da lystyrken og fargespruten i LG skjermen kompanserer for den uklare PZ modellen. Det virker neste som det ligger et dekke/slør over PZ skjermen som gjorde at i allefall jeg ble skikkelig skuffet. Jeg hadde PZ modellen i faktisk 16 dager da jeg gjode en deal fra de jeg kjøpte den av med bytte i en PG6000 skjerm samt jeg fikk penger i mellom. Jeg har rådet andre også som har vurdert PZ serien å sjekke LG skjermene og "alle" har kjøpt LG etter å sammenlignet blant annet henne her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...2017&st=100

Lenke til kommentar

Er faktisk helt enig i at PZ er dårlig på dette. Har sett mye på den på den lokale EL-butikken, der den står sammen med PX80 og Pioneer 5090. På HD er det ikke lett å skille den og PX80, men på SD er den rævva.

EDIT: Husk at hvis du ser på skjermene i butikk, så kan det være lurt å spørre om å få se på vanlig analogt TV-signal. Da får du en pekepinne på hvordan bilde blir på SD signaler, men riktig så dårlig som i butikk blir det ikke, da de må splitte signalet på mange skjermer.

Endret av Anti LFC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...