kaolla89 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Er ei jente på snart 20 som ikke har tenkt å søke skole til høsten. Jeg vet bare rett og slett ikke hva jeg skal studere enda! Jeg har gigantiske problemer med å få meg jobb. Jeg har egentlig aldri hatt behov for det før, siden foreldra mine har ganske mye penger så jeg har fått fra de Men nå sier foreldra mine at hvis jeg ikke begynner å studere eller får meg jobb til høsten så er det ut med deg! Da får jeg søke trygd! Og jeg prøver å ha alle muligheter åpne, og pga denne finanskrisa er jeg redd for å ikke få meg jobb til høsten! Jeg er også ganske sjenert og har vansker med å snakke med fremmede folk...... jeg er ikke den mest oppegående og sosiale personen.... Så hvis jeg ikke får jobb, så må jeg jo ha penger fra staten?? Noe jeg ikke håper, men jeg må vel det da... ihvertfall en liten stund før jeg får jobb... Da har jeg noen spørsmål.. -Kan jeg bo hjemme og få penger fra sosialen (eller hva d heter)? -Kan hende jeg flytter inn med typen hos faren hans, kan jeg få penger fra sosialen da? Eller MÅ jeg leie en leilighet? -Hvis jeg stikker innom NAV og vil ha sosialpenger, hva i huleste er det jeg gjør da? Bare går til kassa og sier 'hei jeg trenger penger!'??? -Kan NAV skaffe meg garantert jobb? :S (barnehage, barneskole, rema, rimi, lager.. hva som helst!!)?? -Kan de tvinge meg til å bare bo hjemme hos foreldrene mine og ikke gi meg penger? annet man bør vite? Lenke til kommentar
KS Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Hvis du får sosialhjelp, da rister jeg på hodet. Trygd, eller sosialhjelp kan du lese mer om her, men det er et vilkår at du ikke kan sørge for ditt "livsopphold gjennom arbeid". Du får starte med å lese litt og kontakte ditt sosialkontor for nærmere orientering, men genrelt så skal du ha benyttet alle andre muligheter før man får sosialhjelp. Endret 12. februar 2009 av KS Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 > Gå til ditt lokale NAV/Sosialkontor > Gå til skranken og be om søknadskjema for sosial stønad > Gå hjem og fyll ut skjemaet > Gå tilbake til ditt lokale NAV/Sosialkontor og lever søknadskjemaet > Vent på svar. Det kan godt hende du blir innkalt til samtale. Bare møt opp og svar på spørsmålene så godt du kan. PS: De simpelt bare elsker papirer. Dette står ikke på søknadskjemaet, men du må også levere fjorårets selvangivelse (blir vell selvangivelsen for 2008) og bankutskrift for de siste tre måneder. (November 08, Desember 08 og Januar 09) Kopi av selvangivelsen får du hos ditt lokale skattekontor (fancy navn) og kopi av bankutskriftene får du fra din bank. Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Du bør tenke litt på det moralske rundt dette synes jeg. Trygdesystemet vårt er til for å "få med hele gjengen gjennom løypa", men det virker ikke som om du har noen egentlige problemer med verken å gå på skole eller å få deg en jobb. Systemet er ikke til for å gi penger til 20-åringer som ikke har funnet ut hvilket studie de vil begynne på. Meld deg på et kurs på en høgskole eller ved et universitet, få deg en hybel og studielån/stipend! Kanskje det er interessant likevel? Det finnes mange ettårskurs innenfor de fleste fagfelt, og da gjør det ikke så mye om du finner ut at dette kanskje ikke var noe for deg likevel. Og sånn for å ta det til slutt, hvor mange jobber har du egentlig søkt på? Greit at det er finanskrise, men du bør jo være ganske fleksibel både med tanke på lønn og arbeidstider når alternativet er å surre rundt i en hybel betalt av oss andre. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Hvis du kan bo hjemme, hva skal du da med sosialstønad? Disse pengene er ment til folk som trenger hjelp til det helt nødvendigste. Få deg en jobb. