Gå til innhold

[Løst]Hva mener kristne/kristendomen om satanisme?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med en skoleoppgave og har tenkt å sette meg inn i temaet satanisme i forhold til kristendom, derfor vil jeg gjerne ønske tilbakemeldinger der noen (gjerne aktive bibelstudenter) kan belyse meg over forholdet mellom de to religionene (altså hva kristne mener om satanister) i og med at det sikkert ikke er så mange som har hørt om satanismen eller hva den handler om.

Setter pris på alle tilbakemeldinger bortsett fra hets, drapstrusler o.l. jeg ønsker svar på en skoleoppgave her, ikke å starte en religionskrig.

Endret av Aidsmyggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om det finnes noe "offisielt" syn på satanisme fra kristne sin side. I de kristne sammenhengene jeg kjenner til er det nok vanlig å se på satanisme som noe difust og abstrakt. I karismatiske trossamenhenger på midten av 90-tallet var en del buzz rundt "sataniske" band som Kiss osv (hehe, jeg vet). Nå til dags er det nok mye mindre prat og fokus rundt dette.

De fleste norske kristne lever nok sine liv uten å ofre satanisme så mye tankekraft.

Om du også er intressert i å vite litt mer hva Bibelen sier om Satan (lucifer) kan jeg jo kort komme med noen hint. Det gamle testamentet har bare to refferanser man kan koble opp mot en person som leder eller styrer ondskap. Alle andre steder hvor ordet "satan" er brukt, betyr det rett og slett bare "motstander".

Det er generellt sett lite i Bibelen som tyder på en klar representant for det onde (kanskje med unntak av Johannes Åpenbaring).

Kan kanskje komme med noen flere betraktninger når du skriver litt mer konkret om hva du er på jakt etter. Er mye man kan si om kristendom og satanisme :)

Lenke til kommentar

Uhm, er satanisme en religion? "Skikkelsen" Satan er vel "med" i de fleste religioner. I en eller annen form.

Ser for meg at det er mer som flygende spagettimonster religionen. Jada, det er en religion, men det er jo bare "på trass". Vis meg en satanist på 30+ med en vanlig jobb, så skal jeg revurdere synspunktet om at det bare er et forsøk på opprør :) Setter satanister i bås med emoer og hello-kitty-jenter for å være helt ærlig. Det går over. (Noen syke folk vil det alltid være av 6,5 milliarder.. det finnes folk som tror på Turtles)

Ser for meg at de fleste satanister er mistforstått kristne, eller ateister. Man kan ikke "tro på satan" uten å være troende på mye annet rart også. Og det tror jeg ikke de er/gjør.

http://en.wikipedia.org/wiki/Satan

Greit nok, det går sikkert an å kalle satanisme en religion. Men hva er det man ikke kan si det om, det er faktisk en del av dem å velge mellom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Major_religious_groups

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_religions

Personlig tror jeg ofte der er snakk om et ønske om tilhørighet, mer enn dyp, personlig tro og overbevisning. Kjenner ei som skulle starte en religion en gang. Tror kravet er å samle 500 underskrifter.

Lenke til kommentar

Veldig viktig at du forstår forskjellen mellom djeveldyrkelse/teistisk satanisme ( http://en.wikipedia.org/wiki/Devil_worship )

og

(LaVeyan/ateistisk) Satanisme. http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism#Atheistic_Satanism

Hvis du treffer noen som kaller seg satanister, er det aller høyst sannsynlig at de er ateistiske satanister, altså har det ingenting med djevelen å gjøre.

Church of Satan, The Satanic Bible og andre skummeltlydende ting hører ofte til denne ikke-djevelrelaterte varianten.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg hadde et prosjekt om Satanisme, og om jeg ikke husker feil, så var også satanismens forhold til kristendommen, såvel som litt historie o.l. med i presentasjonen.

Om jeg finner den, så kan jeg sende den til deg i PM.

Satanismen er såvidt en egen religion, men hele pakke; dvs. Satan, helvete, ild osv. er også nevnt i bibelen, og du kan si at Satanismen er en slags underreligion av Kristendommen, da begge religioner hører til hverandre.

