Gå til innhold

Partikoalisjoner før og etter valg (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

I denne tråden har jeg lyst å diskutere hvordan partikoalisjonene vil være nå frem til valget, og hvordan en nyvalgt regjering vil være.

Vil Stoltenberg fortsette med SV og SP, eller vil han gå for en mindretallsregjering med kun AP? Jeg tror at det kan være en løsning. Begrunnelsen er følgende:

- FRP nekter å støtte en regjering de selv ikke er med i.

- Venstre og KRF har uttalt at de ikke ønsker å samarbeide eller støtte en regjering FRP er med i.

- Høyre står da igjen med alternativet Venstre/KRF eller FRP. Rent stemmetaktisk vil det være lurest for Høyre å gå i koalisjon med Venstre/KRF da de kan stjele mange prosenter fra folk som heller vil ha en BondevikII regjering enn 4 nye år med Jens.

Dette baner frem for venstresiden. Jens vil prøve å kvitte seg med SV. Går AP på valg med at de vil ha en mindretallsregjering alene vil de nok stjele til seg stemmer fra venstresiden som heller vil ha en Jens i regjering, enn en mindretalls FRP eller BondevikII.

Ble litt rotete dette. Hva tror dere vil skje? Jeg kommer til å stemme Høyre eller Venstre. En stemme på FRP er i realiteten en stemme på Jens.

jangsen for at det kan bli et bredborgerlig samarbeid er svært liten, da Høyre og FRP sammen aldri vil få nok stemmer til å få flertall. Da står man igjen med Høyre, Venstre og KRF som et alternativ. Vil disse tre partiene bli like store som arbeiderpartiet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jangsen for at det kan bli et bredborgerlig samarbeid er svært liten, da Høyre og FRP sammen aldri vil få nok stemmer til å få flertall. Da står man igjen med Høyre, Venstre og KRF som et alternativ. Vil disse tre partiene bli like store som arbeiderpartiet?

Skjønner ikke helt logikken din her. H, KrF og V vil jo ikke ha sjanse til å ha flertall utenom i de aller mest naivt optimistiske scenariene. Etter valget vil kongen normalt be det største partiet om å danne regjering. Det vil aldri bli Høyre. Det spennende blir å se om det vil bli et Ap alene eller en Ap-ledet koalisjon. Har ingen tro på at FrP vil bli spurt og uansett vil de aldri stable på beina noe som overlever innsettingen (ikke slik stemningen er i dag).

Jeg ville anbefalt Ap å satse på en mindretallsregjering alene. Da slipper man de tragiske scenene vi har sett jevnlig i inneværende periode. Å selge partisjela si for et flertall er ikke verd prisen. Og stempelet som maktarrogant er heller ikke noe hyggelig å dra på. Samtidig anser jeg det som demokratisk uheldig at partier som så vidt kommer over sperregrenser skal få såpass mye makt (f.eks SV og V)

Lenke til kommentar
snip

Når jeg skrev det var det fullstendig logisk i mitt hode, men jeg ser at det gjerne ikke kan oppfattes slik.

Poenget mitt er at et AP som er større enn koalisjonen H/V/KRF vil aldri støtte en mindretallsregjering bestående av disse tre partiene. Da vil jo de heller gå for en ren AP mindretallsregjering. Spørsmålet er bare da om de vil posisjonere seg mot dette i forkant av valget, eller om de vil fortsette å ha SV og SP med frem mot 2013.

Lenke til kommentar

Jeg tror AP vil gå alene inn i en mindretallsregjering hvis ikke de tre røgrønne partiene får flertall. Hva er vitsen med å ha med en eller to partnere i en mindretallsregjering, når man er så stor som AP? Det blir bare enda vanskeligere å drive hestehandel. Først må man avklare det med partneren og så må man ta en forhandlingsrunde til på Stortinget. Enklere å stå alene og gå rett ut til de andre partiene på tinget.

Men meg bekjent vil vel de rødgrønne stille til valg på fortsatt samarbeid. De får mer igjuennom som en flertallsregjering.

Lenke til kommentar
- Høyre står da igjen med alternativet Venstre/KRF eller FRP. Rent stemmetaktisk vil det være lurest for Høyre å gå i koalisjon med Venstre/KRF da de kan stjele mange prosenter fra folk som heller vil ha en BondevikII regjering enn 4 nye år med Jens.

Hæ, dette gir ikke mening i det hele tatt. Uansett, hva som skjer vil H, V og KRF ikke få flertall. De har nå 25% av alle stemmene, og det er 10% under AP alene. Jeg tror Høyre har lite å tjene på å avise FRP, fordi det vil føre til at en del Høyrevelgere stikker til FRP. For det andre ved å godta FRP kan de få velgere fra venstresiden som nå føler at det gir mening å stemme på Høyre. Jeg ser ikke helt hvem som skal komme til Høyre annet enn noen velgere som misliker at Høyre samarbneider med FRP. Uansett, hva som skjer kan vi ikke konkludere med at det vil automatiske hjelpe Høyre å gå for H, V og KRF.

