Gå til innhold

Bare 39% av amerikanerne aksepterer evolusjonsteorien.

Anbefalte innlegg

200 år etter Darwins fødsel har vi fått en massiv forståelse rundt evolusjonsteorien som bare har blitt forsterket med tiden ettersom nye funn innenfor biologien har blitt oppdaget

Likevel viser undersøkelser at USA ligger helt på bunn og er minst akseptabel mot evolusjonsteorien av alle de vestlige landene. Det er en skam at befolkningen i et så moderne og vestlig land som USA kan være så ignorante og lite opplyste samtidig.

I USA er det overaskende nok fortsatt stor debatt mellom kreasjonisme/intelligentdesign og evolusjon. Mange stater presser på for å innføre kreasjonisme inn i skolefaget og vil deretter la elevene bestemme selv hva dem skal tro på. Ikke er dette bare galt og utrolig naivt å gjøre, men rett og slett farlig og uklokt. Barna vel helt klart få sin inflytelse av religiøse foreldrene som vil fortelle dem hva som er riktig og galt, foreldre som ikke har peiling selv og bruker Genesis som bevis.

Denne statistikken viser forskjellen mellom USA og Europa. Selv synes jeg det er skuffende å se at Norge skårer så lavt. Vi har tydeligvis en del uopplyste fanatikere her i gården, så denne tråden er rettet som en pekefinger mot oss også.

15evo_lg.jpg

Læren om et så viktig fag som evolusjon er svak selv innenfor Norges grenser. De få timene vi hadde om det på skolen er alt for lite til å gi et inntrykk eller forståelse for den. Alt jeg har lært om evolusjon er selvlært igjennom internet og bøker. Ikke rart at så mange velger å tro på eventyr og fabler for å forstå utviklingen vår.

Hva må bli gjort for å opplyse folk om evolusjonsteorien? Bør vi utvide skolefaget så elever får bedre forståelse for den?

For meg er det like absurd å forkaste evolusjonsteorien som å forkaste gravitasjonsteorien eller å tro at jorda er flat.

EvolutionCreationCartoon.jpg

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig.

Vi TROR at barna våre får høre om evolusjon på skolen og lærer seg å tenke kritisk og ikke stole blint på ting som ikke kan bevises med et fnatt, men i steden for å påse at barna våre faktisk får den kunnskapen så henger vi oss opp i at de blir dratt med til kirker eller med på annet religiøst vissvass....

Har også det inntrykket at lærerne får for lite info om hva evolusjon faktisk er for noe, for det er som du sier, det er først når internet kom at jeg også virkelig skjønte hva evolusjon er for noe. Og det blir litt feil syntes jeg. Dette burde de lære på skolen, så tidlig som mulig! De har time på time med religiøst vissvass som glatt kunne passert på under en tiende del av tiden i KRL timer (eller hva pokker det heter nå om dagen) og denne tiden mener jeg at de heller skulle brukt til naturvitenskap og evolusjon! Helt klart at vi som nasjon ligger etter her! Vi er et av de mest sekulære landene i verden, men ligger allikevel lengt nede på listen i å akseptere noe som er så utrolig godt underbygget med fakta og bevis som evolusjons teorien, ikke fordi vi faktisk ER så naive, men fordi vi ikke lærer nok om det på skolen. Isteden drar de frem timesvis med religiøst vissvass...

Flaut!!!!

Skikkelig flaut!!! :blush: Skammer med på skoleverkets vegne!!!

Er det foresten noen her inne som har en link til lettfattelig materiale om evolusjon? Tenkte å begynne med litt undervisning av dette selv for mine egne unger.... :)

Lenke til kommentar

Men uansett det er ikke rart at mange Norske heller ikke tror på evolusjonsteorien når man ser på kvaliteten til Norske lærere... Rett og slett latterlig... + så har man mange av de gamle som ikke gidder å bry seg med å tro på noe annet enn det de blindt har trodd på før.

Lenke til kommentar

Politikk og religion skulle vært skilt ved lov. Samme i skolen. Det er selvfølgelig helt nødvendig å lære om religion (hva de forskjellige står for, hvor de oppsto, hvordan de ligger an i verden i dag), MEN - religion er og blir noe personlig, og skal ikke prekes i skoletiden.

Jeg klarer ikke ta folk seriøst som mener dinosaurer aldri har eksistert, at jorda er 5000 år gammel. Og jeg blir vettskremt av at det sitter mange sånne i de viktigste stillingene i verden.

"Jesus er min favorittfilosof". Supert.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2009/02/01/nyheter...darwin/4641873/

Halvparten av Storbritannias befolkning tror angivelig ikke på det, heller.

Det værste jeg lese i den lenken var dette.

VAR SKEPTISK: Kjell Magne Bondevik viste i 1986 lav tiltro til evolusjonsteorien og ville ha alternative syn inn i læreplanene.

Noen som vet hva Bondevik sier om evolusjon idag 22 år senere?

Lenke til kommentar

Ikke så rart at folk ikke tror på evulosjonsteorien og big bang stuffet, men va faen bruk hodet da gutter. Tror dere virkelig at Verden bare ble skapt sånn helt av seg selv ut av ingenting...

TENK!

Endret av King of Hyboria
Lenke til kommentar
Ikke så rart at folk ikke tror på evulosjonsteorien og big bang stuffet, men va faen bruk hodet da gutter. Tror dere virkelig at Verden bare ble skapt sånn helt av seg selv ut av ingenting...

TENK!

Hadde du tenkt litt selv hadde du sett at hele dette guds tullet faller på egne urimeligheter..... Og hvem sier at verden ble skapt ut av ingenting? Hvem har lært deg det? Vi vet ikke og det gjør ikke du heller :)

Men fra det ene til det andre, du tror ikke på evolusjons teorien du? For det er jo, tross alt, "bare" en teori?

Lenke til kommentar

TENK!

Hadde du tenkt litt selv hadde du sett at hele dette guds tullet faller på egne urimeligheter..... Og hvem sier at verden ble skapt ut av ingenting? Hvem har lært deg det? Vi vet ikke og det gjør ikke du heller :)

Men fra det ene til det andre, du tror ikke på evolusjons teorien du? For det er jo, tross alt, "bare" en teori?

Don't feed the troll

Lenke til kommentar

TENK!

Don't feed the troll

My point too! :)

Enten troll ellers så har vi en nyfrelst en som kun har hørt om at evolusjon og vitenskap bare er tull og tøys... Vi har noen slike også, utrolig nok :eek:

Lenke til kommentar

TENK!

Hva har evolusjonsteorien med the big bang å gjøre? Evolusjon er forandringsprosessen av liv igjennom generasjoner.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Dumt at så mange forkaster den uten å virkelig prøve å forstå hva den går ut på :(

Man vil ikke forstå den fordi det går imot dems religion om hvordan gud skapte oss i sitt eget speilbilde. Hvis ikke forfedrene våres alltid har vært homo sapiens, så kan ikke gud se ut som en heller.

Hva var Adam og Eva montro? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...