Gå til innhold

Spørsmål om sideoppbygging, amatør....

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare hva den beste måten å plassere elementer på er.

Jeg bruker bare Div Id nå. Problemet er vel også hvordan position: absolute,static, inherit, relative forholder seg til margin\padding og slike ting.

Det blir bare prøv og feil omtrent og en endring i "position" kan gi helt kaos.

Spørsmålet er rett og slett: Hva er den beste måten å bygge opp en side på? Hvilke tagger trenger jeg å sette meg mer inn i?[

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret rett og slett:

Alle! Det kommer helt ann på hva slags side du bygger og hva slags krav som stilles til designet ditt. Det finnes ingen "en måte". De er der fordi du bruker dem avhengig av hva slags layout du vil ha.

Jeg kan jo si at jeg personlig har en tendens til å ville sentrerer siter. Slik at det ser balansert ut på de fleste typer oppløsning.

Men ett tommelfinger tips for å lage CSS basert layout er å starte ytterst og jobbe deg innover. Start med de store strukturene (header, menu, content, footer) og lag DIVer som har riktig størrelser og plass. Så jobber du innenfor hver av de og definerer luft, fonter, farger osv. Det gjør at når noe "går i stykker" så er du bare ett steg unna hva som funket. Og problemene dukker mer og mer opp desto dypere ned i layouten du kommer, derfor viktig å starte "øverst" og jobbe deg innover. Slik at det siste du gjør er feks små font justeringer, link farger osv.

Du må nok bare leke og eksperimentere og teste.

Og hvis du vil bli HardCore så test mot IE6....brrrr

AKIRA

Lenke til kommentar

Nei, vi kan ikke det. Noen kan sikkert...men jeg tviler på de fleste kan.

Hva er det du egentlig spør etter?

Å lage web og programer er et langt eksperiment. Du tester noe og se hva som skjer. Ut fra det må du gjøre deg opp en mening om det som skjedde var noe du trengte i ditt prosjekt. Ingen kan fortelle deg på generelt basis hva som er riktig å bruke hvor. Har du konkrete spørsmål om en spesiell layout så kan du få konkrete svar.

AKIRA

Lenke til kommentar

La med legge til et mer konkret spørsmål:

Hvis jeg ønsker å beholde menyer og alt på siden, men at kun det som befinner seg i midtfeltet skal skifte når man velger fra menyene. Hvordan gjøres det?

Nå har jeg valgt å bare kopiere opp siden og bytte ut innholdet i Div id = "content"

Det må da finnes en bedre måte, eller...?

Lenke til kommentar
...

Spørsmålet er rett og slett: Hva er den beste måten å bygge opp en side på? Hvilke tagger trenger jeg å sette meg mer inn i?[

Du må lære deg skillet mellom block og inline elementer. Uten forståelse for dette, så kommer du ingen vei.

Av inline elementer, helt på sparket, så er de viktigste: a, em, strong, og span.

Av block elementer: div, p, ul, table, og h1-h6.

Litt avhengig av hva sklags type du er, så vil htmldog.com eller spekken (særlig denne listen: http://www.w3.org/TR/html401/index/elements.html ) være glimrende utgangspunkt.

Til layout, noe definisjonene ikke definerer, så unngå å bruke html tabeller til formatering. Bruk div-elementer til layout. span og div elementer har ingen semantisk betydning, og disse benyttes stort sett som håndtak for formatering.

Absolutt posisjonering er ikke å anbefale, ei heller frames. Absolutt posisjonering fungerer dårlig til skalering etter innhold, noe som typisk gir problemer etter to sekunder i bruk. I det du begynner å bruke sidene, så vil elementer som ikke skalerer nesten alltid bli ett problem.

Til å formatere en layout så benyttes hovedsakelig tre teknikker: Nøstede floats, containing-floats, eller css-tabeller. Det enkleste for deg er å designe med css-tabeller, men disse støttes ikke av IE7 eller eldre.

Jeg ville forsøkt å tulle litt rundt med html tabeller først. Forsøk så å lese deg opp på hvorfor man ikke benytter dette lenger. css-tabeller bygger på samme tabell struktur som html4.01, men du kan svært enkelt lage en tabell med en rad. Derfor er mitt tips at du benytter en css tabell til hver rad. Dette vil gi deg en layout design som er intuitivt lett forståelig, og ett design som er slik de fleste forventer at det skal være.

Ved å tulle med html tabeller så vil du fort forstå strukturen, og hvor tungvindt dette er. Du gjør dette for å lære strukturen å kjenne, slik at du lettere forstår css-tabeller. Særlig konseptet med å slå sammen celler, for så endre tabell strukturen er morsomt! Pass på så du ikke drukner deg i dette.

Du kan lage ett eget stilark ved å benytte conditionals, for å hacke mot IE7 og co. Dette bør du gjøre når du har kontroll på den moderne formateringen. Du vil da ikke oppnå like elegant og fin formatering mot disse dinosaurene, ikke uten hauger av hack, men siden din vil se grei ut og vil være leselig.

Håper dette var noe nyttig. Til css, er denne listen svært nyttig:

http://www.w3.org/TR/CSS21/propidx.html

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...