Djones Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Heisann godtfolk! Jeg har lenge vært plaget med høye temperaturer på min E8400 @ 2,8Ghz(!?). Resten av oppsettet mitt er som følger: Asus P5E, 4Gb DDR2 RAM, Corsair 750W, Saphire 4850 512 og kabinett er et Aplus Twin Engine. Selve problemet er at min E8400 kjører i 60*C Idle! Og øker med 10-20* i load, har ikke turt og teste etter at jeg så dette. Sjekket med SpeedFan, IntelBurnTest(gikk farlig fort opp mot 100 før jeg lukket) og enda et program jeg dessverre ikke husker hva het. Har noen der ute noen anelse hva som er galt. BIOSen har klokket CPUen ned til 2,8 fra 3ghz. Har ikke overklokket eller noe. Har flyttet alle delene over til det nye kabinettet fra en CoolerMaster centurion 5, men var samme temp. i det. Skal muligens kjøpe ny vifte imorgen, noe som de har på Datakjeden Tromsø om dere har noe å anbefale. Takker på forhånd! Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Feilmontert kjøler, mangel/for mye kjølepaste er hva jeg tror er galt... Sjekk om kjøleren sitter skikkelig (bom fast!) og at det er et syltynt lag med kjølepast oppå prosessoren. (Beklager for lite utdypt svar, men er på vei til sengen) Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Sett innstillinger på auto.... Prosessor opererer på 3GHz stock. Du behøver ikke være redd, prosessor trottler om den blir for varm. Oppdater bios Se at kjøleren sitter skikkelig... Lenke til kommentar
MartinSkjei Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 1. Blås ut støvet fra pcen, med en kompressor eller lignene med vakt trykk. 2. ta av kabinett døren på pcen og sett pcen opp på bordet ( hvis ikke alerede gjort ). 3. strips fast ledninger i kabinettet for å få mest mulig luft gjenomstrømning! hvis meg ett SS av CPU-Z av din prossesor der? Er det snakk om en standard "Stock" kjøler fra intel? Martin Lenke til kommentar
Djones Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) @martin Har egentlig akkurat satt i delene i kabinettet, så lite til støv. Har du sett kabinettet? Har nesten ingen kabler i veien for luftgjennomstrømmingen. Ja det er stock. SS kommer straks @heanwi har sjekket, sitter som bare det. tok også nylig på ny pasta, tynt lag, men kan ta på ny imorgne for sikkerhetsskyld... Endret 12. februar 2009 av Djones Lenke til kommentar
Djones Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Beklager kvaliteten, har ingen mulighet for øyeblikket med printscreen på denne PC'en. Lenke til kommentar
Djones Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) En venn av meg foreslå at jeg tok å kjente på selve ribba og kjente om den var varm eller kald. Da CPU'en viste 60* var den ikke i nærheta av dette. Dette vil da tilsi at det ikke er / eller dårlig kontakt mellom vifta/ribba og CPU, og må så...? Og innså at jeg muligens brukte litt for mye kjølepasta, etter at jeg leste litt om en annen som faktisk har gjort mye de samme feilene som jeg har gjort. Takk alle som har lagt igjen et forslag! http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-256564_10_0.html Endret 12. februar 2009 av Djones Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hvis ribba ikke er i nærheten av å være litt varm så er det enten dårlig kontakt mellom CPU og kjøler eller så er BIOS ute på bærtur. Om du er sikker på at kjøleren er festet skikkelig så vil jeg tro at det er noe rot med BIOS og det kan hende den må oppdateres. Multiplikatoren på din CPU kjører på 8.5 istedetfor 9 ifølge din "skjermdump" så jeg ville trodd at BIOS roter det til her. (Jeg hadde ihvertfall prøvd en update på BIOS'en før jeg hadde kjøpt en ny kjøler, standardkjøler skal jo tross alt holde for uoverklokka prosessorer). Lenke til kommentar
Djones Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 @E.C Kan jo faktisk hende at det er BIOS. Men har tro på at det muligens er for mye kjølepasta + litt dårlig kontakt. Så jeg skal prøve og fyre update på BIOS'en og sette på stock-kjøleren på nytt. Lenke til kommentar
Djones Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Gikk til innkjøp på fredagen av en ThermalTake GoldenOrbII. Fungerer fint i 35*C Idle nå. Tror at "stock" kjøleren aldri satt ordentlig på plass mot CPU. I alle fall, det fungerer fint nå, takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå