ken8 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Har i hjemmenettverket mitt 1 pc med Windows 7 (fil serveren) Der har jeg koblet en ekstern hardisk til F:\. De andre pc'ene er bærbare. Hvis jeg skal dele F:\ så må jeg gå på properties->sharing->Advanced Sharing. Her må jeg huke av for "Share this folder" og under "Permissions" så legger jeg til Everyone og gir denne brukeren tilgang til alt. Så må jeg til properties->Security og legge til "Everyone" under "Group or user names:". Når jeg har gjort dette, så kan alle få skrive og lese tilgang til filene. Men jeg skulle gjerne gjort at kun 1 bruker fikk tilgang til å slette og skrive til disken. Alle de andre kan ha lese rettigheter. Hva må jeg gjøre da? Må jeg legge til brukeren min som jeg har på min bærbare pc på den stasjonære? Jeg har ikke passord på brukeren min og skulle helst ha sluppet dette. Fint hvis noen vet hva jeg må gjøre for å få dette til å funke. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Du kan ikke bruke "everyone" slik du vil ha det. På win7 legger du inn klient A sitt brukernavne og passord under local users (samme brukerID og Passord som på klient PCne)for de som skal ha fulle rettigheter. Du har to valg her: Enten legge den kun i users eller adde administrators. Deretter legger du inn tillatelser under F:\ share for den ene spesifike brukeren A med de rettighetene den skal ha (read/write/modify/read&exec/list eller full control). Høyreklikk F: fra explorer - properties - security - Edit - Add Advanced skal du ikke inn på. Hvis klient/bruker A er lagt til administrators gruppen trenger du kun påse at Win7 F:\ share rights har administrators på sharet med full rights. "Everyone" legges til på F:\ sharet men med kun /read&exec/read/list rights. A = Skal da kunne gjøre alt mot Win7 PCns data område på shared F:\ Alle andre = (Everyone) Vil kun få lov til å lese/liste-ut/exekvere data fra shared F:\ Endret 13. februar 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg har nå lagt til bruker A som admin på Win7 maskina, men jeg satte ikke noe passord, har lyst til å bruke en løsning uten passord. Når jeg går inn på den delte mappen kommer jeg kun inn som "Everyone" med kun lese rettigheter. Må jeg gå inn i mappen på en spesielle måte for at den skal skjønne at jeg bruker A og ikke everyone? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 ACL kontroll virker ikke uten passord. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg satta passord på på bruker A på Windows 7 maskina og når jeg da logger på mappa fra min bærbare (som ikke har passord på bruker A) så får jeg beskjed om å taste inn bruker/pass og evt. huke av hvis jeg vil at pc'en skal huske det. Så nå har det blitt akkurat slik jeg ønsket det. Tusen takk syar2003!! Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Nå har pluslig haken for å huske passord blitt borte når jeg skal logge meg på den delte mappen. Jeg prøver nemlig å få SyncBack Free til å virke, men nå vil den jo selvfølgelig ikke kopiere til den delte mappen før jeg taster inn passordet. Hvorfor går det plutslig ikke ann å huke av "husk passord" lengre? Det er vel 2 ting jeg kan gjøre. Opprette passord på den bærbare, eller setter serveren til å dele med alle uten passord. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Prøv med NET USE i cmd prompt føre du kopler deg mot share. (Dette kan du evt. lage deg en batch fil av ) Syntax for å autifisere seg mot F: sitt share net use \\10.30.0.26\Fritjof passord /USER:MASKINNAVN\BRUKERACCOUNT Share name = Fritjof Eks maskin navn = VISTA-PC Lokal bruker med admin rett = OLE Ole's passord = password net use \\10.30.0.26\F password /USER:VISTA-PC\OLE Batch fil innhold net use \\10.30.0.26\Fritjof password /USER:VISTA-PC\OLE start explorer.exe "\\10.30.0.26\Fritjof" Lagre batch filen på skrivebordet og kople til sharet med å dobbelklikke den. Endret 25. februar 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå