ktkjelsnes Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg skulle gjerne hatt en AMD CPU og et hovedkort til den (helst med onboard skjermkort). Hva bør jeg gå får om jeg har rundt 2000 kroner å bruke på det? Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Linker til et hovedkort og en prosessor på Komplett, men du må nesten spesifisere lit bedre. For den saks skyld så går dette godt nok: Hovedkort Prosessor Det er ikke så mye oppgraderingsmuligheter på am2 socketen lenger, du kan selvfølgelig gå for am2+ / am3, men tror ikke du kommer til å tjene så mye på det med 2000 i budsjett. Er litt uviten på desktop markedet, prøvde meg som selvbygger en gang, og det var jammen den siste og. Lenke til kommentar
ktkjelsnes Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Takk. Men jeg kan/trenger ikke å spesifisere noe bedre. Det eneste kravet er at det er en CPU fra AMD. Til det trenger jeg et HK, som jeg helst vil ha skjermkort på. Alt dette til rundt 2000 kroner. Jeg lurer på hvilken CPU og HK som gir meg mest igjen for de rundt 2000 jeg har til rådighet innenfor disse begrensningene. Forslaget ditt er greit det, har forsåvidt sett litt på det selv. Men jeg har nesten 1000 kroner å gå på enda med det forslaget da. Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) kjøp deg mer ram da vel ... Ram er alltid deilig, skaff deg f.eks 8gb ram og 64 bit system, pass på at ramen passer med HK EDIT: RAM Linket en eventuell ram-brikke til deg. har dem selv, og de yter godt på den stasjonære PCen min. Endret 13. februar 2009 av Cleaf Lenke til kommentar
ktkjelsnes Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Du har vel et poeng. Jeg kan vel få tak i Black Edition av den prosessoren også. Er det noen kompabilitetsproblemer mellom AM2 og AM2+? Ser at prisguiden sier at HKet er AM2+ og CPUen er AM2. Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Å? Det skal det ikke være, klikket in på Am2 og under utvidet info på "Ekspansjonsporter" står det følgende: 1 prosessor - Socket AM2 EDIT: Er nok støtte for begge, ser den støtter både quad og dual -core, og det finnes ikke am2 quads, bare am2+. Endret 13. februar 2009 av Cleaf Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 CPU og HK forslag. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 CPU og HK forslag. Da må han også kjøpe nytt minne, DDR3, så da drar det fort en del kroner ekstra. En fornuftig sammensetning etter min mening kan være. * Asus M4A78 PRO. Pris ca 900 kr, dette har innebygd skjermkort og støtter AM3 CPU-er. Dessverre har ingen det på lager. Uansett bør man finne et hovedkort som støtter AM3 CPU-er, og det er langt flere enn dette som gjør det. Da kan man beholde minnet man har i dag (om man har DDR2) og samtidig nyte godt av at Phenom II CPU-er. * AMD Phenom X3 710 eller X3 720 er i dag et meget godt kjøp etter min mening. Soleklart bedre enn X2 5000 etter min mening. @cleaf: Rene AM2 hovedkort er knapt i salg lengre. Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Yup, de forsvant ut av salg for knapt 2 uker siden. Er bare rester igjen nå. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hva snakker du egentlig om Bolson? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hva snakker du egentlig om Bolson? Hovedkortet som du foreslo i din post, Asus M4N78 PRO, bruker DDR3 minne og ikke DDR2. AM3 baserte hovedkort bruker konsekvent DDR3 minne. Om da trådstarter har DDR2 minne allerede, medfører klart kjøp av et AM3 basert hovedkort en merkostnad. Særlig når man faktisk kan kjøpe AM2+ baserte hovedkort som støtter AM3 CPU-er. Og de finnes det relativt mange av. