Gå til innhold

GeForce GTX 260 eller ATI 4870


dup

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe meg et nytt skjermkort nå, og hadde mer eller mindre bestemt meg for et HIS 4870. Men så nå at det var et tilbud på Komplett på dette GeForce GTX 260 -kortet.

 

Hvilket av disse burde jeg gå for?

 

XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=424675

 

HIS Radeon HD 4870 1GB GDDR5

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375903

 

Jeg tenkte jeg skulle gå for et kort med 1 GB, for det er vel anbefalt når man kjører en oppløsning på 1680*1050?

 

Håper på noen fornuftige svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig kan jeg ikke si at Nvidia har imponert meg.

Har kortet fra NV som slakter 260'n, og det er GTX 280.

Eneste fordelen jeg har merket er at stuetempen har gått opp, så jeg fyrer mindre ellers, men til gjengjeld har stabiliteten gått rett i dass.

 

Har gjort noen forsøk og de 2x 3850 kortene gruser GTX 280'n i Left 4 Dead, for der klarer de en stabil strøm med FPS mens 280'n må ta seg 2-3 sekunders pause til tider og dette skjer at random.

Så det virker som selv om NV sine Big chips har mer power, så holder ikke driverne mål...

Venter selv på drivere som fikser dette rotet fra Nvidia.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Skal kjøpe meg et nytt skjermkort nå, og hadde mer eller mindre bestemt meg for et HIS 4870. Men så nå at det var et tilbud på Komplett på dette GeForce GTX 260 -kortet.

 

Hvilket av disse burde jeg gå for?

 

XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=424675

 

HIS Radeon HD 4870 1GB GDDR5

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375903

 

 

Jeg tenkte jeg skulle gå for et kort med 1 GB, for det er vel anbefalt når man kjører en oppløsning på 1680*1050?

 

Håper på noen fornuftige svar! :)

 

Her ville jeg gått for GTX 260. ATI Kortet har litt større klokkehastighet, og sammenlignet med GTX 260 så har det 896 mb DDR3-sdram, mens ATI kortet har jo 1 GB DDR5-sdram. Jeg ville valgt NVIDIA, grunnet skjerm oppløsningen du tenker og spille på tror jeg nok at GTX 260 avgir et bedre bilde og NVIDIA har bedre teknologi + det er fabrikk overklokket.

Men selv om ATI kortet har rundt 100 mb mere DDR5-sdram vil nok ikke du se noen forskjell i spill.

 

Her ville jeg valgt NVIDIA ikke grunnet prisen, også siden JEG syntes ATI er oppskrytt, kanskje de drar spillene fordi det har 1 GB minne, men GTX 260 vil nok gi deg et bedre bilde.

Endret av -LarsLR
Lenke til kommentar

GTX 260 Core 216 er omtrent like raskt som 4870 1GB og raskere i noen tilfeller ja. Men GTX 260 kan klokkes veldig mye. Og siden det i tillegg er såpass mye billigere enn 4870 1GB så kan det ikke være tvil.

 

Ser en som skriver her at GTX 280 gruser GTX 260. Tull og tøys. Er ikke den helt store forksjellen i ytelse. Og hvis man klokker GTX 260 endel så kommer det på samme nivå som GTX 280. De ekstra shaderne, 128MB RAM ekstra og 512bit Versus 448bit minnebuss har svært lite å si for ytelsen. Her er det mest klokkefrekvenser som gjelder...

Lenke til kommentar
GTX 260 Core 216 er omtrent like raskt som 4870 1GB og raskere i noen tilfeller ja. Men GTX 260 kan klokkes veldig mye. Og siden det i tillegg er såpass mye billigere enn 4870 1GB så kan det ikke være tvil.

 

Ser en som skriver her at GTX 280 gruser GTX 260. Tull og tøys. Er ikke den helt store forksjellen i ytelse. Og hvis man klokker GTX 260 endel så kommer det på samme nivå som GTX 280. De ekstra shaderne, 128MB RAM ekstra og 512bit Versus 448bit minnebuss har svært lite å si for ytelsen. Her er det mest klokkefrekvenser som gjelder...

 

Vell når jeg sa at GTX 260 ble slaktet så tenkte jeg på NV sin markedsavdeling.

