Imsvale Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 @Bellicus' kommentar sitert i forrige innlegg: Det er stor forskjell på å ha noe som strider imot Bibelens skapelsesmyte og historier for øvrig (og som vi vet er det mange som legger Bibelens ufeilbarlighet til grunn for mye av argumentasjonen for Guds eksistens), og eksistensen av en skaper i den mest generelle betydning (et ufalsifiserbart filosofisk standpunkt). En teist som vet hva han snakker om, vet dette, og evolusjonsteorien er da på ingen måte en trussel. Dersom en mekanisme verdig beskrivelsen «skaper» er det som står for universet, er jo alt dette kun et forsøk på å finne ut hvordan denne skaperen har gjort det. En teist som vet hva han snakker om, er fullt klar over dette, og ingenting vi noen sinne finner ut vil kunne utgjøre en reell trussel mot dette. Langt verre er det når mange vurderer Guds eksistens ut ifra autentisiteten av alskens mer eller mindre spesifikke hendelser osv. Dette er regelrett gambling, og er tåpelig fra ende til annen. Det er dette folk som selger religion farer med. Hva kaller vi slikt? Svindel, enten motivasjonen er penger eller affirmasjon av personlige overbevisninger. «Du har et stort problem, men se! vi har løsningen.» Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 @alle som sier "Aper er mennesker". Bare lurer(ikke skjult kritikk): Hvorfor bruker vi ikke organer fra aper og heller fra griser? Hører også stadig vekk rundt meg at griser er mer genetisk like med oss enn aper er. Lenke til kommentar
freke Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 @alle som sier "Aper er mennesker".Bare lurer(ikke skjult kritikk): Hvorfor bruker vi ikke organer fra aper og heller fra griser? Som det tidligere er nevnt i tråden; aper er litt for like oss selv. See? I tillegg er mange av disse apene utryddingstruet osv. For meg lyder det ganske riktig. Og når vi da har et bruksdyr som grisen, som har ganske like organer som oss, så bruker vi de i stedet. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 @alle som sier "Aper er mennesker". Bare lurer(ikke skjult kritikk): Hvorfor bruker vi ikke organer fra aper og heller fra griser? Hører også stadig vekk rundt meg at griser er mer genetisk like med oss enn aper er. Hvorfor fungerer det ikke med å bruke menneskeorganer. Tenk deg litt om !!! Hva er problemet med transplantasjon ?? Og hvorfor fungerer det ikke med en doner som er av samme art. Dette har lite med DNA å gjøre, men alt om immunologi. Hvorfor han grise organer ha potensiale her ?? Om den kompisen, så håper jeg at han enten har bløffa til deg (pga at han inn giddet ei lang avhandling) eller så har du tatt feil av det han sa. Det burde IKKE være mulig med 5 års høyere utdannelse i biologi å påstå at grisen er nærmere beslektet mennesket enn sjimpansen Lenke til kommentar
geebs Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Jeg vet hvertfall at det er en anatomisk likhet mellom mennesker og griser, ikke nødvendigvis en genetisk likhet på samme nivå som aper/mennesker. Jeg understreker "ikke nødvendigvis" fordi jeg ikke er helt sikker. Hva aper i stedet for griser gjelder, du vet at aper er intelligente dyr som er i stand til å kommunisere med mennesker, ikke sant? Det er en god del tilfeller hvor aper har tillært seg menneskelagde språk (tegnespråk) og kunne kommunisere med trenerne deres. Personlig syns jeg det å foreslå aper som ufrivillige organdonorere er det samme som å foreslå psykisk utviklingshemmede som ufrivillig organdonorere. Endret 16. februar 2009 av EloX Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 @alle som sier "Aper er mennesker". Bare lurer(ikke skjult kritikk): Hvorfor bruker vi ikke organer fra aper og heller fra griser? Hører også stadig vekk rundt meg at griser er mer genetisk like med oss enn aper er. De sa det over meg, og jeg har sakt det til deg minst to ganger, det er forskjell på å høste organer fra griser som vi har millioner på millioner av, og som blir spist uansett, og dra ut i jungelen og høste organer fra ville dyr, det er også mange aper som det er veldig FÅ av, så det er hovedgrunnen, den andre er at aper er som også nevnt over, VELDIG like oss, det blir litt som å høste organer fra levende mennesker som ikke vil gi fra seg organer. Nå er det snakk om å faktisk gi menneskerettigheter til menneskeaper, og det blir det helt uaktuelt å høste orgenene dems Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 @alle som sier "Aper er mennesker". Bare lurer(ikke skjult kritikk): Hvorfor bruker vi ikke organer fra aper og heller fra griser? Hører også stadig vekk rundt meg at griser er mer genetisk like med oss enn aper er. Samme hvor mange ganger du har hørt det, så er det fortsatt feil, og det har vi fortalt deg før, og kommet med kilder. Allikevel virker det som om du stoler mer på ordet til denne personen du kjenner, enn seriøse, dokumenterte vitenskapelige kilder som motstrider hans påstander. Og som andre har påpekt, så er det ikke bare genetisk likhet som gjelder. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 @alle som sier "Aper er mennesker". Det er vel heller omvendt. Bare lurer(ikke skjult kritikk): Hvorfor bruker vi ikke organer fra aper og heller fra griser? Hører også stadig vekk rundt meg at griser er mer genetisk like med oss enn aper er. Jøss, lurer på hvordan det går an å få så mange svar uten å lese noen av dem. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 samma hva dere sier så vet jeg at det ikke går ann at et stort smell på mange millioner år skal lage denne jorden som vi lever på nå, alt er bare altfor perfekt Jorden er perfekt? Storm, vulkaner, sterke strømmer, store stup, giftige planter, farlige dyr, død og fordervelse, sult og nød, osv.? Dette er "perfekt"? Et stort smell laget ikke jorden. Herregud for en enorm mangel på kunnskap Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Tror nok vår venn Kongen av Hyboria er et lite troll som morer seg på vår bekostning Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Tror nok vår venn Kongen av Hyboria er et lite troll som morer seg på vår bekostning Kongen av ignorante troll da antar jeg ... Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 I så fall har han gjort hjemmeleksa si, noe som gjør dette til et omfattende prosjekt for litt internettmoro. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 @alle som sier "Aper er mennesker". Bare lurer(ikke skjult kritikk): Hvorfor bruker vi ikke organer fra aper og heller fra griser? Hører også stadig vekk rundt meg at griser er mer genetisk like med oss enn aper er. De over har svart godt på spørsmålet ditt, men tenkte å spørre deg hvordan du tenker deg at det skal ha noe som helst å si for evolusjonsteoriens (i store linjer) riktighet? Det ville jo ikke vært noe kjempe problem dersom vi hypotetisk fant ut at vår nærmeste levende slektning var griser (eller marssvin for den sakens skyld) og at våre tilsynelatende likheter med aper bare er en ren tilfeldighet (vi ville altså kunne se store forskjeller på gennivå), bare vi hadde hatt god dokumentasjon for det. Nå er det engang slik at vi slipper å tenke så mye på et slikt hypotetisk stamtre, da vi har god dokumentasjon på at apene er nærmest oss. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Ozi aksepterer evolusjonsteorien (Han tror i hvert fall at han gjør det). Men han har oppfunnet egne definisjoner på enkelte biologiske uttrykk. Så det går ikke ann å ha en normal samtale her. For å komme noen steder med Ozi må man bytte ut de forenklende uttrykkene, og heller si det slik det er. Lat som du snakker til et lite barn. Endret 17. februar 2009 av Venerable Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå