Gå til innhold

UTFORDRING: PC til studenten, helst ikke over 3000


Anbefalte innlegg

Skal begynne på blindern til høsten, og vil sette sammen hybel-PCen selv, til ikke mer enn tre tusenlapper. (Men kan vel spandere litt mer, hvis det er en lur ting å gjøre.)

 

Aller helst: 512mb ram, gjerne 80GB harddisk, nettverkskort, et motherboard som er godt å ha i årene som kommer, et bra lydkort og en grei prosessor. Og så en vanlig 17" skjerm, tastatur og mus. (Som bonus har jeg ingenting imot, tja, for eksempel et svart kabinett.. hvis det er mulig.. ehem.) og.. ehm...... CD-brenner?!, hvis det er mulig til den prisen.

Håper det også er mulig med AMD.

 

Trenger langt ifra en spill-PC nå.. det aller viktigste først og fremst er at den klarer grafikkprogrammer osv og har en del plass... men samtidig er det fint om den er lett å oppgradere om noen år.

 

(det eneste jeg har fra før av og som jeg ikke trenger er høytalere.. svarte og fine)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om du ikke må legge på 3 lapper til skal du ha oppfylt disse ønskene. Enda snakker vi om rimelig løsning...

 

Skal du kjøre grafikkprogrammer trenger du sikkert et bra skjermkort...det koster.

 

For tre lapper får du et billig hovedkort som IKKE er så veldig fremtidsrettet, pluss disken og skjermen du ønsker.

Lenke til kommentar

Det her ble en litt dårlig start.. har ikke satt sammen en PC før, så jeg vet ikke helt hvor jeg bør sette prisen.

 

Da hever vi beløpet til 5-6000, da--->

 

Lord Hassan.. jepp, den virker grei. Men så at den anbefalingen er ca 3 mnd gammel - har ikke ting forandret seg litt siden da?

Lenke til kommentar
Beste du får lusne 3000kr blir å være tilbudet til www.psdata.no dem har en sån liten pakketilbud til 3000kr blir det beste du kan få får 3000kr

 

:smile:

 

Ahh men den virker ikke så ille. Har hørt eller lest om den her før...

Er det bare en skjerm som mangler? (av essensielt utstyr)

 

hvordan er det integrerte lydkortet, Realtek ALC650?

Lenke til kommentar

For ca 5000.- er det mulig å oppfylle dine krav.

 

LABTEC Wheel Mouse PS/2

 

LABTEC Keyboard Norwegian PS/2 Retail

 

WD Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5"

 

AOPEN CD-RW 48X/24X/52 ATAPI Internal Retail

 

HYUNDAI Monitor 17" MPR-II 70KHz 1280x1024 0.27mm ImageQuest

 

AMD CPU Athlon XP 2000 1.667GHz Socket-A 266MHz FSB

 

ASUS Mainboard Socket-A nForce220 MicroATX LAN Audio VGA DDR

 

 

2x GEIL 256MB DDR PC2700 333MHz (512MB)

 

Noname Case Midi ATX Tower 350W Black

 

 

Sum 4754,-

 

http://www.PSDATA.no

Lenke til kommentar

Kabinett m/strømf. 200-400,-

Hovekort 400-500,-

Prosessor 200-500,-

Minne 256mb ca.200,-

Skjermkort ca.100-300,-

Hardisk ca. 400-900,-

Cd-rom 50-250,-

Cd-brenner 100-400,-

 

17" Skjerm ca.1000,-

 

Tastatur, mus, windows ca. (ikke mye, har ikke sjekket)

 

Dette er ny priser!!

Lenke til kommentar
For ca 5000.- er det mulig å oppfylle dine krav.

