Gå til innhold

Utlover dusør

Anbefalte innlegg

virus er morsomme å lage, hvis du ikke vet hvordan de fungerer, å prøvd å utnytte dem, kan du null om sikkerhet.

som regel er det snakk om nyskjerrige folk, og prosjekter som går veldig galt.

Det finnes også profittbaserte(fyfy ass)

Det finnes også de som bare er for pur F.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte mer på at MS legger ut fix i oktober så blir servere smittet i februar.

3-4 mnd uten oppdateringer på firmaets servere?

Skulle ikke itansvarlig ha oppdatert?

Hvis oppgradering hadde stoppet ormen så kan man nesten ikke gjøre annet en å legge skylden på de som har som jobb og oppdatere.

I huseksemplet over blir det heller, du fikk et hus som hadde hull i veggen , men utbygger ga deg en plate og skruer men du hentet aldri pakken på posten.

Kan grunnen til at det sjeldent kjøres patching på servere kan vel kanskje være at alle "kritiske" patcher fra MS krever reboot av systemet, og på et system som må være oppe 24/7/365 kan det bli vanskelig å få til? Aner ikke, bare antagelser fra mine dager som Windows-bruker.. Synes det er fascinerende at såpass mange patcher krever omstart av maskinen selv i 2k9.. I Linux-land jobbes det nå med et prosjekt som skal fjerne behovet for restart av maskinen selv ved kerneloppgraderinger, og da blir reboot av systemet en saga blott :)

Lenke til kommentar
meh, man migrerer over på nye oppdaterte systemer før man patcher opp resten.. er ofte ikke snakk om store nedetiden

Men på livsviktige systemer som f.eks. sjukehus kan jo den minste nedetid være skillet mellom liv og død for enkelte pasienter..

Sykehus og firma med så kritiske systemer at de må være tilgjengelig 24/7/52 har da gjerne redundante systemer, så om de tar ned én og én server for å patche, vil de øvrige kunne ta over lasten imens. Nedetid blir da ikke-eksisterende.

Men hva er alternativet? Nede kjempe lenge pga ormen?

Kaste MS-serverne på dør og bytte til *nix-systemer, for eksempel. Både Red Hat og Novell er digre på Linux-systemer, Sun tilbyr Solaris etc.

Før nevnte sykehus og andre, for eksempel, kjører ofte programvare som ikke finnes for *nix-systemer. Programvareleverandørene er også ofte lite interesserte i å utvikle for *nix. Alternativer finnes ofte ikke, og om de finnes, vil utgiftene for å flytte organisasjonen over til nye systemer gjerne være enorme. (Det er nemmelig ikke bare-bare å bytte programvare; brukerene må kurses, IT-folkene må lære å vedlikeholde et helt nytt system, osv. =Enorme kostnader på en større bedrift á.la 5-10 000+ ansatte.)

Endret av Mirandur
Lenke til kommentar

De burde iallefall begynne med det nå og / ved neste utskiftinger.

Jeg spurte IT på høyskolen i sør trøndelag om de ikke skulle gå over til linux av noe slag, det er tross alt avdeling for teknologi som utdanner ingeniører, men det ble Nei.

Der sitter IT staben, alle over 50 år og kun brukt windows siden siden 1991 og synnes det blir formye arbeid.

Kan dem ikke heller inrømme at dem ikke vet hva det er?

Lenke til kommentar

@War (og eventuelle andre):

Jeg bikka 30 i fjor, er utdanna ingeniør i IT (bachelorgrad i datateknikk), og jobber som IT-ansvarlig.

Jeg har én proxyserver med BSD og én webserver med Linux pluss en VMware server som kjører med Ubuntu i bånn, ellers er alt Windowsservere.

Hvorfor?

-Fordi Linux ikke gir den funksjonaliteten jeg trenger for å opprettholde tjenestene til brukerene mine. Mye av programvaren vi har finnes ikke for Linux, ei heller vil (de store, internasjonale) programvareleverandørene utvikle løsninger for Linux, og alternativer som oppfyller kravene vi har (ingen krav til server-OS, btw), finnes ikke. Hadde de plutselig "sett lyset" og utviklet for Linux, ville vi ha måttet ut med store summer for å oppgradere. Selv kan jeg litt Linux, men er langt fra noen ekspert, så jeg ville ha måttet få meg en ny utdannelse, noe som tar tid og koster mye penger. Det blir ikke aktuelt.

Jeg prøvde en stund å ha Linux på arbeidsmaskinen min (OpenSUSE 10.3, prøvde 11.0 (funket ikke) i tillegg til en 6-7 andre distroer som jeg forkastet), men fant at det var temmelig ustabilt, vanskelig å sette opp slik jeg ville ha det, og krasjet(!) oftere enn Windows på samme PC. Mye av programvaren jeg trenger i mitt daglige virke fant jeg alternativer for, men de krasjet, virket ikke, eller inneholdt ikke alle funksjonene jeg trengte. Det tok også altfor mye tid for meg å finne dem eller i det hele tatt å få systemet til å virke. Tid er noe vi ikke har for mye av i arbeidslivet. Nå kjører jeg Windows 7 beta og har langt mindre problemer.

