Gå til innhold

UTFORDRING: PC til studenten, helst ikke over 3000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skulle ikke tro at det var noen fare å kjøre win2000pro med 256Mb RAM,

men xp derimot, blir nok sansyneligvis værre (dvs. hvis du deaktiverer alle effektene i xp, velger vanlig stil osv. vil det muligens gå :) )

 

Jeg kjøpte pc i august 2002 (xp2000+,WD80Gb, 256Mb ram :cry:) og det gikk ikke mange dagene før jeg bestillte 512 nye Mb.

vil derfor anbefale at du enten kjøper 512mb ram, eller holder deg til windows 2000

 

 

http://edvard.ulfenstein.net/dev/nl

http://bgtlan.solidox.net

Lenke til kommentar
hvorfor ikke drite i "billigst  mulig" å gå for pris/ytelse samt oppgraderingsmuligheter?

 

hvis du bare skal ha en pc, så kjøp deg en gammel dell/IBM p3 eller noe i den dur. Teit å kjøpe nytt da...

 

prøver å finne et slags kompromiss.. men virker som om det blir en enten-eller-greie ja, desverre. og da ender jeg sannsynligvis opp med å enten kjøpe brukt nå, eller vente helt til jeg har pengene.

 

greia er at etter kvalitetsreformen på UiO er man nødt til å bruke internett i studiene, til å levere inn oppgaver, diskutere, kommentere andres oppgaver og mere. har man ikke PC må man dra inn til blindern av og til bare for å gjøre disse oppgave-tingene på PCene der. og siden de nye hybelene til SiO (Studentsamskipnaden i Oslo) har gratis bredbånd har jeg lyst til å utnytte det, når jeg først får en sånn hybel.

 

håper å kunne få en bra nok PC for grafikk osv sånn at jeg kan tjene litt penger på arbeid (nettet og publisering) mens jeg studerer.

Lenke til kommentar
Jeg bygde en PC til morfarn min for ikke så lenge siden, XP 1700+, 40GB, HK med GF2MX og LYD, 256DDR, CD-ROM, Diskett stasjon. 3300,- .

 

okei! hvordan blir det å oppgradere den i fremtiden?

uten skjerm, såvidt jeg kan se. nettverkskort?

 

NEI NEI NEI ! Aopen cdrw er noe forferdelig dritt !!!!  Bare tull med den..

 

Fjodorgrim: ojsann.. hah. jeg skal huske det, takk. regner med at jeg uansett ikke kjøper cd-brenner i førsten.

Lenke til kommentar
256 går fint det med XP/2000, kompisen min har det.

:lol:

 

256 går IKKE fint med XP. Trodde det selv, og det tok ca 1 uke før jeg kjøpte 512ram til...

 

Btw, kjøp en optiskmus.

 

Skjønner virkelig ikke hvorfor dere mener det...

 

En kamerat av meg har hatt xp siden det kom og han har fremdeles bare 256MB RAM. Og det er til og med SD-RAM 133 hvis det skulle ha noe å si.

 

Men man burde jo uansett ha 512MB RAM tilsammen

 

EDIT: Faen jeg kom vist til å skrive x-box istedenfor XP :lol: ! Retta nå.... Håper virkelig ingen tror jeg er så dum at jeg ikke vet forskjellen på PC og konsoll :oops:

Lenke til kommentar
Jeg bygde en PC til morfarn min for ikke så lenge siden, XP 1700+, 40GB, HK med GF2MX og LYD, 256DDR, CD-ROM, Diskett stasjon. 3300,- .

 

okei! hvordan blir det å oppgradere den i fremtiden?

uten skjerm, såvidt jeg kan se. nettverkskort?

 

Den er helt fin å oppgradere i fremtiden. Ja det var uten skjerm, han hadde en gammel 15" liggende. Nettverkskort er integrert i Hovedkortet.

Lenke til kommentar
256 går fint det med XP/2000, kompisen min har det.

:lol:

 

256 går IKKE fint med XP. Trodde det selv, og det tok ca 1 uke før jeg kjøpte 512ram til...

 

Btw, kjøp en optiskmus.

:roll: Hadde P3 800mhz med 256MB sdram og XP pro og det gikk helt fint! Oppgraderte til XP1800 +512ddr ram og eg syns ikke det er så extrem stor forskjell som dere vil ha det til. :shrug:
Lenke til kommentar

256 MB minne til XP er nok!!

 

Sitter nå på min bærbare, 933 MHz P3 med 256 MB ram og Windows XP. I oppgavelinjen min er et par kataloger oppe, Crimson er åpnet med php skript, ssh er åpen, icq er oppe, et par prosjekter i visual basic er åpen, winampen leverer rocketoner, notepad er åpen og jeg editerer dette svaret i Phoenix.

 

Det går smertefritt å skifte mellom oppgavene her, så lenge jeg prøver å åpne et program jeg nylig har brukt. Windows vil uansett legge inaktive programmer i vekslingsfila (også på maskiner med 1 GB minne).

 

Det hender min bærbare får mer å bære på enn hva den tåler, men mitt bruksmønster er nok svært krevende til tider. De aller fleste vil greie seg godt med 256 MB minne.

