Empire of the Sub Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Heisann! For ca 5 år siden kjøpte jeg ny pc. For et halvt år siden byttet jeg alt på pcen utenom strømforsyneren. Litt tidligere denne kvelden skulle jeg rydde opp disk C, D og E fordi der har jeg mye drid. Så rebooter jeg pcen og starter den i safe mode for å kunne formatere den ene disken. Bruker ikke quick format, og trykka 'FORMAT'. Så stopper den helt opp i en ti minutters tid, det kommer heller ingen "grønn prikk" som viser at den har kommet igang med formateringen. (100 prikker = ferdig). Etter ca 15 min, ingen grønn prikk. Det begynner å lukte litt svidd. Tenkte at det måtte være ovnen på rommet. 5 min senere, fortsatt ingen prikk, den slår seg av. Jeg åpner kabinettet for å lukte, nå lukter det ikke svidd lenger. Tar av strømmen helt og drar ut stikk kontakten, og setter dette inn igjen etter 2 min. INGEN reaksjon i det hele tatt. Ingen vifter som begynner, ingen luftsus, INGENTING. Eneste som viser at det er strøm er at det lyser ved inngangen til internettkabelen. Har strømforsyneren min ryki, eller kan det være andre ting? * Etter jeg kjøpte nye deler reboota pcen seg i ny og ne, kanskje en gang om dagen mens jeg holdt på med noe. Lagde musikk, surfet internett, spilte, etc. Så var den helt fin når jeg slo den på. Tusen takk for svar!! Mvh, Jørgen H. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Det høres ut som at strømforsyningen har tatt kvelden ja. At det lukter svidd er en ganske kjent sak i seg selv, men hovedsaklig fordi du skriver at ingenting starter. Strømforsyningen har vel en vifte eller to? Du kan teste å jump-starte strømforsyningen ved å kortslutte den grønne ledningen med en av de sorte på den desidert største kontakten (koblet til hovedkortet). Skjer det ikke noe da, bør du teste med en ny strømforsyning. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 lukter det brent og svidd er det 99% sjans for at det er psuen som har kvelda... Lenke til kommentar
Empire of the Sub Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Kortslutte... hmm, hvordan gjør jeg det? Ellers takk for raskt svar! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Sett en ledningsstubb mellom. Bare pass på å ikke plassere deg selv i kretsen... Det er uansett bare en formalitet. Jeg tipper den er død. Lenke til kommentar
Empire of the Sub Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Jaja, da bestille jeg ny NÅ Lenke til kommentar
Empire of the Sub Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Har nå kjøpt ny PSU og byttet. Fortsatt vil ikke PCen slå seg på...... hva skjer her ? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Det første du kan gjøre er å strippe maskinen. La KUN psu, hovedkort, ram, prosessor og på-bryter være koplet til (alle småkontaktene for ledlys kan du la være). Skjermkort harddisker og cd/dvd drev skal ikke være koplet til. Hverken med datakabel eller strømkabel. Før du prøver dette, lyser hovedkortlampen (grønn) når det er koplet til og sjekk bryteren på strømforsyningen. Lenke til kommentar
Empire of the Sub Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Skal prøve nå. Har ikke nok kabler fra hovedkortet til å ha harddisken og dvd'n være koblet til samtidig, men skal prøve uten harddisk nå. Nettverksporten lyser grønn, og PSU'n gir et veldig veldig ørlite beep første gangen jeg prøver å slå på. Ikke mistforstå, dette er ikke en beepcode som kommer når viftene begynner å gå osv. Beepet er så lavt at jeg nærmest ikke hører det, og det kommer kun første gang jeg prøver å slå på pcen etter å ha tatt ut/inn strømkontakten/slått på ... Edit: Prøvde nå dette, fortsatt ingenting. Er derimot litt usikker på om beepet kommet fra PSU'en eller hovedkortet. Endret 15. februar 2009 av jhj Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Det er en lampe PÅ hovedkortet. Lyser den? Nettverkslampeindikatoren er irrelevant. Og nå var alt som ikke er nødvendig for å starte hovedkortet koplet fra? Lenke til kommentar
Empire of the Sub Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Hmm, hvor på hovedkortet er denne? Finner den isåfall ikke. Bruker et MSI K9MM-V hovedkort Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Har du lenke til produktet, jeg finner ikke det hovedkortet hverken i prisguide eller google. Uansett er det en lysdiode du skal se etter. Denne skal lyse når hovedkort får strøm, lyser den ikke så er det noe med strømforsyningen som ikke stemmer helt. Lenke til kommentar
Empire of the Sub Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328126 Det finnes ikke noe sånt lys på hovedkortet. Har sjekket så grundig gjennom som overhodet mulig. Isåfall lyser det ikke i det hele tatt, hvis det finnes... Kanskje jeg må stille på volten på strømforsyneren? Eller er den allerede innstilt etter hvilket land vi bor i? (Med strømtilførsel etc) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå