Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp vedr skyldspørsmål

Anbefalte innlegg

§ 1. Definisjoner

1. I trafikkreglene forstås med:

a) Veg: Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass,parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel.

Edit: 2 late.. :ermm:

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert ut fra bildet, men jeg vil anta at den røde bilen har forlatt det jeg vil karakterisere som vei og kommet seg inn på parkeringsplass. Ser ut for meg som at vanlig høyreregel må gjelde i dette tilfellet. Sånn for ordens skyld, er den veien rød kom fra forkjørsvei?

Rød bil har forlatt hovedvei og kjørt inn på "ny vei" som er inne på en parkeringsplass. Hvis det er lov å kalle det vei...

Den veien rød bil kom ifra er ingen forkjørsvei såvidt jeg kan huske i farten...

Lenke til kommentar
Da har rød bil helt klart all skyld. Du kommer fra hans høyre side og han har derfor vikeplikt for deg. Du har selvsagt ingen påkjørsrett, men den røde bilen brøt vikeplikten sin, det er sikkert.

Hvis nå veien bil rød kom ifra er forkjørsvei da? Vil det har noe å si?

Vedkommende avviker jo fra hovedvei for å kjøre inn på ny vei.....

Lenke til kommentar

Dersom veien bil rød kommer fra er forkjørsvei så har ikke det noe å si med mindre forkjørsveien(forkjørsretten) går inn på parkeringsplassen. Noe eg tviler sterkt på at den gjør. Og i så tilfelle så skal du uansett ha skilting som sier dette eller vikepliktsskilt.

Lenke til kommentar
Da har rød bil helt klart all skyld. Du kommer fra hans høyre side og han har derfor vikeplikt for deg. Du har selvsagt ingen påkjørsrett, men den røde bilen brøt vikeplikten sin, det er sikkert.

Nei, jeg vil ikke si at det har noe å si, for jeg kan ikke se mye som tyder på at en eventuell forkjørsrett skal fortsette inn på den veien du befant deg, men man vet aldri ... :) Jeg har hørt om folk her i byen som har blitt påkjørt av biler som kom kjørende mot kjøreretningen ut fra en enveiskjørt gate og rett i siden på en bil. Bilen som ble påkjørt fikk skylden fordi den andre bilen kom fra høyre, selv om den andre bilen ikke hadde lov til å kjøre slik den gjorde.(Sjåføren som kjørte altså, ikke bilen om det skulle være noen tvil.)

Lenke til kommentar

Nei, jeg vil ikke si at det har noe å si, for jeg kan ikke se mye som tyder på at en eventuell forkjørsrett skal fortsette inn på den veien du befant deg, men man vet aldri ... :) Jeg har hørt om folk her i byen som har blitt påkjørt av biler som kom kjørende mot kjøreretningen ut fra en enveiskjørt gate og rett i siden på en bil. Bilen som ble påkjørt fikk skylden fordi den andre bilen kom fra høyre, selv om den andre bilen ikke hadde lov til å kjøre slik den gjorde.(Sjåføren som kjørte altså, ikke bilen om det skulle være noen tvil.)

tok en jeg kjapp tlf til en kjøreskole og kunne bekrefte at rød bil har vikeplikt når det er op parkeringsplass/tomt.

men til syvende og sist blir det jo forsikringsselskapet som avgjør tvisten....

en mister vel ikke bonus sålenge det ikke er min feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...