Grusinga lar jeg mine 3850 kort stå for, dog ikke i ytelse men i stabilitet må nok hele Nv lineupen se seg slått.

I 2D for eksempel om det ligger last på GPUen (Tenk folding for eksempel) så skal det ingenting for å velte lasset til Nvidia å få systemet til å henge seg opp, åpning av ett vindu er generelt nok.

Mens med ATi kunne jeg gjøre en god del annet, til og med dra spill om ønskelig og herje så mye med 2D som jeg bare orket.

Nvidia takler dog ikke det her, har ATi en separat 2D del av GPUen som Nvidia ikke har?

 

Opplever generelt at ATi har bedre stabilitet enn NV så langt i mine tester, eneste plassen hvor nVidia har ligget foran i løypa er i en del eldre spill, men ellers har de måttet se seg slått av ATi kortene, i allefall om man multitasker...

Kunne tenkt meg å testet SLi og sett om det hadde hatt noen forskjell på stabiliteten.

Lenke til kommentar

007CD har visst en tydelig agenda som man klart ser av mange av postene her på forumet, og det er å sverte nvida på alle måter. Hater alt av nforce og geforce og alt som er. Selv har jeg et 790i HK og 9800GTX i SLI og det er kjempestabilt med både bios-overklokk på skjermkorta fra 675 til 710MHZ, og overklokk på en Q9300 fra 2.5 til 3.4GHz.

 

ATI har også hatt sin fair share med dårlige og ustabile drivere, hvor det ikke er mulig å oppgradere drivere, drivere fører til BSOD og alskens skavanker. I tillegg trenger man .net framwork som tar evigheter å laste ned.

 

Kjøp nvidia med god samvittighet du. Er det en feil på kortet får du det på garanti :)

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt NVIDIA, grunnet skjerm oppløsningen du tenker og spille på tror jeg nok at GTX 260 avgir et bedre bilde og NVIDIA har bedre teknologi.

Hva sikter du til her? 4870 har:

GDDR5

55nm (usikker på om det er 55nm på det GTX260 kortet som er linket til)

DirectX10.1

 

Bildekvalitetmessig er det fint lite som skiller dem.

Lenke til kommentar
007CD har visst en tydelig agenda som man klart ser av mange av postene her på forumet, og det er å sverte nvida på alle måter. Hater alt av nforce og geforce og alt som er. Selv har jeg et 790i HK og 9800GTX i SLI og det er kjempestabilt med både bios-overklokk på skjermkorta fra 675 til 710MHZ, og overklokk på en Q9300 fra 2.5 til 3.4GHz.

 

ATI har også hatt sin fair share med dårlige og ustabile drivere, hvor det ikke er mulig å oppgradere drivere, drivere fører til BSOD og alskens skavanker. I tillegg trenger man .net framwork som tar evigheter å laste ned.

 

Kjøp nvidia med god samvittighet du. Er det en feil på kortet får du det på garanti :)

 

Jaha? Hvor kom den ifra?

Jeg EIER produktene det er snakk om og kommer fra min erfaring.

Og jeg stiller også noen spørsmål for å prøve å finne ut hvor problemet ligger.

Jeg vet generelt hvor svakhetene ligger i produktet og så langt ser det ut til at ATi klarer seg ganske godt om man holder tempen nede...

.Net frameworken til ATi er jeg helt enig med deg at det er noe forbanna herk, dog ser det ut til at man ikke kan unngå det heller med "Games for Windows" søpplet fra MS HINT: GTA IV.

 

Det med nForce er dessverre ett kjent faktum, om du vil hevde at det er knall så tror jeg nok du burde ta en titt rundt deg og begynne med Lotto, for om du klarer å få det stabilt og til å begynne å dra noe bra på overklokking så har du fått ett svært sjeldent eksemplar.

Har selv ett 780i og maken til makkverk skal man lete lenge etter, men da igjen, det er jo kun ett 680i med annet "ledningsnett" og en BR04 / NF200.

 

GeForce har jeg i lange tider antatt var ok kort, men GTX 280'n kan jeg ikke si det samme om og stiller derfor spørsmål ved om Nvidia vet hva de holder på med og deres måte å gjøre ting på.

En ting er i allefall sikkert, Nvidia har gått på mange smeller i den siste tiden som begynte med GeForce FX serien, de har hatt oppturer også med GF6, 7 gikk det verre med over tid grunnet spenningsregulator problemer.

