Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

wlan - hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå over til trådløst nettverk pga nyinnkjøpt bærbar og for å slippe all kabelen ;) Har lett litt rundt men blir ikke helt klok på hva jeg trenger. Nettverket mitt ser slik ut:

Avidi kabelmodem ---> gammel 486 linuxfw ---> switsj ----> resten av nettverket.

Nettverket er idag TP-basert. Jeg vil gjerne beholde linuxbrannmuren og så koble den til en trådløs "switsj" og gjøre resten av nettverket kabelfritt. Hvilket utstyr trenger jeg? Har sett på http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=0&g1=37&...63&l=2&lantall= er den noe for meg? Hva slags nettverkskort er å anbefale? Noe mer jeg trenger?

Har prøvd å søke her på forumet men får av en eller annen grunn ikke opp noen treff på "trådløs".

På forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ønsker å gå over til trådløst nettverk pga nyinnkjøpt bærbar og for å slippe all kabelen ;) Har lett litt rundt men blir ikke helt klok på hva jeg trenger. Nettverket mitt ser slik ut:

Avidi kabelmodem ---> gammel 486 linuxfw ---> switsj ----> resten av nettverket.

Nettverket er idag TP-basert. Jeg vil gjerne beholde linuxbrannmuren og så koble den til en trådløs "switsj" og gjøre resten av nettverket kabelfritt. Hvilket utstyr trenger jeg? Har sett på http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=0&g1=37&...63&l=2&lantall= er den noe for meg? Hva slags nettverkskort er å anbefale? Noe mer jeg trenger?

Har prøvd å søke her på forumet men får av en eller annen grunn ikke opp noen treff på "trådløs".  

På forhånd takk for alle svar.

Linken til MPX funka ikke så jeg tenkte jeg skulle anbefale en AP. Du trenger altså kun en AP, siden du allerede har en linux router så trenger du ikke noen router. Linksys Trådløst Aksesspunkt (Varenr WAP11) er en veldi fin boks som mange har hatt gode erfaringer med. Er mange som også liker D-Link, men jeg er ikke så stor tillhenger av de pga. tidligere problemer med de. Det er generelt sett smart å kjøpe trådløse kort av samme produsent som AP`en siden de da MÅ funke sammen.

Lenke til kommentar

D-link 614+ virker bra den, hvis du oppdaterer firmwaren.

Den og Linksys boksen (som ble snakket om over) er de som har fått best resultater i de fleste tester. Sitter med en dlink selv.

Derimot er jo D-link boksen en Ruter og det trenger du jo ikke...

Lenke til kommentar

I enkleste tilfelle så trenger du bare et trådløst aksesspunkt uten touter, switch eller noe annet tull. Koble dette på en ledig port i switchen din. Da vil switchen tro at det er den bærbare som er koblet direkte via kabel - wlanet er bare en skjøtekabel :)

Lenke til kommentar
Linken til MPX funka ikke så jeg tenkte jeg skulle anbefale en AP. Du trenger altså kun en AP, siden du allerede har en linux router så trenger du ikke noen router. Linksys Trådløst Aksesspunkt (Varenr WAP11) er en veldi fin boks som mange har hatt gode erfaringer med. Er mange som også liker D-Link, men jeg er ikke så stor tillhenger av de pga. tidligere problemer med de. Det er generelt sett smart å kjøpe trådløse kort av samme produsent som AP`en siden de da MÅ funke sammen.

Det var wap11 hos MPX jeg tenkte på. Tenkte at hvis jeg først skal gå over til trådløst så kan jeg jo like godt være litt fremtidsrettet og hive ut switsjen ;) Hva trenger jeg til Linksys WAP11? kun selve linksys-dingsen og noen passende nettverkskort? Enda et dumt spm: jeg har flere gode pci-kort, er det mulig å bare kjøpe en antenne og koble til på utgangen på dem og vips så kommuniserer de med aksesspunktet?

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg har brukt litt mer penger å f.eks. kjøpt linksys wap54g. barbara har akkuratt testet linksys sin basestasjon som bygger på 802.11g og du kan finne den på førstesiden.

Du vil da få en betydlig høyere hastighet, samtidig som at den er kompatibel med eksisterende trådløse nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...