 

LABTEC Wheel Mouse PS/2  

 

LABTEC Keyboard Norwegian PS/2 Retail

 

WD Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5"

 

AOPEN CD-RW 48X/24X/52 ATAPI Internal Retail

 

HYUNDAI Monitor 17" MPR-II 70KHz 1280x1024 0.27mm ImageQuest

 

AMD CPU Athlon XP 2000 1.667GHz Socket-A 266MHz FSB  

 

ASUS Mainboard Socket-A nForce220 MicroATX LAN Audio VGA DDR  

 

 

2x GEIL 256MB DDR PC2700 333MHz (512MB)

 

Noname Case Midi ATX Tower 350W Black  

 

 

Sum   4754,-  

 

http://www.PSDATA.no

 

 

 

 

 

Hvis du virkelig vil være gjerrig går det an å presse prisene ned til 3000,- for en komplett PC. Men forslaget over er et mye bedre alternativ. Integrert nettverkskort, VGA og lyd er nok også meget lønnsomt, og du kan oppgradere senere ved å kjøpe skjermkort osv. :yes:

Lenke til kommentar

 

Hvis du virkelig vil være gjerrig går det an å presse prisene ned til 3000,- for en komplett PC. Men forslaget over er et mye bedre alternativ. Integrert nettverkskort, VGA og lyd er nok også meget lønnsomt, og du kan oppgradere senere ved å kjøpe skjermkort osv. :yes:

 

Ca 3800.- er det minst man kan bygge en komplett data og da får man 128mb uorginal sdr minne, AMD duron 1300MHz, 20GB harddisk og et hovedkort som er tregt og har dårligere lyd. Oppgraderings mulighetene er også veldig dårlige.

Lenke til kommentar
Sum   4754,-  

 

http://www.PSDATA.no

 

Tusen takk for det her.. jeg så også den første "pakken" du satte sammen, fra komplett.no (før du oppdaterte innlegget med denne fra psdata), og jeg endte opp med å sette sammen to PCer slik jeg vil ha dem.. en på komplett.no og en på psdata. når det kom til innmaten fulgte jeg dine anbefalinger, mens jeg la til noen hundrelapper i begge butikkene for å sørge for at tastaturet, musen og cdbrenneren også var svart. (kresen? jeg!? heh.. men jeg vil bare at den ser bra ut, min første egen.)

 

her er forskjellene (eller likhetene):

CASE: komplett 100kr mer. (samme produktet!)

MINNE:  psdata 58kr mer.

HOVEDKORT:  komplett 25kr mer.

PROSESSOR:  komplett 20kr mer.

SKJERM:  så og si samme

CDRW:   komplett 40kr mer.

(men kompletts er 52x istedenfor 48x, og bare 40kr mer for 4x mer hastighet)

HARDDISK:  komplett 40kr mer. (men med diamondmax. hva er det?)

TASTATUR:  komplett 200kr mer. (det var den beste billige svarte de hadde)

MUS:   så og si samme (men kompletts er optisk)

 

PSDATA:  5103,-

KOMPLETT:  5176,-

 

Kanskje ut av dette går det an å velge ut de billigste produktene fra de to forskjellige butikkene, for å få det så absolutt billig som mulig. Vet ikke om forsendelsen blir billigere, hvis det blir fra to forskjellige steder, thou..

 

Når det kommer til skjerm, går det ikke fint an å kjøpe brukt? På hardware.nos bruktmarked fant jeg flere 17"ere til 500kr. Da sparer du automatisk 500kr.. og selv om kvaliteten og levetiden går litt ned bør det være verdt det.. hvis du vil spare penger der det er mulig. (Innenfor visse krav, selvfølgelig :wink: )

Lenke til kommentar

 

Når det kommer til skjerm, går det ikke fint an å kjøpe brukt? På hardware.nos bruktmarked fant jeg flere 17"ere til 500kr. Da sparer du automatisk 500kr.. og selv om kvaliteten og levetiden går litt ned bør det være verdt det.. hvis du vil spare penger der det er mulig. (Innenfor visse krav, selvfølgelig :wink: )

 

Hmmm, som student kan det faktisk være en fordel å kjøpe en dårlig skjerm, slik at når du har så vondt i øynene at du ikke klarer å se på skjermen mere, så kan du gå over til å lese pensum...

