Bjarnemann Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Sitter med en pen samling av mp3 filer nå som begynner å ta litt for mye plass. Alle har en bitrate på 320. Spørsmålet mitt blir da om jeg ved å konvertere til aac/aac+/eaac kan redusere bitraten, men beholde minst like god lyd? Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 For noen år siden var det FLAC som var greia. Det er ikke lenger relevant for meg nå, så i 2009 er jeg ikke sikker. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Ja FLAC er et godt lydformat for de som er på jakt etter et looseless format. Dessverre tar FLAC enda større plass enn MP3 filene mine, så det er ikke noe alternativ å bytte til FLAC Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Spørsmålet mitt blir da om jeg ved å konvertere til aac/aac+/eaac kan redusere bitraten, men beholde minst like god lyd? Du kan ikke konvertere en MP3-fil til et annet lossy format uten å miste lydkvalitet. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Dette var da et veldig merkelig problem. Prisen, størrelsen og vekten på lagringsmedier raser jo nedover, mens kapasiteten øker raskt. Har du en musikksamling på flere terabyte eller? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Spørsmålet mitt blir da om jeg ved å konvertere til aac/aac+/eaac kan redusere bitraten, men beholde minst like god lyd? Du kan ikke konvertere en MP3-fil til et annet lossy format uten å miste lydkvalitet. Crap.. Om jeg konverterer fra et looseless da? Hva vil være mest effektivt da med tanke på størrelse/lydkvalitet av MP3/aac/aac+/eaac? Dette var da et veldig merkelig problem. Prisen, størrelsen og vekten på lagringsmedier raser jo nedover, mens kapasiteten øker raskt. Har du en musikksamling på flere terabyte eller? Klar over det, men dette er musikk jeg skal ha med meg på mobilen der det kun er 8 GB plass. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Spørsmålet mitt blir da om jeg ved å konvertere til aac/aac+/eaac kan redusere bitraten, men beholde minst like god lyd? Du kan ikke konvertere en MP3-fil til et annet lossy format uten å miste lydkvalitet. Crap.. Om jeg konverterer fra et looseless da? Hva vil være mest effektivt da med tanke på størrelse/lydkvalitet av MP3/aac/aac+/eaac? Dette var da et veldig merkelig problem. Prisen, størrelsen og vekten på lagringsmedier raser jo nedover, mens kapasiteten øker raskt. Har du en musikksamling på flere terabyte eller? Klar over det, men dette er musikk jeg skal ha med meg på mobilen der det kun er 8 GB plass. Spørs hvor lav bitrate du vil ha, aac+ er bra på svært lave bitrates. Ellers er ogg ganske bra. Om du må velge mellom mp3 og aac, så hade jeg valgt sistvnete om d skal ha nder 180-200 kbps. AtW Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Spørsmålet mitt blir da om jeg ved å konvertere til aac/aac+/eaac kan redusere bitraten, men beholde minst like god lyd? Du kan ikke konvertere en MP3-fil til et annet lossy format uten å miste lydkvalitet. Crap.. Om jeg konverterer fra et looseless da? Hva vil være mest effektivt da med tanke på størrelse/lydkvalitet av MP3/aac/aac+/eaac? Dette var da et veldig merkelig problem. Prisen, størrelsen og vekten på lagringsmedier raser jo nedover, mens kapasiteten øker raskt. Har du en musikksamling på flere terabyte eller? Klar over det, men dette er musikk jeg skal ha med meg på mobilen der det kun er 8 GB plass. Spørs hvor lav bitrate du vil ha, aac+ er bra på svært lave bitrates. Ellers er ogg ganske bra. Om du må velge mellom mp3 og aac, så hade jeg valgt sistvnete om d skal ha nder 180-200 kbps. AtW For at det i det hele tatt skal være noe vits å komprimere ytterligere tenkte jeg på en bitrate på rundt 190. Vil det da være mye bedre å bruke ukompirmerte filer som utgangspunkt når jeg skal komprimere på nytt, eller holder det å bruke de gamle MP3 filene? Vil aac+ @190 være mye dårligere enn de gamle mp3 filene @320 eller er aac+ så bra at lydkvaliteten vil bli noe av det samme? Takk for svar Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Å gå fra lossy->lossy gjør at du forringer kvaliteten. Om du merker det? Bare du vet. Konverter til AAC LC 190 og sjekk om du hører forskjell. Hvis ikke, kjør på. Anbefaler ikke AAC HE hvis du skal ha relativt høy bitrate. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Vorbis gir relativt godt resultat på bitrater rundt 80 - 200 kbit/s i forhold til mp3. Men jeg tviler på at det blir noe veldig godt resultat om du transenkoder mp3er til Vorbis siden du får dobbelt opp med lossy komprimering. Lenke til kommentar
DDMF Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Vorbis gir relativt godt resultat på bitrater rundt 80 - 200 kbit/s i forhold til mp3. Men jeg tviler på at det blir noe veldig godt resultat om du transenkoder mp3er til Vorbis siden du får dobbelt opp med lossy komprimering. Å konvertere MP3´s til et nytt komprimert format har jeg ikke noe tro på! Du må enten beholde det arkivet du har i dag eller konvertere full-formats filer på nytt. Flac er forøvrig formatet som gjelder så vidt jeg har skjønt. Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Er Apple Lossless en god løsning når man importer cder til iTunes? Lenke til kommentar
DDMF Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Er Apple Lossless en god løsning når man importer cder til iTunes? Apple lossless er ikke et dårlig valg. Men da jeg testet import av en bra produksjon til iTunes og A/B-sjekket cd´n mot importerte/konverterte filer så opplevde jeg at de konverterte/komprimerte filene låt "kjedelig" sammenliknet med original-cd´n. (musikaliteten var liksom borte) Etter det har jeg satt innstillingene mine på AIFF (16bit 44100KHz, fullformat cd-lyd). Men for å høre slike nyanser kreves det en høykvalitets cd-produksjon samt et godt stereo-anlegg. For iPod med propper kan du trygt kjøre Apple lossless uten å bli skuffet. Har ikke testet om Flac er bedre enn Apple lossless, men jeg vil tro det faktisk er det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Er Apple Lossless en god løsning når man importer cder til iTunes? Apple lossless er ikke et dårlig valg. Men da jeg testet import av en bra produksjon til iTunes og A/B-sjekket cd´n mot importerte/konverterte filer så opplevde jeg at de konverterte/komprimerte filene låt "kjedelig" sammenliknet med original-cd´n. (musikaliteten var liksom borte) Etter det har jeg satt innstillingene mine på AIFF (16bit 44100KHz, fullformat cd-lyd). Men for å høre slike nyanser kreves det en høykvalitets cd-produksjon samt et godt stereo-anlegg. For iPod med propper kan du trygt kjøre Apple lossless uten å bli skuffet. Har ikke testet om Flac er bedre enn Apple lossless, men jeg vil tro det faktisk er det. Isåfall er det noe galt med ALAC (apple lossless), innstillingene du har gjort under testingen, eller PCen din. Lossless formater lager en bitperfekt kopi av den orginale lydfila. Forøvrig vil jeg personlig si flac er bedre på alle måter enn alac. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå