Gå til innhold

Valg av håndvåpen til pistolklubb

Bernt84

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å melde meg inn i den lokale pistolklubben, og lurer på hvilke våpen som er å foretrekke? Budskjettet er så som så, så jeg har ikke noe mer enn 5000 å legge vekk til våpen. Har sett mye glock'er til en grei pris på nettet, og en jeg jobber med mente å ha hørt at det gikk ann å bygge de om til 22 kaliber ved hjelp av et lite kit, bestående av magasin og løp. Stemmer det her?

Til konkuranseskyting, hva ville vert et greit våpen for en nybegynner? Jeg vil jo gjoerne ha presisjon, men på en annen side hadde det vert morro med noe som sparker litt også =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror CZ 75 b ligger ganske nære det du er ute etter... 9mm med kvalitet til en hyggelig pris...

eller hva med denne? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16167551

Det ser ut som spennende våpen, men jeg får ikke bruke de på annet enn feltskyting.. kan ikke bruke de der innendørs.. i alle fall ikke den 40 kaliberen. er bare 22 og 32 som tillates inne i hall vel?

Lenke til kommentar

9mm er lovlig i det aller fleste innendørs skytehaller. kaliber 22lr er vel det beste,pistolene er ikke dyre og ammo er heller ikke dyrt. mye moro og god trening.

sig sauer mosquito og walther p22 er 2 tøffe 22lr pistoler som koster ca.3000kr.

ciener.com har mange 22lr konvertering kit's for de mest kjøpte pistolene.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
[...]i alle fall ikke den 40 kaliberen. er bare 22 og 32 som tillates inne i hall vel?

Det varierer fra bane til bane. De fleste innendørs skytebaner tillater 9mm, fryktelig mange er godkjent for "opptil .44mag". Det det derimot ofte er begrensninger på er hva slags kuler som er lov (på noen baner får du bare lov å bruke rene blykuler fordi kulefangerene ikke tåler noe annet, på andre baner er det krav om mantlede prosjektiler fordi avtrekket ikke greie å holde blydampen på akseptabelt nivå ellers) og mange steder er det ikke lov med "magnum ladninger". Her må du nesten spørre din pistolklubb om hva som gjelder på den banen du har tenkt å bruke mest. Har du tenkt å bli en aktiv pistolskytter kommer du nesten ikke utenom å ha både en 9mm og en 22LR i våpenskapet, hva du kjøper først kommer vel mest an på hvor mye penger du har til rådighet og hva du synes er mest gøy.

Angående billige og "tøffe" 22LR pistoler er vel de skjelden av de beste til konkuranseskyting. Morro er de sikkert, men tror du fort blir frustrert over å alltid have på side 8 og utover i rasultatlista om du kjøper en slik en som eneste pistol. (Som en pistol nr 2 som er en "morropistol", ett resevevåpen eller til en helt spesiell og sær skytegren er de derimot helt topp)

Lenke til kommentar

http://www.czub.cz/index.php?p=32&idp=...=16&lang=en

http://www.schouvapen.no/wip4/products/det...4&id=166563

http://www.smith-wesson.com/webapp/wcs/sto...amp;isFirearm=Y

du kan fint skyte .38 spesial og 357 magnum med den. I tillegg kan du skyte .38 super vis du bruker måneklips. Den er iallefall presis nok til kunkurangseskyting, samt at den er god og stødig pga vekta.

Det er iallefall lurt å tenke på en .22 halvauto i første omgang da ammo til den er ganske så billig.

ta en titt innom:

http://www.kammeret.no/forum/viewforum.php?f=15

Endret av isprins
Lenke til kommentar
Jeg holder på å melde meg inn i den lokale pistolklubben, og lurer på hvilke våpen som er å foretrekke? Budskjettet er så som så, så jeg har ikke noe mer enn 5000 å legge vekk til våpen. Har sett mye glock'er til en grei pris på nettet, og en jeg jobber med mente å ha hørt at det gikk ann å bygge de om til 22 kaliber ved hjelp av et lite kit, bestående av magasin og løp. Stemmer det her?

Til konkuranseskyting, hva ville vert et greit våpen for en nybegynner? Jeg vil jo gjoerne ha presisjon, men på en annen side hadde det vert morro med noe som sparker litt også =)

Hei,

Jeg kan anbefale deg å unngå å kjøpe 9 mm til å begynne med. Og jeg ville nok helst unngått å kjøpe CZ hvis jeg var deg. Begrunnelsen er -ikke- at det er et dårlig våpen - men det er combatvåpen. Altså våpen som er laget for nærkamp med fokus på pålitelighet. Disse våpnene har da en noe større klaring mellom sleide og rammen. Dermed kan du ende opp med et våpen som er en tanke upresist. Avtrekkene på disse er også sjeldent egnet til presisjonskyting da de har et langt og tungt slep. Det blir da en ekstrakostnad å få dette filt opp.

Når det gjelder ombygningsats til eksempelvis glock, cz og feks tanfoglio som jeg har, er at disse må du søke ny lisens på. Det blir med andre ord som å kjøpe et ekstra våpen.

Vil du ha følelsen av et skikkelig kvalitetsvåpen, som hopper og smeller litt, selv om det er presist og mildt - går du for revolver. Og da smith & wesson.

Smith & Wesson har noe av det beste som er å få av slepefrie og svært gode avtrekk rett ut av fabrikken. Går du for feks smith & wesson 617 som jeg har i 6" rustfri utgave, så får du et våpen som faktisk har vunnet konkurranser til tross for at den ikke er en konkurransepistol.

Disse revolverene har en byggkvalitet du aldri kommer i nærheten av på pistoler i samme prisklasse.

Da de har fast tønne, og ikke rekylbasert bakovergående sleide, får du litt spark i hånda selv om du skyter kun .22 kaliber.

Jeg har selv en Tanfogli Combat som er laget på CZ-plattformen. Det er et helt rått våpen. Smeller som faen, men desverre er det ikke særlig presist. Min tabbe var å begynne med et slikt våpen som jeg ikke klarte å temme. Istedet for S&W revolvern som aldri slutter å imponere.

Det var mine tips til deg.

post-25754-1235228897_thumb.jpg

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...