Angående hva kristne mener om satanister, så er vel det ganske åpenbart. Hardcore kristne vil neppe synes satanister er det beste på jord, og vil sannsynligvis se på de med avsky. Dette er vel forståelig, men likevel ganske pussig, ettersom bibelen sier at man skal elske sin neste og at gud elsker alle mennesker.

Lenke til kommentar

De fleste kristne mener Djevelen er en og ikke fler, noe som egentlig er litt rart ettersom det er en horde av demoner nevnt i Bibelen, men det er vel greit å forholde seg til det ondes problem som noe sort/ hvit. Dette har sikkert noe med at Djevelens mest effektive triks er å være skjult, da er det greit å se på horden som en skikkelse, men hva de ser (i seg selv) er en helt annen sak. Satan betyr motstander, så hvordan forholder da kristne seg i forhold til det?

Lenke til kommentar
Satan betyr motstander, så hvordan forholder da kristne seg i forhold til det?

Ja dette er intressant. De aller fleste kristne ser på Satan som en konkret skikkelse som står bak alt ondt. Selv tror jeg det er et bilde den kirkelige (spesielt den katolske) tradisjonen har vært med på å forme. Det samme gjelder helvette. De fleste kristne har et bilde av et evig flammehav hvor mennesker blir pint av Satan og hans demoner. Dette har ingen grunnlag i Bibelen, men er fantasier kirken har funnet opp. Det var nok ekstra nyttig for å skremme folk til å betale seg ut av skjærsilden, og for å tvinge folk inn under kirkens makt.

Mange nyanser innenfor emne, så man bør kanskje prøve å få med flere syn i en slik oppgave.

Lenke til kommentar
De kristne forholder seg til satanisme omtrent som de forholder seg til andre religioner. Faktisk så flyter andre religioner svært lett inn i satanisme sett fra et kristent perspektiv.

Ja, faktisk.

Satan var opprinnelig i Jøde-kristne tradisjoner sett på som en del av skapelsen, der han omfattet grunnsetningen om at en kunne velge stridende mot Guds ønsker, og dermed tillot potensialet til fri vilje og tross. Over århundrene ble denne ideen om Satan en oppfattelse av alt som var ondt og mot Gud, en forandring som kan tilskrives til to hovedinnflytelser:

* Synet på at alt hadde sin motsetning, og at den gode Gud også måtte ha en motstående gudsskikkelse (mange tidligere gudsreligioner hadde også onde guder såvel som gode).

* Kristendommens spredning, fulgt av Islam, to religioner som nådde et stort antall tilhengere, la stor vekt på frelse og livet etter døden. Slik vokste Satan frem til å omfatte alt som prøvde å undergrave Gud i dette teologiske verdenssynet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Satanisme

Definasjonen på fri vilje er å trosse gud, og gi utslipp for sine lyster, følelser og fristelser.

Definasjonen på fysisk og mental slaveri er å underkaste seg gud.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

I kristendommen slik den beskrives i bibelen er vel ikke satanisme noe man har noen mening om i det hele tatt, siden satanisme ikke var noe som eksisterte for 2000 år siden. Men ellers når det gjelder avgudsdyrkelse o.l. så ser man jo i bibelen at det blir tatt sterk avstand til det. Og ellers i bibelen blir det jo oppfordret til at kristne kjemper mot djevelen. Så alt i alt så skal de mye til for å kunne si noe annet enn at kristne er sterkt imot satanisme.

Lenke til kommentar
Faktisk så flyter andre religioner svært lett inn i satanisme sett fra et kristent perspektiv.

Fikk en god respons til en kommentar jeg en gang postet på en youtube video som viser hvordan kristne forklarer buddhisme:

Buddhism is satanic, and here's why. Buddhism does not believe in God. It is about the lifting up of one's self. It goes back to the Luciferian philosophy. It, like Satanism is a form of humanism. Satanists are atheists in the strictest sense of the word.

Every thing we do serves only to benefit ourself unless we give our self up for the Lord. This is why only Christianity makes sense.

Lenke til kommentar

Jepp, O3K, den kommentaren var rimelig bibelsk. Kristne tror ikke på f.eks. det som buddhister sier om at man "er sin egen frelser", kristne tror ikke at det er mulig å oppnå rettferdighet av seg selv, men at man er avhengig av Jesus for å blir rettferdig for Gud.