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 M4N Series product list M4N82 Deluxe M4N72-E M4N78 PRO Chipset NVIDIA nForece 980a SLI NVIDIA nForece 750a SLI NVIDIA GeForce 8300 System bus HyperTransport™ 3.0: up to 5200 MT/s Memory DDR2 1066/800/667 MHz Graphics GeForce 8 Series GPU for Hybrid SLI output only GeForce 8300 GPU PCIe x 16 slot x3 (3-Way SLI) x2 (SLI) X1 Gbit LAN x1 Audio 8CH HD Audio Storage 1* Ultra DMA 5* SATA 3Gb/s 1* eSATA 3Gb/s 1* Ultra DMA 6* SATA 3Gb/s 1394a Yes Yes - M4N78 er vel av de nyeste produktene til Asus. Er basert på AM3, og har DDR2 så langt mine øyne rekker. Ja du har rett i at det ikke er på lager overalt. Men dette hovedkortet er det mulighet for å sette in 9 serien hvis han ønsker det. Uansett så er Pii mye bedre og veldig mye nyere enn 64- serien. Jeg skjønner ikke helt hva dere driver med nå? Her var det snakk om oppdatering for 2000 ca, og det jeg foreslår er en bra oppgradering. J det er fullt mulig å kjøpe et AM2+ kort som er kompatibelt med Pii prosessor. Uansett så bør vedkommende kjøpe mitt forslag til CPU enn de dere foreslår. Lenke til kommentar
ktkjelsnes Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Skjønte lite av Bolson sin post selv. Det HKet som foreslås der er jo AM2+ og Phenom X3 720 er AM3. Er det kompatibelt? Ellers så er jeg en liten tanke usikker på HKet du foreslår, jornboss. Linken din til Amentio sier at det har DVI/HDMI. Prisguiden til hardware.no sier bare integrert skjermkort og ingenting om DVI/HDMI. Er det grunn til å tolke det som at kortet kommer i versjoner både med DVI/HDMI og med bare VGA? Jeg har satt sammen følgende handlevogn nå: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=93242. Funker den RAMen til det oppsettet? Da mangler jeg bare PSU. Hjemme har jeg en Corsair VX 550. Men det holder sikkert med VX 450 eller CX 400 her? Lenke til kommentar
ktkjelsnes Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Burde vel være klarere i utgangspunktet på at det ikke var snakk om en oppgradering av CPU og HK utelukkende, men at det inngår i en hel løsning. Men det er likevel begrensninger i form av kostnader og AMD-løsning, som gjorde at jeg formulerte min opprinnelige post slik jeg gjorde. Beklager at jeg var uklar på dette. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hei Nå er siden til ASUS nede, men jeg mener det stemmer at det skulle ha HDMI, sjkket det i når jeg postet. Men for å være 100% sikker må jeg vente litt til siden er oppe. Jeg ville også spurt Amentio evt om de vet 100% hvilken spesifikasjon de kortene vil ha. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Kom inn på ASUS nå. Her er utdrag av specs og det ser bra i forhold til dine krav: pecifications M4N78 PRO Brand New Design Optimized for AM3 CPU CPU AMD Socket AM2+ / AM2 Phenom™ X4/Phenom™ X3/Athlon™ /Athlon™ X2/Sempron™ Processors Compatible with Phenom™ II/Athlon™ X4/Athlon™ X3/ Athlon™ X2(AM3 CPU) AMD 140W CPU Support AMD Cool 'n' Quiet™ Technology Support 45nm CPU AMD Socket AM2+ / AM2 Phenom™ X4/Phenom™ X3/Athlon™ /Athlon™ X2/Sempron™ Processors Compatible with Phenom™ II/Athlon™ X4/Athlon™ X3/ Athlon™ X2(AM3 CPU) AMD 140W CPU Support AMD Cool 'n' Quiet™ Technology 4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR2 1066*/800/667 ECC,Non-ECC,Un-buffered Memory Dual Channel memory architecture VGA Integrated NVIDIA® GeForce® 8 series GPU Hybrid SLI™ Support (supports Windows Vista only) Supports HDMI™ Technology with max. resolution up to 1920 x 1200 Supports DVI with max. resolution up to 1920 × 1200 @ 60 Hz Supports D-Sub with max. resolution up to 1920 × 1440 @ 75 Hz HDMI/DVI/RGB Support Supports Microsoft® DirectX 10, OpenGL 2.0, Pixel Shader 4.0 Support PCIe 2.0 / 1.0 Architecture Storage LAN 12 USB 2.0 ports (8 ports at mid-board, 4 ports at back panel) ASUS Unique Features Intelligent overclocking tools - AI