Lenke til kommentar
Jeg bygde en PC til morfarn min for ikke så lenge siden, XP 1700+, 40GB, HK med GF2MX og LYD, 256DDR, CD-ROM, Diskett stasjon. 3300,- .

 

okei! hvordan blir det å oppgradere den i fremtiden?

uten skjerm, såvidt jeg kan se. nettverkskort?

 

Det er nForce han har, samme som det jeg satte opp. Kortet har har bra med oppgradderings muligheter.

 

Men nForce2 rev 2.0 har USB2, støtter Barton med 400MHz bus, S-ATA og har Geforce 4 MX-420 (nForce har Geforce 2 mx) og bedre lyd enn nForce.

 

Men er 400.- dyrere enn nForce220D.

 

Test av nForce2 kan du lese her http://www.hardware.no/tester/hovedkort/ab...f7-s/index.html

Lenke til kommentar
256 MB minne til XP er nok!!

 

hehe, husker ikke vilken tråd jeg leste dette:

 

gå inn på task manager (ctr-alt-delete)

 

se på Commict Charge og peak verdien der...

 

er den i nærheten av eller over 256MB? da trenger du mer RAM, ellers gjør du ikke det.. Ta å sjekk ut det.

 

Alle jeg kjenner og jeg trenger mer enn 256MB. Selv trenger 768, men har bare 256. Kompis av meg fikk 2/3 raskere boot ved å sette inn mer ram når han hadde XP.

Lenke til kommentar
256 MB minne til XP er nok!!

 

hehe, husker ikke vilken tråd jeg leste dette:

 

gå inn på task manager (ctr-alt-delete)

 

se på Commict Charge og peak verdien der...

 

er den i nærheten av eller over 256MB? da trenger du mer RAM, ellers gjør du ikke det.. Ta å sjekk ut det.

 

Alle jeg kjenner og jeg trenger mer enn 256MB. Selv trenger 768, men har bare 256. Kompis av meg fikk 2/3 raskere boot ved å sette inn mer ram når han hadde XP.

 

Jeg fikk 157168 i peak der, altså langt under 256 (256 000) hvis jeg har forstått riktig.

 

Kjenner bare en som har xp og 256MB RAM, kjenner mange som bare har 256 eller 128MB RAM men de har ikke XP og jeg kjenner mange som har XP men som har mye mer RAM.

 

Derfor vil jeg tro at det som oftest går greit med bare 256MB RAM til XP.

Selv har jeg hatt 512MB RAM helt siden jeg fikk xp og lenge før jeg fikk xp og. En periode hadde jeg også 768 men jeg merka ikke noe forskjell når jeg gikk ned til 512 igjen.

 

Men jeg er ikke interesert i å starte en krangel om man trenger mer enn 256MB RAM i XP eller ikke.

Lenke til kommentar

uansett: før tråden sklir helt ut. Dette er vel et veldig bra kjøp til ditt bruk og behov, og det billigste (MED BRA YTELSE) du slipper unna med. (nytt)

 

Abit NF7-M Hovedkort for Socket A

ATX,VGA, USB2.0, LAN 1,182

 

 

AMD Athlon XP1800+ (AXDA1800DLT3C) 623kr

MERK: t- bred (a eller b?, se nummer, kan noen finne ut?)

 

TwinMOS PC2700 256MB*2 318kr (*2)

 

Q-Tec Midi tower ATX 6024MD, Sort m/350W strøm 450kr

 

Seagate Barracuda 7200.7 80GB IDE 865kr

 

 

Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA 137kr

 

GlobalWin Kjølepasta (Goop) 27,-

 

Totalt: 3602kr + 200kr frakt.

+ skjerm

 

Du vil sikkert ha brenner eller en CD rom, og da "anbefaler" jeg deg

Samsung CD-brenner IDE 52x/24x/52x /m sort design (for å passe til kabbet) til kr 541. Du trenger strengt tatt ikke CD rom til ditt bruk...

 

For å kommentere litt: Kvalitets hk, klarer alle prosessorer tilgjengelig nå. Hvis du ikke overklokker kan du slenge på en nyere CPU om et par år, og pc'en får igjen brukbar ytelse. sleng på et bra grafikk kort, så takler det alle spill på markedet nå. Kvalitets ram. Rask CPU, BRA LYD, NIC integrert STILLEGÅENDE SYSTEM (26dB) hvis ikke PSU vifta bråker vannvittig da...

 

Anbefaler deg å kjøpe en bra mus, så du ikke angrer og kjøper ny, dyr senere. Tastatur er ikke så farlig med, finn et du liker på dynga eller noe.

"Mamma pc'n" her i huset (brukt av resten av familien samt alle venner når vi spiller mot hverandre osv) har et eldgammelt tastatur med (stor overgang) til ps/2 converter fra biltema, ingen har klaget :D

 

Lykke til med valget ihvertfall! (håper du går for mitt, i og med at jeg brukte så mye tid på dette :grumpy: )

 

PS: Skal du kjøpe i nær fremtid, GÅ FOR ET HOVEDKORT MED DET CHIPSETTET!! Det har alt du trenger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...