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Du kan nok få et par tusenlapper til livsopphold, eventuelt til husleie og slikt hvis du flytter for deg selv. Men for din egen del bør du heller finne deg noe å gjøre. Dra i militæret, gå på folkehøgskole, studer noe ubrukelig, dra til India og røyk deg klok, lediggang er roten til alt ondt. Det er ikke tull engang. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg må si jeg blir ganske oppbragt over 20-åringer som idet hele tatt vurderer sosialtrygd over enten studier eller jobb. Spesielt holdninger som "da må da staten sørge for meg". Skjerpings! Du vil få et stort forklaringsproblem når du engang i fremtiden skal søke jobb og ikke kan forklare hva du gjorde i denne perioden av livet ditt. Ta et råd fra en som tok en lang pause før han startet studier: Hopp på vogna først som sist! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Det burde ikke være nødvendig å moralisere. Hva vet vi om hennes årsaker? Uansett er det lurt å ha noe å gjøre, både for psyken, lommeboka og fremtiden. Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 vel, jeg har søkt på en DEL jobber, og jeg har jo helst lyst på en jobb, men jeg vil bare ha alle muligheter åpne. Jeg skal stikke innom NAV til sommeren og se om de kan få skaffa meg en jobb, og jeg har tenkt å gå litt rundt i butikker, men hvis ikke det går, så er det jo ingen annet råd. Jeg har ikke sagt at jeg velger sosialpenger fordi jeg ikke gidder eller er lat, men jeg er bare realistisk. Det er bare for å ha noe i bakhånd hvis jeg blir uheldig til sommeren. Siden jeg aldri har fått jobb før, så er jeg ekstremt redd for å ikke få det til sommeren. Mamma har helt lyst til at jeg skal få jobb, studere, og flytte ut etter sommeren. men er det krise så får jeg vel være hjemme. Driver også og ser etter au pair jobb, men har ikke hatt noe hell enda.. er sikkert mest fordi at jeg røyker og har piercinger.... Og jeg kunne nå bare tatt ett år på høyskole, men det er akuyratt det jeg ikke vil! Å kaste bort ett år på noe man ikke vil studere, neinei. Og har helst ikke lyst til å ta opp studielån bare fordi jeg ikke hadde fått meg jobb... kanskje jeg bare er paranoid Men jeg liker ikke det faktum å komme ut i voksenlivet Jeg trivdes godt som 14 åring. Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Hvis du kan bo hjemme, hva skal du da med sosialstønad? Disse pengene er ment til folk som trenger hjelp til det helt nødvendigste. Få deg en jobb. det er det som er problemet vettu:P jeg får ikke jobb, så da er jeg som sagt livredd for å ikke få det til høsten og. har jo lest masse i avisa om folk som mister jobbene sine, som må traske rundt i byen og prøve å få seg pizza-bud jobber osv... har lest om butikker som har fått sjukt mye søknader.... så når en liten, sjenert, uerfaren jente med piercinger og rare klær kommer og vil søke, så blir jo aldri hun førstevalget. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Hvis du har en stil som du regner med stiller deg lengre bak i jobbsøkerkøen enn du mener du fortjener bør du kanskje ta fatt i det. Det går vel an å kle seg sånn passe normalt i forbindelse med jobbsøking/intervju og utførelse av selve jobben. Tone ned piercinger i ansiktet utenom ørene er sikkert ikke så dumt heller. Dekk over tatoveringer med klær osv. Dette er vel egentlig ting som som går inn under samlebegrepet "å bli voksen". Så får du heller gjøre hva du vil utenom arbeidstid. Sier ikke dette for å rakke ned på hva du nå må ha valgt som stilart, men for å påpeke den litt opplagte men ofte oversette virkeligheten i dette samfunnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå