GamerGutten Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hei jeg kjøpte et xfx 8800gt grafikkort med 512mb for noen måneder siden og festet det til hovedkortet og det fungerte helt fint i flere måneder til nylig. Pcen bluescreenet hver gang O-S'en loada og jeg prøvde å ta ut et av rambrikkene om gangen for å se om det var de som var ødelagte. Dermed klarte jeg å være dum nok til å ta ut rambrikken fra slot 1 først, slik at kun den i slot 2 stod, dermed kom det et ufordragelig pipelyd fra hovedkortet. I Etterkant har jeg ikke kunnet få signal til skjermen! har prøvd å tømme biosminnet ved å erstatte cmid batteriet og lignende men det ser ikke ut til å fungere. Lurte på om andre har opplevd lignende problemer, og om det kanskje er grafikkkortet som fikk gjennomgå? Setter pris på svar, takk Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Om det ikke kommer noe signal til skjermen, er det ikke nødvendigvis skjermkortet det er noe feil med. Kan være hovedkortet som fusker, evt. annet. Har du forsøkt en og en minnebrikke av gangen? (noe det virker som du prøvde, hvis jeg forstår riktig). Og hva slags pipelyd(er) kom da du opplevde det første gang? (Disse har i oppgave å fortelle deg hva som egentlig er feil, beskrivelse av dem står som oftest i manualen til hovedkortet). Endret 13. februar 2009 av Smirnoff Lenke til kommentar
GamerGutten Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Om det ikke kommer noe signal til skjermen, er det ikke nødvendigvis skjermkortet det er noe feil med. Kan være hovedkortet som fusker, evt. annet. Har du forsøkt en og en minnebrikke av gangen? (noe det virker som du prøvde, hvis jeg forstår riktig). Og hva slags pipelyd(er) kom da du opplevde det første gang? (Disse har i oppgave å fortelle deg hva som egentlig er feil, beskrivelse av dem står som oftest i manualen til hovedkortet). takk for svar først og fremst, det kom en slik error lyd bare langtrukken i en 10-15 sekunder som kommer fra hovedkortet. Prøvde som sagt å ta ut minnekortene og det var nok det som utløst pipelyden ettersom at jeg tok ut rambrikken i første slot (tror de fungerer som en seriekobling). En venn som jobber i datebutikk sier også flere ting kan være gale, men det vil koste minst 500kr å få det sjekket, så jeg er tvunget til å prøve selv ^^ Kan det være enkle måter å sjekke på om et annet komponent ikke er i stand? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 I manualen til hovedkortet skal det stå hvilken port det ofte må være en RAM-brikke i for å få start på maskinen, så du kan sjekke om det kravet er oppfylt. (For eksempel om du skal prøve å kjøre med en brikke så kreves det at den sitter i spor A1 osv.) Ellers om du har / kan låne av venner et fungerende skjermkort / RAM-brikke / CPU så kan du prøve med disse inne først. Kjøre en elemineringsmetode bare. Bytte ut hovedkort for å teste kan jo ta litt tid, så det kan du ihvertfall spare til slutt om du ikke finner feilen før det. Anbefaler ellers med RAM-brikker og skjermkort først, da disse kan lettest fåes tak i og byttes. Lenke til kommentar
GamerGutten Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 I manualen til hovedkortet skal det stå hvilken port det ofte må være en RAM-brikke i for å få start på maskinen, så du kan sjekke om det kravet er oppfylt. (For eksempel om du skal prøve å kjøre med en brikke så kreves det at den sitter i spor A1 osv.) Ellers om du har / kan låne av venner et fungerende skjermkort / RAM-brikke / CPU så kan du prøve med disse inne først. Kjøre en elemineringsmetode bare. Bytte ut hovedkort for å teste kan jo ta litt tid, så det kan du ihvertfall spare til slutt om du ikke finner feilen før det. Anbefaler ellers med RAM-brikker og skjermkort først, da disse kan lettest fåes tak i og byttes. Tusen hjertelig for at dere har tatt dere tid til å svare, skal teste elimineringsmetoden med rambrikker og skjermkort imorgen! Lenke til kommentar
GamerGutten Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 i dag fikk jeg endelig signal til skjermen, jeg prøvde minnebrikkene i de ulike slotsene, 1 og 3, og 0 og 2, og problemet kan ha vist seg å være at kanskje et av minnebrikkene ikke var festet ordentlig til ddr sloten, som kan ha vært en følge av mitt forsøk på å bytte om på minnebrikkene tidligere, takk for all inspirasjon til å prøve å fikse pcen som førte til en gledesfylt lørdag, mvh Ludvig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå