Data-jomfru Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 har du prøvd å oppdatere biosen. jeg har nettopp fått skiftet harddisken på min nye dell studio1735. da jeg fikk den igjen gikk harddisken for fullt guffe. etter mye googling kom jeg fram til ett forum, hvor de anbefalte å oppdatere bios. jeg gjørde dette og etterpå var problemet forsvunnet. lykke til Ja Bios er allerede satt pa update daily at 23;00, og sjekket for sikkerhets skyld: "Windows is up to date" Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Windows update og bios update er ikke det samme. Det er nok windows som står på update daily. Bios må lastes ned fra produsentens hjemmeside og installeres manuelt. Endret 15. februar 2009 av minibig Lenke til kommentar
Data-jomfru Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Windows update og bios update er ikke det samme. Beklager - jeg er som sagt nybegynner i "faget"... Brukte Windows help and support og de ramset opp windows update flere ganger. Bios update fant jeg naa ut ikke er det samme, og i "help + support" siden sies det: It can be a complicated process" = ikke noe jeg som nybegynner vaager aa begynne paa. Tilbake til begynnelsen - vil det hjelpe aa utvide Minne fra 2 til 4GB eller extern harddisk 500GB - eller vil tregheten fortsette ? Harddisken jobber fremdeles overtid fra oppstart til slutt, stopper aldri opp men tar vinter og sommer foer det skjer noe. Hvor er flaskehalsen i mitt system ? Endret 15. februar 2009 av Data-jomfru Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) En ekstern hdd er bare til hjelp for ekstra lagring. Det hjelper ikke på systemytelsen. Å utvide minnet er jo alltid bra, men det hjelper lite om du har en prosess som stjeler mye prosessorkraft. Det var noen som foreslo å reinstallere windows. Hvorfor ikke prøve det. Om det ikke fulgte med noen plater så er det nok en recoverypartisjon på hdden. Det står nok i manualen som fulgte med maskinen om hvordan du skal starte den. Og når det gjelder biosen så er det som oftest en grei sak å ordne. Men det er klart en fordel å ha litt kjennskap til det. Endret 15. februar 2009 av minibig Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 hvis du kan laste ned en bios uppdatering fra produsenten sin side, er dette som regel, lett og risikofritt. Lenke til kommentar
zvein Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Har du prøvd å skru av Search Indexer i Vista? Dette er en funksjon som indekserer alle filene dine, som gjør at du skal kunne finne de fortere hvis du søker etter de. http://www.jimmah.com/vista/content.aspx?id=36 Lenke til kommentar
Data-jomfru Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Har du prøvd å skru av Search Indexer i Vista? Dette er en funksjon som indekserer alle filene dine, som gjør at du skal kunne finne de fortere hvis du søker etter de. http://www.jimmah.com/vista/content.aspx?id=36 Windows help and support: "can i turn the windows search index on or off? NO, but you can pause the index for 15 minute at a time". Var det dette du mente, eller har jeg misforstaatt ? Rart at Windows sier kan ikke slaaes av - Jimmah.com sier kan. Endret 15. februar 2009 av Data-jomfru Lenke til kommentar
Data-jomfru Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) se innlegg til "Vesleengen" = bruker 1GB ved oppstart i idle (etter reinstallasjon) bruker Acer + Vista som meg. Dette faar meg til aa lure paa om det er noe hjelp aa reinstallere Windows ??? Endret 15. februar 2009 av Data-jomfru Lenke til kommentar
darket Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) ville tatt en recovery av systemet. på acer er det en recovery kombinasjon du må kjøre, husker ikke helt hva det er, men hvis du googler det opp så finner du det sikkert.(ta backup av alle dokumenter som er viktige..) Hvis ikke dette løser problemet, så ta en harddisk sjekk og se om noe dukker opp, da er det kanskje rett rundt hjørnet at den går defekt på deg.. Endret 15. februar 2009 av darket Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Rart at Windows sier kan ikke slaaes av - Jimmah.com sier kan. window search kan slå's av, jeg har min deaktivert og den går ikke automatisk på igjen ( har vista ultimate ) merkeligt at windows påstår dette, men men! Lenke til kommentar
Data-jomfru Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Rart at Windows sier kan ikke slaaes av - Jimmah.com sier kan. window search kan slå's av, jeg har min deaktivert og den går ikke automatisk på igjen ( har vista ultimate ) merkeligt at windows påstår dette, men men! Search er naa slaatt AV. Task Manager : Memory 1,05GB i idle .... still searching / wondering Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hvis du ikke har noe som krever Vista, så ville jeg rett og slett lagt inn en helt fersk kopi XP SP3 og brukt Opera som browser. Hvis du ikke roter med recoverypartisjonen har du mulighet til en systemgjenoppretting senere uansett, så det er absolutt verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Helt normalt med en Aspire laptop. Som jeg sa, madamen har en Aspire 5920G og den bruker 950 MB av minnet. Hun har også 2 GB minne. Min stasjonære med Vista Ultimate bruker 1.9 GB minne av de 4 GB jeg har. Vista er en minne sluker uten like. Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 WTF. 1GB minne i bruk uten at noe kjører? Ikke rart bedrifter ikke tar ibruk Vista. Uansett, hvis det er standarden, så er 2GB RAM for lite rett og slett. Oppgrader til 4GB (3GB om maskinen ikke støtter 4GB. Selv om det står den støtter 2 så støttes normalt 3GB) I maskinen det her er snakk om så må det være to ting på gang. Hvis harddisken jobber hele tiden, så må noe være galt. Ikke engang den indexeringen til Vista skal kjøre disken fullt _hele_ tiden. 1. Reinstaller hvis du finner ut hvordan. Butikken skal kunne hjelpe deg med det. De har tross alt levert en maskin du ikke kan bruke fornuftig. 2. Fortsatt feil? Kjøre en sjekk av harddisken. De fleste PC leverandører har en "test suite" program sak som du kan brenne på en CD og starte opp. Da booter du ikke fra Harddisken, så dermed kan den testes skikkelig. Det andre problemet er RAM. Hvis du bare har 1GB å bruke til programmer så sliter du rett og slett. Oppgrader RAM uansett. Skaff deg 1 eller 2 GB mer. Det er verd hver en krone. 1GB i bruk? Goodness! Noen skulle hatt sparken i det firmaet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå