Lurkern Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Noen av dere kjenner sikkert til den gamle situasjonen når du setter deg i en kald gammel bil. Du vrir om nøkkelen og tenningen vil rett og slett ikke starte opp bilen. En stund i det siste har min PC oppført seg på dette viset. Jeg trykker på start knappen. Vifta på hovedkortet starter å gå rundt et halvt sekund og så stopper hele greia. Jeg prøver igjen og samme ting skjer. Jeg prøver til noe skjer. Jeg får plutselig PCn til å lage lyd som når man holder inne tenninga i en bil. Er på en måte som at PC'n starter i et halvt sekund, stopper og direkte starter igjen i et halvt sekund når den stopper og slik holder den på som et maskingevær med lavt støynivå. Jeg skjønner jo at noe er galt, men som regelt etter kort tid starter nå maskinen opp. Jeg går ut fra at det er strømforsyninga eller start knappen i PCn som synger på siste verset. Regner egentlig med at det er en kondensator enn eller annen plass som er problemet. Uansett, er dette noe jeg kan reparere billig? eller skal jeg bare kjøpe en ny PC med en gang? Og i så tilfelle hva koster en bra datamaskin for nye spill\filmer i dag? 5K/8/10/12K? Regner ikke med at noen kjenner til problemet mitt, men håper på hjelp. På forhånd takk Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 du får en ganske bra pc for rundt 10k hadde selv en pc med lignende symptomer, tok ørten forsøk før den endelig bootet opp normalt, var en ferdigbygget pc så sendte på garantien og de bytta hovedkort så var den som ny. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Sikkert en elektrisk komponent som har ryket på hovedkortet eller dertil tilkoblete komponenter som skjermkort etc. Du kan kjøpe deg en meget bra maskin for ca 8000 kr. Anbefaler å bestille en ferdigbygd maskin fra f.eks. Netshop, Komplett, MPX, Dell, HP etc. Men ja, finner du feilkilden kan du bruke retten til reklamasjon. Spørs hvor gammel maskinen din er, men under 5 år kan du reklamere og få nytt konstnadsfritt (inkl evt. porto). Endret 13. februar 2009 av TommyNator Lenke til kommentar
Lurkern Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 du får en ganske bra pc for rundt 10k hadde selv en pc med lignende symptomer, tok ørten forsøk før den endelig bootet opp normalt, var en ferdigbygget pc så sendte på garantien og de bytta hovedkort så var den som ny. Mener den var fra 2002. Husker jeg kjøpte et radeon 9800 pro skjermkort som var det nyeste og beste på markete etter det folk sa. Tror neppe det er noe garanti på den. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 er vell nesten påtide kjøpe ny pc da Lenke til kommentar
Ferrari-5005 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg har opplevdt samme problemer med mange maskiner i jobb sammenheng og ca. 90% av disse var det feil på strømforsyningen. om du har eller kan låne en annen psu fra venn for å teste dette. de andre 10% var det feil på hovedkort, skjermkort eller defekte PCI kort (modem, nettverkskort på gamle maskiner)som var koplet på hovedkort. minnebrikkene kan også lage slike problemer, ta ut brikkene og test en av gangen. Lenke til kommentar
Lurkern Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg har opplevdt samme problemer med mange maskiner i jobb sammenheng og ca. 90% av disse var det feil på strømforsyningen.om du har eller kan låne en annen psu fra venn for å teste dette. de andre 10% var det feil på hovedkort, skjermkort eller defekte PCI kort (modem, nettverkskort på gamle maskiner)som var koplet på hovedkort. minnebrikkene kan også lage slike problemer, ta ut brikkene og test en av gangen. Er det vanskelig å montere ut og enn en strømforsynig? Har egentlig aldri fikset selv i PCn. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 alt passer bare en plass kan du si men for bytte strømforsyning må du også bytte om alle kablene ut til cd-rom,hovedkort,diskettstasjon etc Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Er det vanskelig å montere ut og enn en strømforsynig?Stort sett veldig enkelt. Kommer litt an på hvor trangt det er i kabinettet.Dra ut strømmen (230V), deretter plugg ut kontaktene på hovedkort, hardisk/CD-ROM/Diskettstasjon, og eventuelt skjermkort. Skru ut de 4 skruene som fester strømforsyningen til kabinettet. Ferdig Lenke til kommentar
Lurkern Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Er det vanskelig å montere ut og enn en strømforsynig?Stort sett veldig enkelt. Kommer litt an på hvor trangt det er i kabinettet.Dra ut strømmen (230V), deretter plugg ut kontaktene på hovedkort, hardisk/CD-ROM/Diskettstasjon, og eventuelt skjermkort. Skru ut de 4 skruene som fester strømforsyningen til kabinettet. Ferdig Er det butikker det ute som er villig til å låne ut strømforsyninger? Fant ingen kompiser som kan låne meg for å teste.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå