Aksjeleif Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Takker for tips til dere begge. Tror dere D60 blir bedre for meg også? Jeg er helt ny, så er den brukervennlig for noobs? Den bagen så helt allright ut, men jeg vil helst kjøpe bag fra samme plass jeg skal kjøpe kameraet. Hvis jeg kjøper et minnekort på 4 gb og jeg fyller det opp, går det ann å slette ting etterpå da? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 D40 er i hvert fall svært tilrettelagt for nybegynnere, og jeg vil tro at D60 er noe i samme duren, uten at jeg kan si det med sikkerhet. Angående minnekortet, så kan du selvfølgelig slette etterhvert. Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Off, er usikker på om det blir D40 eller D60 nå! Hvis jeg kjøper D60 kan det jo hende jeg kan ha det lengre ettersom jeg blir bedre.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Har du vurdert Sony A200? https://prisguiden.no/product.php?productId=88216 Den har innebygd stabilisering. Kitet starter vel på 3799, mens D60 kittet ligger på rundt samme pris. Hvis du skulle gått enda litt mer opp så har man også Sony A300 og Olympus E520: https://prisguiden.no/product.php?productId=95550 https://prisguiden.no/product.php?product_id=89625 Men da beveger vi oss over 4 laken +++, og det er over budsjettet ditt regner jeg med. Når jeg kjøpte min A300 så kostet A200 (som var en av kandidatene) 3999 og jeg fikk A 300 for 4500. Budsjettoverskridelsen på 500 kr merket jeg, men jeg merket det var verdt det. Men A200 er nok e like bra kamera, bare at A300 har liveview med vippbar skjerm. Mine vurderingspunkt var innebygd bildestabilisering i hus, siden det da virket på alle objektiver (også på eldre) samt liveview mulighet. Som nevnt så endte jeg på A300. Om du ikke vil betale ekstra for bildestabilisering i objektiv senere, så anbefaler jeg å tenke over det å ha et kamera med slikt innebygd i huset. Sony sitt objektiv er nok ikke det beste av det som følger med kitene, men for min del så synes jeg det er helt ypperlig og har selvfølgelig brukt det mye. I tillegg kan du jo vurdere å kjøpe fastopptikk på ebay, Minolta Maxxum passer elegant og fås til ca. 8- 900 kr for 500mm f/1.8. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Om man først skal opp i pris, så kan også Pentax k200d være aktuelt. Mer solid kamera i den prisklassen finnes ikke, og det har bildestabilisering i huset. Litt synd at Japan Photo ikke lenger fører tilbudet på kit til 4 lapper, men det er fortsatt verdt en tanke om man har pengene. Det skal derimot sies at trådstarter kanskje vil ha bedre nytte av å kjøpe D40 pluss et godt stativ. Antall megapiksler skremmer kanskje litt, men ærlig talt trenger man sjelden mer. Lenke til kommentar
boos Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Nå mangler det jo bare at en Olympus-tilhenger kommer og forvirrer stakkaren fullstendig. Mitt råd: Kjøp deg D40 med kit-objektiv. Et helt fint kamera. Men kit-objektivet er IKKE tilstrekkelig hvis du skal ta bilder i forbindelse med fly-spotting. Da trenger du et teleobjektiv. Lykke til. boos Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Det er greit å bli informert om at når man først vurderer D60 så finnes det alternativer som kanskje innehar flere funksjoner, som bildestabilisering. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Det virker som om trådstarter vil bruke minst mulig med penger og da er nok D40 det beste alternativet. Om h*n ønsker seg noe bedre ved en senere anledning, så er det nok av alternativer å velge mellom, enten det er fra Nikon eller andre leverandører. Nå mangler det jo bare at en Olympus-tilhenger kommer og forvirrer stakkaren fullstendig. Kjenner at jeg fikk veldig lyst til å anbefale en Olympus E-520 pakke nå Tom Endret 13. februar 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg fant jeg fant! http://www.elprice.no/kamera/digital-speil...-afs-vba150k002 det må vel være en perfekt pakke for meg? Mtp objektivet og fly spotting? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg fant jeg fant! http://www.elprice.no/kamera/digital-speil...-afs-vba150k002 det må vel være en perfekt pakke for meg? Mtp objektivet og fly spotting? Jeg vet ikke om 200mm er langt til flyspotting. Men det er i hvertfall et godt sted å begynne. Tom Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Takker, det er jo et meget bra tilbud ut i fra hva jeg skjønner Men noen som kan hjelpe meg i å finne en minnebrikke for det kameraet på samme nettstedet? Minnebrikken må seff funke for det kameraet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Takker, det er jo et meget bra tilbud ut i fra hva jeg skjønner Men noen som kan hjelpe meg i å finne en minnebrikke for det kameraet på samme nettstedet? Minnebrikken må seff funke for det kameraet. De var ikke utpreget billige på minnekort; men dette tilbudet er greit, da du får med en minnekortleser. Du må ikke under noen omstendigheter kjøpet et minnekort av merket Apacer. Er et av de få merkene jeg har hatt problemer med. Tom Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 EN Olympus E-520 med Olympus ED70-300 vil egne seg godt til planespotting. 300mm på Oly tilsvarer 600mm i tradisjonell film. Og så har du bildestabilisator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå