Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får man bot hvis skiltene klippes?

nixerN

Anbefalte innlegg

Har en gammel haug av en bil som skulle vært EU godkjent i Januar. Fikk en ekstra mnd på å få godkjent den, så den må være godkjent innen Februar hvis ikke får den avskiltningsbegjær.

Saken er slik at jeg har en bil stående i garasjen som venter på våren og har ikke tenkt å EU godkjenne den gamle haugen. Hvis jeg blir stoppet og skiltene klippes. Får jeg da bot på dette? Noen som har erfaring, eller vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er værre hvis du skulle kom ut for et lite uhell, for da er det ikke sikkert forsikringsselskapet har lyst til å dekke alt når bilen ikke er eu-godkjent. Om du får ot hvis skiltene blir klippet er jeg ikke sikker på, men jeg vil tro det siden en får bot for den minste ting her i landet.

Lenke til kommentar
Fikk automatisk en mnd ekstra av BT, men hvor lang utsettelse kan man søke om?

I praksis er det vanskelig å få noe særlig mer enn den måneden man får "automatisk". Man kan evt. levere inn skiltene selv, da koster det ikke noe å hente dem ut igjen innen 6mnd (etter det destrueres selve skiltene så du evt. må kjøpe nye). Men om jeg forstod åpningsinnlegget rett, så har du ikke tenkt å godkjenne den overhodet, eller misforsto jeg? Skal du få den godkjent etter hvert, men ikke før til våren? Blir vel i alle fall vår om mindre enn 6mnd, så da kan det jo være en ide å levere inn skiltene..

Lenke til kommentar
Fikk automatisk en mnd ekstra av BT, men hvor lang utsettelse kan man søke om?

Men om jeg forstod åpningsinnlegget rett, så har du ikke tenkt å godkjenne den overhodet, eller misforsto jeg? Skal du få den godkjent etter hvert, men ikke før til våren? Blir vel i alle fall vår om mindre enn 6mnd, så da kan det jo være en ide å levere inn skiltene..

Den skal aldri godkjennes igjen. Den blir arkivert hos nærmeste opphugger når jeg får den andre bilen på veien (når snø og dritt er borte)

Lenke til kommentar

Normalt sett er det kun snakk om påskiltningsgebyr som må betales når skiltene skal på igjen, noe de ikke skal i ditt tilfelle.

Forsikringsmessig har du nok et større problem, da du med viten kjører en bil som ikke er i forskriftsmessig stand og som er begjært avskiltet. Foreslår at du enten godkjenner den eller dropper å bruke den etter at BT har gitt deg begjæring. :)

Lenke til kommentar
Den skal aldri godkjennes igjen. Den blir arkivert hos nærmeste opphugger når jeg får den andre bilen på veien (når snø og dritt er borte)

Se for all del å få den til høgger'n straks, før du får kjøreforbud, eller seinest 15. mars. Ellers må du betale årsavgift for for 2009, i tillegg til at du kanskje blir avskiltet og bøtelagt langs veien, og får utgifter til å frakte skiltløs bil til høgger'n.

Og ja, det er bot for å kjøre etter at man får kjøreforbud. Jeg mener det var 1200 kr for to år siden da jeg var i samme situasjon og ringte trafikkstasjonen* og spurte. Jeg valgte å kjøre bilen til verksted på prøveskilt.

* Trafikkstasjon, før Biltilsynet, sannsynligvis det som menes med "BT".

Lenke til kommentar

Se for all del å få den til høgger'n straks, før du får kjøreforbud, eller seinest 15. mars. Ellers må du betale årsavgift for for 2009, i tillegg til at du kanskje blir avskiltet og bøtelagt langs veien, og får utgifter til å frakte skiltløs bil til høgger'n.

Og ja, det er bot for å kjøre etter at man får kjøreforbud. Jeg mener det var 1200 kr for to år siden da jeg var i samme situasjon og ringte trafikkstasjonen* og spurte. Jeg valgte å kjøre bilen til verksted på prøveskilt.

* Trafikkstasjon, før Biltilsynet, sannsynligvis det som menes med "BT".

Jeg tipper dette er det samme påskiltningsgebyret jeg nevnte litt høyere oppe,

men skal ikke være bombesikker :)

Altså ikke en bot for å kjøre bil som er begjært avskiltet..

Lenke til kommentar

Så hvis jeg kjører den på høgger'n før 15 mars, så slipper jeg årsavgiften ja. Jeg er ute etter å bruke minst mulig penger (noe sikkert de fleste er). Det eneste som er synd, er at da har jeg ikke bil før snøen er borte :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...