8 og 9 serien kan jeg ikke uttale meg særlig mye om grunnet lite erfaring, kjenner en med ett kort fra 8 serien det ser ut til å funke men ikke nForce kortet han har.

Men 200 serien til Nvidia som jeg selv har ett 280 i maskinen akkurat nå får KUN gode karakterer på ett punkt... God bakoverkompatabilitet, det funker svært bra med den gamle Half Life motoren som er siste versjon før Steam søpplet kom (Eier lovlig variant av HL men misliker Steam oppsettet og alt styret rundt det som ikke funker) men nyere spill ser ikke 280'n ut til å like særlig.

Heller ikke multitasking som jeg har nevnt tidligere.

 

Beef Supreme: Sitter du på SLi oppsett? Om du har SLi så kunne jeg tenkt meg å se om du fikk til å folde samtidig som du browser nettet uten at systemet blir ustabilt.

Dette er ett av de største problemene jeg har med 280'n akkurat nå.

Lenke til kommentar
Her ville jeg gått for GTX 260. ATI Kortet har litt større klokkehastighet, og sammenlignet med GTX 260 så har det 896 mb DDR3-sdram, mens ATI kortet har jo 1 GB DDR5-sdram. Jeg ville valgt NVIDIA, grunnet skjerm oppløsningen du tenker og spille på tror jeg nok at GTX 260 avgir et bedre bilde og NVIDIA har bedre teknologi + det er fabrikk overklokket.

Men selv om ATI kortet har rundt 100 mb mere DDR5-sdram vil nok ikke du se noen forskjell i spill.

 

Her ville jeg valgt NVIDIA ikke grunnet prisen, også siden JEG syntes ATI er oppskrytt, kanskje de drar spillene fordi det har 1 GB minne, men GTX 260 vil nok gi deg et bedre bilde.

 

 

Helt tydelig at du er ansatt ingeniør hos enten ati eller nvidia :p :p

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Må nesten ta tak i denne, her er det litt mye vås...

 

Vell når jeg sa at GTX 260 ble slaktet så tenkte jeg på NV sin markedsavdeling.

Grusinga lar jeg mine 3850 kort stå for, dog ikke i ytelse men i stabilitet må nok hele Nv lineupen se seg slått.

Selvsagt, det er jo to GPU'er i Crossfire du sammenligner med. Da må du også nevne ulempene med dette, nemmelig bruker mer plass i kabinettet, ofte mer støy, større strømforbruk, spesielt i idle og sist men ikke minst, du er avhengig av at driverne støtter spillene du ønsker å spille, ellers risikerer du elendig ytelse. Dette gjelder både SLI og Crossfire dessverre.

 

I 2D for eksempel om det ligger last på GPUen (Tenk folding for eksempel) så skal det ingenting for å velte lasset til Nvidia å få systemet til å henge seg opp, åpning av ett vindu er generelt nok.
Mens med ATi kunne jeg gjøre en god del annet, til og med dra spill om ønskelig og herje så mye med 2D som jeg bare orket.
Nvidia takler dog ikke det her, har ATi en separat 2D del av GPUen som Nvidia ikke har?

Dette er det dummeste jeg har hørt i hele år. Både AMD og nVIDIA bruker same teknikk for å vise 2D. Anbefaler deg å sette deg inn i hvordan en grafikkpipeline fungerer før du kommer med påstander som ikke henger på greip.

 

Opplever generelt at ATi har bedre stabilitet enn NV så langt i mine tester, eneste plassen hvor nVidia har ligget foran i løypa er i en del eldre spill, men ellers har de måttet se seg slått av ATi kortene, i allefall om man multitasker...

Og andre opplever noe helt annet, masse problemer med Catalyst-driverene. Nye drivere som kommer er ofte dårligere enn forrige driver etc. Begge produsentene har helt klart sine utfordringer.

 

Edit:

Beef Supreme: Sitter du på SLi oppsett? Om du har SLi så kunne jeg tenkt meg å se om du fikk til å folde samtidig som du browser nettet uten at systemet blir ustabilt

Dette er ett av de største problemene jeg har med 280'n akkurat nå.

virker som at problemene dine er brukerfeil. Folding bruker CUDA, og har lite med hverken 2D ytelse eller multitasking å gjøre.