Men som tidligere buddhist så kan jeg bare si at mye av buddhismen ligner på det man finner i f.eks. forkynnerens bok i bibelen der tomheten i verden beskrives. Og i mange ting beskriver Buddha sannheten mener jeg :)

Lenke til kommentar
Jepp, O3K, den kommentaren var rimelig bibelsk. Kristne tror ikke på f.eks. det som buddhister sier om at man "er sin egen frelser", kristne tror ikke at det er mulig å oppnå rettferdighet av seg selv, men at man er avhengig av Jesus for å blir rettferdig for Gud.

Men som tidligere buddhist så kan jeg bare si at mye av buddhismen ligner på det man finner i f.eks. forkynnerens bok i bibelen der tomheten i verden beskrives. Og i mange ting beskriver Buddha sannheten mener jeg :)

yess. Kristen definasjon av satanisme er alt ikke-kristlig.

Dette gjelder også kristne seg i mellom. Mange kristne er uenig med rivaliserende kristne kirker og utpeker de som antikrist og hevder de bedriver satanisme. I følge kristen definasjon er ikke det uriktig.

Vil nå uansett påpeke at satan og satanisme på ingen måte er synonymt med ondskap.

At kristne definerer alt ikke-kristlige som ondskap blir noe annet.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg forstår det er "satansk/satanistisk" et negativ ladd begrep fra kristent ståsted.

Så kan jeg jo plukke ut noen ting fra dette utsagnet jeg reagerer på.

Buddhism is satanic, and here's why.

Buddhism does not believe in God.

It is a form of humanism.

Every thing we do serves only to benefit ourself unless we give our self up for the Lord.

Med andre ord det er ondt å ikke tro på en gud?

Humanisme er en ond ting?

Personlig vinning er dårlig? Så godt som alle kristne jeg har kjent sier at de er kristne for å selv komme til himmelriket.

Hvis ikke det er personlig gang så vet ikke jeg.

This is why only Christianity makes sense.
Lenke til kommentar
Med andre ord det er ondt å ikke tro på en gud?

Humanisme er en ond ting?

Personlig vinning er dårlig? Så godt som alle kristne jeg har kjent sier at de er kristne for å selv komme til himmelriket.

Hvis ikke det er personlig gang så vet ikke jeg.

This is why only Christianity makes sense.

Iflg. kristendommen er det ondt å ikke tro på Gud, ja. Mangel på tro=synd, død og fordervelse.

Humanisme/ateisme er ondt, man skal sette sin lit til Gud.

Man skal ikke hige etter himmelen hovedsaklig for egen vinning, men for å ære Gud og følge hans vilje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Rent objektivt sett, hvis man tror at det finnes gode og onde krefter, hva i all videste verden gjør at folk holder med det onde ? Mener, hva i all verden får du igjen for det ? Antakeligvis ikke et liv i paradis..

Lenke til kommentar

Det er vel en meget meget snever andel av mennesker som faktisk tilber satan(som i bibelens djevel). De som gjør det, gjør det nok av hat til Gud, samt at de håper beelsebub skal seire, og de vil stå på den seirende siden. Eller de har kanskje tolket bibelen på en heelt annen måte enn de fleste.

Eller de kan rett og slett være sinnsforvirret.

Men som nevnt tidligere, har ikke mainstream satanisme/laveyisme noe som helst med lucifer/djevelen å gjøre.

Lenke til kommentar
Rent objektivt sett, hvis man tror at det finnes gode og onde krefter, hva i all videste verden gjør at folk holder med det onde ? Mener, hva i all verden får du igjen for det ? Antakeligvis ikke et liv i paradis..

Åhh, det er herlig å holde med det onde. Motivene er uendelige!

Man kan holde seg til ondskapen:

-for å vise de som holder seg til det gode at både godt og ondt er konstruerte konsepter.

-for å vise at det ikke finnes noen universal godhet eller ondskap.

-fordi det er lettere.

-fordi det er gøyere.

-for å provosere.

Lenke til kommentar

Utad er det slik at mange kristne smiler til de som ikke har sett lyset, men innad så er det mer at er du ikke med oss så er du imot og en av Satans brikker. Seg i mellom snakkes det om endetiden og bl.a. Israels grenser, mange kristne er flink til å male fanden på veggen.

Satanisme er kort sagt alt som er imot Jesus, ja... for de fleste så går det lukt til helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...