Høyre og FRP har fått flertall tidligere i valgmålingene. De har mye større sjanse for å få flertall enn bondevikregjeringen. Hvis venstre kommer seg av sin høye hest og støtter Høyre og FRP vil sjansen være enda større.

Lenke til kommentar
Jeg tror AP vil gå alene inn i en mindretallsregjering hvis ikke de tre røgrønne partiene får flertall. Hva er vitsen med å ha med en eller to partnere i en mindretallsregjering, når man er så stor som AP? Det blir bare enda vanskeligere å drive hestehandel. Først må man avklare det med partneren og så må man ta en forhandlingsrunde til på Stortinget. Enklere å stå alene og gå rett ut til de andre partiene på tinget.

Men meg bekjent vil vel de rødgrønne stille til valg på fortsatt samarbeid. De får mer igjuennom som en flertallsregjering.

Veldig bra analyse. Helt enig med deg. Får de flertall sammen med SV og SP så fortsetter de slik de gjør i dag. MEn om de får mindretall så tror jeg viljen i Ap til koalisjon ikke lenger er tilstede.

Lenke til kommentar
Jeg tror Høyre har lite å tjene på å avise FRP, fordi det vil føre til at en del Høyrevelgere stikker til FRP. For det andre ved å godta FRP kan de få velgere fra venstresiden som nå føler at det gir mening å stemme på Høyre.

Personlig ville jeg droppet Høyre til fordel for Venstre eller det partiet som er nærmest Høyre hvis Høyre velger å samarbeide med FrP. Personlig liker jeg landet som det er og stemmer derfor Høyre for å jevne det litt ut, slik at det ikke går for mye i retningen venstre. Likevel er jeg såpass sikker på at FrP ville vært et dårlig valg for landet at jeg heller ville stemt for å holde dem ute.

Lenke til kommentar
Jeg tror Høyre har lite å tjene på å avise FRP, fordi det vil føre til at en del Høyrevelgere stikker til FRP. For det andre ved å godta FRP kan de få velgere fra venstresiden som nå føler at det gir mening å stemme på Høyre.

Personlig ville jeg droppet Høyre til fordel for Venstre eller det partiet som er nærmest Høyre hvis Høyre velger å samarbeide med FrP. Personlig liker jeg landet som det er og stemmer derfor Høyre for å jevne det litt ut, slik at det ikke går for mye i retningen venstre. Likevel er jeg såpass sikker på at FrP ville vært et dårlig valg for landet at jeg heller ville stemt for å holde dem ute.

Hvis du liker landet som det er, hvorfor stemmer du Høyre i det hele tatt. Det er bare tullete, fordi Høyre ønsker forandringer.

Hvis du ikke ønsker noe særlige forandringer burde du heller stemme på KRF. Ja, de er kristne, men de ønsker ikke forandringer unntatt i noen få saker. De ønsker å bevare det kristne norge og bevare mange lover og regler som er til fordel for kristendommen idag. De er også veldig nærme midten og er heller ikke liberalistiske som Venstre. Stemmer du Høyre vil du bidra til forandringer innenfor skattepolitikk og skolepolitikk.

Men hvorfor ønsker du ikke forandringer.

- Tror du det ikke er mulig å gjøre den norske skolen bedre? Med tanke på at de fleste rike land har en bedre skole enn vi har burde vi klare å forbedre den.

- Synes du ikke vi bør ta stilling til det faktumet at mange muslimske innvanndre blir ikke interegrert inn i Norge, og lager sine egne ghettomiljøer som skaper krimnalitet mer ekstremisme og at rasismen øker dereter? Synes du vi bare skal ignorere hele saken som vi gjør nå?

- Synes du ikke vi bør ta stilling til at spesielt vinningskrimnalitet har økt og nedbemanningen i politiet?

Det er ikke sånn at vi vil få FRP-politikk med samarbeid med FRP, men det gir en mulighet for en kollisjon ogat den andre punktet blir dratt frem i lyset av politikeren. Alt det syke som FRP støtter kommer ikke gjennom uansett, så hvorfor frykte det?

Lenke til kommentar

Vi kan si det sånn at jeg liker hvor vi er i landet, jeg stemmer bare Høyre fordi mange andre stemmer AP/SV, og jeg vil gjerne jevne det ut slik at det blir som det er. Jeg liker hvordan det er nå og ønsker ikke store forandringer, noe jeg tror vi kanskje får hvis venstresiden får enda mer makt. Jeg liker å være opposisjonen, så lenge den ikke er så ekstrem.

Når det gjelder de sakene du nevner så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke bryr meg, og at jeg ikke kommer til å la slike saker bestemme hvem jeg stemmer på. Jeg stemmer for at mitt Norge skal bli bedre, ikke alle andre sitt. Jeg har gått på skole i Norge, jeg har undervist på skole i Norge, jeg vet at de norske skolene er mer enn gode nok. Og når det gjelder innvandrersaken så er det klart det hadde vært fint hvis man tok et tak, men da ønsker jeg ikke å ha FrP involvert. Da foretrekker jeg at de andre partiene skjerper seg.