Anbefaler deg å sjekke strømforsyning, spesielt hvor mye den leverer på +12V. Pass også på at det ikke ligger igjen rester av AMD-drivere.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Må nesten ta tak i denne, her er det litt mye vås...

 

Vell når jeg sa at GTX 260 ble slaktet så tenkte jeg på NV sin markedsavdeling.

Grusinga lar jeg mine 3850 kort stå for, dog ikke i ytelse men i stabilitet må nok hele Nv lineupen se seg slått.

Selvsagt, det er jo to GPU'er i Crossfire du sammenligner med. Da må du også nevne ulempene med dette, nemmelig bruker mer plass i kabinettet, ofte mer støy, større strømforbruk, spesielt i idle og sist men ikke minst, du er avhengig av at driverne støtter spillene du ønsker å spille, ellers risikerer du elendig ytelse. Dette gjelder både SLI og Crossfire dessverre.

 

I 2D for eksempel om det ligger last på GPUen (Tenk folding for eksempel) så skal det ingenting for å velte lasset til Nvidia å få systemet til å henge seg opp, åpning av ett vindu er generelt nok.
Mens med ATi kunne jeg gjøre en god del annet, til og med dra spill om ønskelig og herje så mye med 2D som jeg bare orket.
Nvidia takler dog ikke det her, har ATi en separat 2D del av GPUen som Nvidia ikke har?

Dette er det dummeste jeg har hørt i hele år. Både AMD og nVIDIA bruker same teknikk for å vise 2D. Anbefaler deg å sette deg inn i hvordan en grafikkpipeline fungerer før du kommer med påstander som ikke henger på greip.

 

Opplever generelt at ATi har bedre stabilitet enn NV så langt i mine tester, eneste plassen hvor nVidia har ligget foran i løypa er i en del eldre spill, men ellers har de måttet se seg slått av ATi kortene, i allefall om man multitasker...

Og andre opplever noe helt annet, masse problemer med Catalyst-driverene. Nye drivere som kommer er ofte dårligere enn forrige driver etc. Begge produsentene har helt klart sine utfordringer.

 

Kan du da forklare om HVORFOR NV kortet henger seg opp mens ett enkelt 3850 ikke gjør det?

HVORFOR skjer dette? Det er det jeg egentlig vil vite, jeg antok at de funket på samme metode men tydeligvis ikke.

Har ATi bedre former for prioritering av data til GPU eller?

Lenke til kommentar
Kan du da forklare om HVORFOR NV kortet henger seg opp mens ett enkelt 3850 ikke gjør det?

HVORFOR skjer dette? Det er det jeg egentlig vil vite, jeg antok at de funket på samme metode men tydeligvis ikke.

Har ATi bedre former for prioritering av data til GPU eller?

I og med at mine arbeidsstasjoner på hjemme og på jobb fungerer helt fint med GTX 280, GTX285, og dette ikke er et generelt problem andre nevner i stor skala så er nok den logiske forklaringen at det er noe galt med ditt oppsett. Det kan være alt fra rester fra gamle drivere til innstillinger i BIOS, strømforsyning etc.

Lenke til kommentar

Beklager, det ble litt personangrep det jeg skreiv, men har hatt inntrykk av at du er veldig mot nvidia, og ikke er veldig åpen for at det er faktisk mange gode produkter. Jeg har et SLI-oppsett med to stk 9800GTX ja, og jeg folder ofte med GPU, og noen ganger med CPU. Ofte setter jeg på folding på kvelden og lar det stå på over natta, og på morran igjen har jeg helt glemt det, og sitter og spiller samtidig som jeg folder. Spiller alt fra Roller Coaster Tycoon til Crysis, så dekker det meste. Er nesten alltid pålogget på forumet her, så alt-tabber ofte ned spillene og ser gjennom tråder jeg følger med på (bruker opera). Har siste BIOS til Striker II Extreme kortet mitt (tror det er 1104 elns) og har siste drivere til skjermkortene, siste chipset, og siste til physX. Opplevde BSOD for litt siden, men det var grunnet vannlekasje ned på skjermkortene, inn i to PCI-Ex x16, bak NB og SB, og det hadde irra på koblingene til skjermkortet øverst. Tok ut alt, rensa, og alt funker perfekt igjen.