 

Derimot, hvis du vil gjøre seriøst skolearbeid med pcen, så ville jeg absolutt ikke gjort det største kompromisset med skjermen. Husk, skjermen er det som gir deg sluttresultatet. Hvis skjermen er dårlig hjelper det ikke hva som er inni. Da blir det shit out uansett.

 

Det spørs altså hva du prioriterer...

 

DrE

Lenke til kommentar
Sum   4754,-  

 

http://www.PSDATA.no

 

Tusen takk for det her.. jeg så også den første "pakken" du satte sammen, fra komplett.no (før du oppdaterte innlegget med denne fra psdata), og jeg endte opp med å sette sammen to PCer slik jeg vil ha dem.. en på komplett.no og en på psdata. når det kom til innmaten fulgte jeg dine anbefalinger, mens jeg la til noen hundrelapper i begge butikkene for å sørge for at tastaturet, musen og cdbrenneren også var svart. (kresen? jeg!? heh.. men jeg vil bare at den ser bra ut, min første egen.)

 

her er forskjellene (eller likhetene):

CASE: komplett 100kr mer. (samme produktet!)

MINNE:  psdata 58kr mer.

HOVEDKORT:  komplett 25kr mer.

PROSESSOR:  komplett 20kr mer.

SKJERM:  så og si samme

CDRW:   komplett 40kr mer.

(men kompletts er 52x istedenfor 48x, og bare 40kr mer for 4x mer hastighet)

HARDDISK:  komplett 40kr mer. (men med diamondmax. hva er det?)

TASTATUR:  komplett 200kr mer. (det var den beste billige svarte de hadde)

MUS:   så og si samme (men kompletts er optisk)

 

PSDATA:  5103,-

KOMPLETT:  5176,-

 

Kanskje ut av dette går det an å velge ut de billigste produktene fra de to forskjellige butikkene, for å få det så absolutt billig som mulig. Vet ikke om forsendelsen blir billigere, hvis det blir fra to forskjellige steder, thou..

 

Når det kommer til skjerm, går det ikke fint an å kjøpe brukt? På hardware.nos bruktmarked fant jeg flere 17"ere til 500kr. Da sparer du automatisk 500kr.. og selv om kvaliteten og levetiden går litt ned bør det være verdt det.. hvis du vil spare penger der det er mulig. (Innenfor visse krav, selvfølgelig :wink: )

 

Fint du likte forslaget mitt :)

 

Men kanskje du skulle ha droppet 256MB minne og kanskje ha satset på et nForce 2 hovedkort i stedet?

 

Det har større oppgraderings muligheter og er raskere, mer stabilt, bedre lyd og bedre grafikk.

 

Når det gjelder skjerm, så kan brukt være like bra som en ny billig skjerm!

Lenke til kommentar
Fint du likte forslaget mitt :)  

 

Men kanskje du skulle ha droppet 256MB minne og kanskje ha satset på et nForce 2 hovedkort i stedet?  

 

Det har større oppgraderings muligheter og er raskere, mer stabilt, bedre lyd og bedre grafikk.

 

Ahh det høres lurere ut.. men holder det med 256MB til win XP/2000? Broren min sier hele tiden jeg trenger 512 for at det skal funke, være stabilt osv. Ellers virker det som om den forskjellen er verdt det.. i framtiden er det lettere for en å oppgradere ram enn et hovedkort, for å si det sånn.

 

Når det gjelder skjerm, så kan brukt være like bra som en ny billig skjerm!

 

Ja? "Kan".. hm... får vel prøve å forsikre meg om at den er god, hvis jeg kjøper en brukt, da.

 

Desverre virker det som om jeg ikke kan få kjøpt den fine pakken her, ihvertfall ikke enda.. Det ble for mange tusenlapper, hadde tenkt å jobbe i sommer for å få råd til en til bare 3, kanskje 4 tusen maks. Men jeg skal lagre alt dette og så prøve å komme tilbake hit når jeg har alle tusingene som trengs.. så har forhåpentligvis saker og ting blitt litt billigere og noen ting litt bedre da, også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...