Endret av Mirandur
Lenke til kommentar
Du kan ikke si at det er Smith&Wesson som er problemet når noen blir skutt. Personen som trekker av er problemet.

Lær deg analogier: Vis alle Smith&Wesson kommer med en feil/svakhet som gjør den mer en sannsynelig til å gå av PGA ingenting og den dreper folk, burde da ikke Smith&Wesson ta skylda for dette da?

En feil/svakhet er hva en orm utnytter, så bruk riktig analogy. MS kan derimot ikke ta skylda om du bruker deres OS til å hacke andres PCer.

men fant at det var temmelig ustabilt, vanskelig å sette opp slik jeg ville ha det, og krasjet(!) oftere enn Windows på samme PC.

Fint eventyr, fikk nesten lyst til å legge den ut på en fanfiction side for Microsoft tilhengere :p

Lenke til kommentar

Mirandur, dessverre har den type poster du serverer blitt relativt vanlige de senere årene. Jeg mener det er viktig å si ifra når slike poster blir lagt ut.

Hvilken funksjonalitet og tjenester snakker du om på serversiden? Hvilken internasjonal programvare sikter du til?

Når det gjelder din maskin så er det noe hardware der som åpenbart ikke er støttet i GNU/Linux hvis systemet er ustabilt.

Hvilken programvare fant du ikke stabile alternativer til? Hvilken funksjonalitet manglet?

Lenke til kommentar
Du kan ikke si at det er Smith&Wesson som er problemet når noen blir skutt. Personen som trekker av er problemet.

Lær deg analogier: Vis alle Smith&Wesson kommer med en feil/svakhet som gjør den mer en sannsynelig til å gå av PGA ingenting og den dreper folk, burde da ikke Smith&Wesson ta skylda for dette da?

En feil/svakhet er hva en orm utnytter, så bruk riktig analogy. MS kan derimot ikke ta skylda om du bruker deres OS til å hacke andres PCer.

men fant at det var temmelig ustabilt, vanskelig å sette opp slik jeg ville ha det, og krasjet(!) oftere enn Windows på samme PC.

Fint eventyr, fikk nesten lyst til å legge den ut på en fanfiction side for Microsoft tilhengere :p

Så fint at vi har slike professorer som deg.

Svaret er fremdeles nei. S&W er fremdeles ikke årsaken til at folk blir drept, uansett om den har feil eller ikke. Det er fremdeles en bruker av våpnet som er utøveren.

Så tren på dine egne analogier du.

Lenke til kommentar

Sier du at Mirandur lyver?

Det er greit at man ikke har samme erfaring som en annen debattant, men det gjør ikke den personens erfaring mindre verdt eller mer usann av den grunn.

EDIT: Mirandur: Jeg er forøvrig interessert i å høre om hva slags funksjonalitet du/dine brukere ville ha savnet i et GNU/Linux miljø. Driver med litt informasjonsinnhentning på dette området, send en PM hvis du er interessert i å bidra :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Svaret er fremdeles nei. S&W er fremdeles ikke årsaken til at folk blir drept, uansett om den har feil eller ikke. Det er fremdeles en bruker av våpnet som er utøveren.

Så tren på dine egne analogier du.

Ehm hva?? :p

I data blir hacking som med våpen. Ikke mer.

Et fungerende produkt nesten ut feil untatt alders slitasje og sjansen for unike produksjons feil kan ikke sammenlignens med et produkt med feil som tilater ting som ormer å ha det moro.

Synes noens andre analogier med hus passer bedre, husbyggern la(sannsyneligvis ikke med vilje) til feil som hjelper inbrudstyver veldig mye.

Lenke til kommentar
#24Men hva er alternativet? Nede kjempe lenge pga ormen?

OT:De burde iallefall begynne med det nå og / ved neste utskiftinger.

Jeg spurte IT på høyskolen i sør trøndelag om de ikke skulle gå over til linux av noe slag, det er tross alt avdeling for teknologi som utdanner ingeniører, men det ble Nei.

Der sitter IT staben, alle over 50 år og kun brukt windows siden siden 1991 og synnes det blir formye arbeid.

Kan dem ikke heller inrømme at dem ikke vet hva det er?

Redundans. Evt bytte operativsystem.

OT: Nrk laget faktisk et nyhetsinnlegg om nedetiden i trondheim-(fylkesnett var det vel) og hadde en ekspert som mellom linjene sa at administratorene var talentløse, mulig det kan dreie seg om samme system, problemet er nå engang likt.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Sett virus spredere inn i en tom celle for resten av livet, så har vi ikke virus eller ormer mer. Enkelt. Men folk vil jo ikke gjøre det enkelt nei.. Det er bedre å forpeste verden enn å ta knekken på alt med engang.. rar verden

Du glemte en ting, du vil du ikke dekke den neste generasjon med hakkere :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...