Lenke til kommentar

Jeg synes ihvertfall at høyre skal fokusere på de som stemmer på høyre fordi de støtter dem ideologisk, ikke de som stemmer på dem fordi de ønsker å motvirke forandringene til de rødgrønne og ellers på stedet hvil.

Jeg synes det er litt kynisk av deg å si at du bare bryr deg om hvordan situasjonen blir for deg. Hvis det er det eneste du bryr deg om forstår jeg ikke hvorfor du stemmer i det hele tatt. Hvorfor kaste bort en time av livet ditt på å stemme når det ikke vil påvirke noe som helst. Selvfølgelig kan du hevde at hvis alle gjorde det samme ville vi ikke hatt noe demokrati, men hadde alle bare tenkt på sin egen situasjon som du gjør ville det ha gått ned om og hjem med Norge.

Jeg retter prøver til en middels god skole i Oslo, og jeg blir ikke akkuratt imponert. Siste prøve er en rutine hvis man har gjort noen oppgaver i boken, men allikavel klarer halvparten av elevene å stryke. Den norske skolen er lang ifra god nok. Den Norske skolen har gått fra toppen i verden til nærme bunnen, og dette vil ha negative konsekvenser for Norge siden de som kommer ut i arbeid nå mangler arbeidsmoral og har ofte dårlige kunnskaper. Oljen kommer nok til å redde oss en stund, men det er bare å se på Sverige og se hvordan det ville ha gått uten oljen. Derfor er det viktig med en ordentlig uttdanningspolitikk. Jeg støtter heller ikke FRPs innvandringspolitikk, men heller deres politikk enn ingen forandringer i det hele tatt. Hvis FRP kommer i regjering vil andre partier se at de må ha et alternativ for innvandringsaken hvis de ikke ønsker å miste flere stemmer. Dette kommer nok snart i Høyre med tanke på Unge Høyre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg synes ihvertfall at høyre skal fokusere på de som stemmer på høyre fordi de støtter dem ideologisk, ikke de som stemmer på dem fordi de ønsker å motvirke forandringene til de rødgrønne og ellers på stedet hvil.

Jeg synes det er litt kynisk av deg å si at du bare bryr deg om hvordan situasjonen blir for deg. Hvis det er det eneste du bryr deg om forstår jeg ikke hvorfor du stemmer i det hele tatt. Hvorfor kaste bort en time av livet ditt på å stemme når det ikke vil påvirke noe som helst. Selvfølgelig kan du hevde at hvis alle gjorde det samme ville vi ikke hatt noe demokrati, men hadde alle bare tenkt på sin egen situasjon som du gjør ville det ha gått ned om og hjem med Norge.

Altså, det er et valg jeg tar selv siden jeg selv forvalter min egen tid. Jeg synes alle burde stemme og jeg gjør det selv, og akkurat som jeg vet at min stemme ikke betyr noe så vet jeg også at hvis alle tenkte sånn så ville ingenting skjedd. Derfor tar jeg utgangspunkt i de problemene jeg ser som jeg bryr meg om, velger det partiet som passer best til det jeg vil oppnå med å stemme og tenker deretter ikke så mye mer på det. Jeg har ingen ideologi når det gjelder politikk, da ingen ideologi passer helt med det jeg ser på som rett og galt. Jeg tar heller for meg enkeltsakene jeg prioriterer og ser hvilket parti passer meg best. Enkelte prioriterer skolen, andre gjør ikke det - alle har sine saker de bryr seg om. Jeg ser virkelig ikke problemet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
hva med Høyre, Venstre, KRF og ap sammen

Er vel slik at de borgerlige partiene ikke vil i regjering med AP og motsatt på grunn av de historiske forskjellene. Om Høyre og AP danner regjering viskes vel forskjellene mellom partiene litt ut. Selvom partiene egentlig er ganske like.

Selv lurer jeg veldig på hva som skjer dersom de borgerlige partiene (Krf, Venstre, Høyre og Frp) får flertall i Stortinget etter valget. Vil Venstre og Krf da holde løftene om å ikke danne regjering med Frp eller er de for maktsyke til det? Er vel mulig det Venstre nå sier om at de "nekter" å gå i regjering med Frp egentlig bare er valgflesk og at det glemmes raskt dersom det skulle vise seg at de får flertall. Og dersom flertallet for de rødgrønne faller, hva gjør da Senterpartiet? Bytter de "side" igjen? Er det mulig at vi ser dem i en borgerlig regjering allerede til høsten?

Lenke til kommentar

Jeg håper på AP og Høyre/Venstre og SP (mest for å få flertallsregering). Jeg mener at Høyre og AP ikke har de store forskjellene, AP har jo beveget seg mere mot sentrum/høyresiden i den senere tid . Jens Stoltenberg representerer også høyrefløyen i partiet. Hvis ikke noe av dette går vil jeg ha AP i en mindretallsregjering og da slipper vi uenighetene med SV som ligger for langt mot venstre i forhold til AP. Men er muligheter for at AP vil samarbeide med med partier som Høyre og Venstre og omvendt hvis vi tar vekk de historiske forskjellene?

Endret av Joker91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...