Overclocking (Intelligent CPU Frequency Tuner) - ASUS TurboV - ASUS Turbo Key 1 x DVI 1 x D-Sub 1 x PS/2 Keyboard 1 x HDMI 1 x PS/2 Mouse 1 x S/PDIF Out (Optical) 1 x LAN(RJ45) port 4 x USB 2.0/1.1 8 -Channel Audio I/O Internal I/O Connectors 4 x USB connectors (8 ports) 1 x Floppy disk drive connector 1 x IDE connector 1 x SATA connectors 1 x CPU Fan connector 1 x Chassis Fan connector 1 x Power Fan connector Front panel audio connector COM connector Chassis Intrusion connector System Panel (Q-Connector) 1 x S/PDIF Out Header CD audio in 24-pin ATX Power connector 4-pin ATX 12V Power connector BIOS 8 Mb Flash ROM AMI BIOS, PnP, DMI2.0, WfM2.0, SM BIOS 2.5, ACPI 2.0, ASUS EZ Flash 2 Accessories 1 x UltraDMA 133/100/66 cable 2 x Serial ATA cables I/O Shield User's manual 2 in 1 Q-connector (USB, System panel; Retail version only) *The floppy disk drive cable is purchased separately Support Disc ATX Form Factor 12 inch x 9.6 inch ( 30.5 cm x 24.4 cm ) Endret 13. februar 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) @jornboss: Da er Asus M4N78 PRO et AM2+ hovedkort og ikke et AM3 basert hovedkort (ASUS sine spesifikasjoner er korrekte, men ikke prisguiden og nettbutikken). M4A78 Pro har således nesten nøyaktig samme specs, bare at de bruker ATI grafikk og har mulighet for nybrid CF i stedet for hybrid SLI. Jeg sjekket av samme grunn som deg ikke Asus sine sider, men regnet med at når AM3 var brukt av nettbutikkene var det snakk om korrekte AM3 hovedkort. Et rent AM3 hovedkort kan nemlig ikke bruke AM2 eller AM2+ basert CPU. Årsaken ligger i at AM3 sokkelen som faktisk er litt annerledes enn AM2+ sokkelen fordi den skal aktivere DDR3 minnekontrolleren i AM3 CPU-en i stedet for DDR2 minnekontrolleren. Man kan heller ikke plassere AMD CPU-er laget for AM2 eller AM2+ i en AM3 sokkel. Mener at X4 940 er AM2+, som ikke kan f.eks. brukes i Asus M4A78T-E. Så prisguide og butikkene tar her feil, hovedkort som bruker DDR2 minne er AM2+ baserte, men med bios som kjenner igjen AM3 CPU-er. Det er meget beklagelig at begreper her blandes, man må være meget konsekvent på skille mellom AM2+ sokkelen og AM3 sokkelen. Svært mange av hovedkortene med AM2+ sokkel kan direkte eller etter en biosoppgradering bruk AM3 CPUer (og også AM2 og AM2+ CPUer.). Alle disse kan kun bruke DDR2 minne. Kort med AM3 sokkel kan kun bruke AM3 CPUer og de kan kun bruke DDR3 minne. Her ser man fort at det kan bli diverse feilkjøp. @ktkjelsnes. Da har jeg svart ovenfor at AM3 CPUer går i det meste av AM2+ hovedkort. Men personlig ville jeg da faktisk ved nykjøp i dag vurdert å gå for et rent AM3 basert hovedkort og DDR3 minne. Det blir ca 500 - 700 kr dyrere, men etter min mening verdt det. Skal forklare kort hvorfor. - DDR3 er uten tvil framtidas minne. Intel kommer ikke til å lansere nye plattformer med DDR2, og jeg regner også at DDR3 vil overta hos AMD i løpet av dette året som hovedplattform. Det betyr at oppgraderinger kan bli enklere med å velge AM3 i dag. Et mulig hovedkort, som tilferdstiller dine krav er da Asus M4A78T-E og du får 4 GiB DDR3 til litt over 600 kr. PSU-en din holder i bøtter og spann, du kan til og med kline inn et HD 4870 eller GTX 260 om det skulle være ønskelig. Endret 13. februar 2009 av Bolson Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Ja nå er jeg enig i prinsippet alt du skriver:) Hvorvidt vedkommende her skal kjøpe et kort med DDR3 støtte eller ikke får bli opptil vedkommende; tror ikke jeg hadde giddet det med de krav som han setter. Spiller liten rolle om det virker litt bedre med DDR3 eller ikke. Til trådstarter: sikkert helt ok de RAM-brikkene. Jeg kjørte et slikt oppsett med 360W uten problemer. Endret 13. februar 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå