Gå til innhold

Det beste lydfrmatet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spørsmålet mitt blir da om jeg ved å konvertere til aac/aac+/eaac kan redusere bitraten, men beholde minst like god lyd?

Du kan ikke konvertere en MP3-fil til et annet lossy format uten å miste lydkvalitet.

Crap.. Om jeg konverterer fra et looseless da? Hva vil være mest effektivt da med tanke på størrelse/lydkvalitet av MP3/aac/aac+/eaac?

Dette var da et veldig merkelig problem. Prisen, størrelsen og vekten på lagringsmedier raser jo nedover, mens kapasiteten øker raskt. Har du en musikksamling på flere terabyte eller?

Klar over det, men dette er musikk jeg skal ha med meg på mobilen der det kun er 8 GB plass.

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt blir da om jeg ved å konvertere til aac/aac+/eaac kan redusere bitraten, men beholde minst like god lyd?

Du kan ikke konvertere en MP3-fil til et annet lossy format uten å miste lydkvalitet.

Crap.. Om jeg konverterer fra et looseless da? Hva vil være mest effektivt da med tanke på størrelse/lydkvalitet av MP3/aac/aac+/eaac?

Dette var da et veldig merkelig problem. Prisen, størrelsen og vekten på lagringsmedier raser jo nedover, mens kapasiteten øker raskt. Har du en musikksamling på flere terabyte eller?

Klar over det, men dette er musikk jeg skal ha med meg på mobilen der det kun er 8 GB plass.

Spørs hvor lav bitrate du vil ha, aac+ er bra på svært lave bitrates. Ellers er ogg ganske bra. Om du må velge mellom mp3 og aac, så hade jeg valgt sistvnete om d skal ha nder 180-200 kbps.

AtW

Lenke til kommentar

Spørs hvor lav bitrate du vil ha, aac+ er bra på svært lave bitrates. Ellers er ogg ganske bra. Om du må velge mellom mp3 og aac, så hade jeg valgt sistvnete om d skal ha nder 180-200 kbps.

AtW

For at det i det hele tatt skal være noe vits å komprimere ytterligere tenkte jeg på en bitrate på rundt 190. Vil det da være mye bedre å bruke ukompirmerte filer som utgangspunkt når jeg skal komprimere på nytt, eller holder det å bruke de gamle MP3 filene?

Vil aac+ @190 være mye dårligere enn de gamle mp3 filene @320 eller er aac+ så bra at lydkvaliteten vil bli noe av det samme?

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Vorbis gir relativt godt resultat på bitrater rundt 80 - 200 kbit/s i forhold til mp3. Men jeg tviler på at det blir noe veldig godt resultat om du transenkoder mp3er til Vorbis siden du får dobbelt opp med lossy komprimering.

Å konvertere MP3´s til et nytt komprimert format har jeg ikke noe tro på! Du må enten beholde det arkivet du har i dag eller konvertere full-formats filer på nytt.

Flac er forøvrig formatet som gjelder så vidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Er Apple Lossless en god løsning når man importer cder til iTunes?

Apple lossless er ikke et dårlig valg. Men da jeg testet import av en bra produksjon til iTunes og A/B-sjekket cd´n mot importerte/konverterte filer så opplevde jeg at de konverterte/komprimerte filene låt "kjedelig" sammenliknet med original-cd´n. (musikaliteten var liksom borte) Etter det har jeg satt innstillingene mine på AIFF (16bit 44100KHz, fullformat cd-lyd).

Men for å høre slike nyanser kreves det en høykvalitets cd-produksjon samt et godt stereo-anlegg.

For iPod med propper kan du trygt kjøre Apple lossless uten å bli skuffet. Har ikke testet om Flac er bedre enn Apple lossless, men jeg vil tro det faktisk er det.

Lenke til kommentar
Er Apple Lossless en god løsning når man importer cder til iTunes?

Apple lossless er ikke et dårlig valg. Men da jeg testet import av en bra produksjon til iTunes og A/B-sjekket cd´n mot importerte/konverterte filer så opplevde jeg at de konverterte/komprimerte filene låt "kjedelig" sammenliknet med original-cd´n. (musikaliteten var liksom borte) Etter det har jeg satt innstillingene mine på AIFF (16bit 44100KHz, fullformat cd-lyd).

Men for å høre slike nyanser kreves det en høykvalitets cd-produksjon samt et godt stereo-anlegg.

For iPod med propper kan du trygt kjøre Apple lossless uten å bli skuffet. Har ikke testet om Flac er bedre enn Apple lossless, men jeg vil tro det faktisk er det.

Isåfall er det noe galt med ALAC (apple lossless), innstillingene du har gjort under testingen, eller PCen din. Lossless formater lager en bitperfekt kopi av den orginale lydfila. Forøvrig vil jeg personlig si flac er bedre på alle måter enn alac.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...