 

Jada, jeg har lest MANGE steder om folk som klager på HDD corruption pga 790i, men det har nesten bare vært på XFX og EVGA (les, referansekort). En venn av meg har 780i, og såvidt jeg vet har han ikke hatt spesielle problemer med det heller. Han har også sli, med 8800GTS, og det funker bra.

 

Det er synd du har hatt så mye problemer med nvidia, men alle produsenter har sine skavanker, og det går glatt på garanti. Det jeg har mot ATI er ikke så mye, men jeg hater .NET, og jeg har hatte MANGE problemer med at det ikke har gått ann å installere drivere og catalyst. Får bare feilmelding hver gang. Eneste måten å fikse det på var formatering. (ja faktisk, og jeg prøvde ALT)

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Kan du da forklare om HVORFOR NV kortet henger seg opp mens ett enkelt 3850 ikke gjør det?

HVORFOR skjer dette? Det er det jeg egentlig vil vite, jeg antok at de funket på samme metode men tydeligvis ikke.

Har ATi bedre former for prioritering av data til GPU eller?

I og med at mine arbeidsstasjoner på hjemme og på jobb fungerer helt fint med GTX 280, GTX285, og dette ikke er et generelt problem andre nevner i stor skala så er nok den logiske forklaringen at det er noe galt med ditt oppsett. Det kan være alt fra rester fra gamle drivere til innstillinger i BIOS, strømforsyning etc.

 

PSU er neppe ett problem, kortet får 2x 18A i 12V forsyning og det er 2 av mine 4 12V rails, riktignok deler den strøm med CPUen på den ene railsen men det skal fortsatt være rimelig bra overskudd for kortet å ta av.

Driver messig har jeg gjort en skikkelig rensking, folding over natt går greit på 280'n men straks jeg begynner å jobbe i Windows som å lete filer eller åpne Mp3 spilleren går det i stå.

Stabiliteten er heller ikke noe å skrive hjem om, har rensket ut diverse ATi drivere så det eneste jeg har igjen å prøve nå er:

 

1, bytte HK (Har ett 780i som har en elendig minnekontroller, og ett Biostar I45, sistnevnte vil jeg ikke sette 280'n nedi grunnet elendig design av PCI-E låser, får det dit, men sannsynligvis ikke ut igjen)

2, Nv driver triksing, og stokke rundt på forskjellige Nv drivere ihåp om å finne den som funker.

Så vi får se, skal se om jeg klarer å løse denne NV tabben her, for jeg tror nok problemet er hos Nvidia... Har alltid hatt en spesiell flaks / uflaks til å finne bugs som andre ikke ville ha funnet.

 

EDIT:

 

@Beef Supreme: Joda, jeg er ikke imot en bestemt produsent men imot dårlige og billige løsninger generelt.

I min nåværende jobb så om du ser mulighet for forbedringer i ett produkt så skal ideen ut og luftes og sjansene er gode for at den blir implementert.

790i og HDD korrupsjonen var også på non referanse kort, dog tror jeg ikke de solgte like bra som referanse kortene (EVGA og XFX) grunnet stiv prising fra ASUS sin side som igjen kom av Nv sin brikkepris.

Dessverre er disse kortene bingo, det er tre utfall:

 

1, Du får ett kort som er ræva og ikke vil noe som helst.

2, Du får ett som funker og kjører bra på stock.

3, Du får ett som faktisk tåler litt mer enn andre.

 

Mitt 780i er dog nr 1 og jeg gidder ikke å kaste bort penger på RMA enda på det kortet så det får ligge å råtne for tiden.

Hadde jeg fått dekt frakten tilbake så hadde saken vært en annen og når jeg allerede har ett kort som faktisk funker (ABIT IX38, litt buggete BIOS enkelte steder) så kan jeg se forbi Strikern.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

007CD du har tydeligvis noe feil med oppsettet eller skjermkortet ditt. Å påstå at GTX 280 er ustabilt er helt bak mål. Jeg har hatt mange ATI og Nvidia kort opp igjennom årene, og er såpass "reflektert" at selv om jeg har mottatt et defekt kort så påstår jeg ikke at hele serien er dårlig.

 

Hvor mange poster leser man ikke om varmeproblemer/artifacts på HD48xx kortene feks..?

 

Hadde selv valgt GTX 260 i dette tilfellet, just my 2 cents.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...