Anonymous?? Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene? Funksjonen f er gitt ved f(x)=(x^2-25)/(x^2+5) - Bestem nullpunktene, topp- eller bunnpunkter og vendepunkter - vis at graften er symmetrisk om andreaksen - Bestem likningen for tangenten til grafen i punktet (5,f(5)). Finn koordinatene til andre fellespunkter mellom tangenten og grafen - Finn likningen for asymptoten Funksjonen g(x) er gitt ved g(x)=(x^2+x-2)/(2x-4) - Utfør polynomdivisjonen og vis at g(x) kan skrives g(x)=(1/2)x+(3/2)+(4/2x-4) - Forklar at grafen til g(x) nærmer seg linjen y=(1/2)x+(3/2) når x --> (går mot) uendelig og når x --> minus uendelig Takk for all svar Endret 12. februar 2009 av Riia Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene? Funksjonen f er gitt ved f(x)=(x^2-25)/(x^2+5) - Bestem nullpunktene, topp- eller bunnpunkter og vendepunkter - vis at graften er symmetrisk om andreaksen - Bestem likningen for tangenten til grafen i punktet (5,f(5)). Finn koordinatene til andre fellespunkter mellom tangenten og grafen - Finn likningen for asymptoten Funksjonen g(x) er gitt ved g(x)=(x^2+x-2)/(2x-4) - Utfør polynomdivisjonen og vis at g(x) kan skrives g(x)=(1/2)x+(3/2)+(4/2x-4) - Forklar at grafen til g(x) nærmer seg linjen y=(1/2)x+(3/2) når x --> (går mot) uendelig og når x --> minus uendelig Takk for all svar Herrejemini...kan dette faktisk brukes til noe nyttig? hehe, skjønner ikke spørsmålene engang. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Hva er det du har problemer med? Jeg kan hjelpe deg i gang. Her er for f(x): - For å bestemme nullpunktene setter du telleren lik 0. En brøk er jo bare lik 0 dersom telleren er det. For å bestemme bunnpunktene må du derivere funksjonen og hive den på ei fortegnslinje. For å bestemme vendepunkt(ene) må du derivere den deriverte igjen, og bestemme når denne er 0 og skifter fortegn. - For å vise at grafen er symmetrisk om y-aksen finner du f(-x) og viser at dette er lik f(x). Symmetri om y-aksen betyr jo bare at negative tall skal gi de samme funksjonsverdiene som positive tall med samme absoluttverdi. - Stigningstallet i punktet (5, f(5)) er gitt ved f'(5) (husk at f' er funksjonen som gir deg stigningen til f over alt på f). Videre bruker du ettpunktsformelen: y - y0 = a(x - x0) der a er stigningstallet og (x0, y0) = (5, f(5)). Prøv å gjøre dette selv, det er da du lærer. Endret 12. februar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Anonymous?? Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Hva er det du har problemer med? Jeg kan hjelpe deg i gang. Her er for f(x): - For å bestemme nullpunktene setter du telleren lik 0. En brøk er jo bare lik 0 dersom telleren er det. For å bestemme bunnpunktene må du derivere funksjonen og hive den på ei fortegnslinje. For å bestemme vendepunkt(ene) må du derivere den deriverte igjen, og bestemme når denne er 0 og skifter fortegn. - For å vise at grafen er symmetrisk om y-aksen finner du f(-x) og viser at dette er lik f(x). Symmetri om y-aksen betyr jo bare at negative tall skal gi de samme funksjonsverdiene som positive tall med samme absoluttverdi. - Stigningstallet i punktet (5, f(5)) er gitt ved f'(5) (husk at f' er funksjonen som gir deg stigningen til f over alt på f). Videre bruker du ettpunktsformelen: y - y0 = a(x - x0) der a er stigningstallet og (x0, y0) = (5, f(5)). Prøv å gjøre dette selv, det er da du lærer. Jeg har prøvd å gjøre oppgavene, men får det ikke riktig. Skjønte ikke helt hva du mente i oppgave 2. Hvordan kan man finne f(-x), hva skal man gjøre for å finne f(-x)? Endret 16. februar 2009 av Riia Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Herrejemini...kan dette faktisk brukes til noe nyttig? hehe, skjønner ikke spørsmålene engang. Ja, det kan brukes til mye fornuftig. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Første del av g(x) er jo "bare" å gjøre som de ber om, utføre polynomdivisjonen. Se i læreboka.. Andre del: Regn ut lim (g(x)-((1/2)x+(3/2)) når x -> +/- uendelig.. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Lærer akkurat om dette på skolen nå, funksjonsdrøfting er ikke vanskelig. Du må bare gjøre mange oppgaver og unngå småfeil som vil gi feil utslag på svaret. Bruk kunnskaper fra T-matte, algebra og derivasjon. Les eksemplene i boken, de er til stor hjelp . Tips fra læreren min: Prøv å gjøre dette uten kalkulator, meningen med dette er å lage grafer utifra det du må regne ut . Endret 14. februar 2009 av evilleader360 Lenke til kommentar
Anonymous?? Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Første del av g(x) er jo "bare" å gjøre som de ber om, utføre polynomdivisjonen. Se i læreboka.. Andre del: Regn ut lim (g(x)-((1/2)x+(3/2)) når x -> +/- uendelig.. Hvordan utfører man polynomdivisjonen? Endret 16. februar 2009 av Riia Lenke til kommentar
Anonymous?? Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Hvordan finner jeg skjæringspunkt mellom en graf og en tangent når funksjonene er brøker? Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvordan finner jeg skjæringspunkt mellom en graf og en tangent når funksjonene er brøker? Del brøken slik at du får et desimaltall. Lenke til kommentar
Anonymous?? Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Hvordan finner jeg skjæringspunkt mellom en graf og en tangent når funksjonene er brøker? Del brøken slik at du får et desimaltall. Hvordan skal jeg gjøre det hvis brøken er slik (x^2-25)/(x^2+5)=(1/3)x-(5/3) Det er den første delen som er problemet. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Kna skrives om til: (x^2-25)/(x^2+5)=(1/3)x-(5/3) <=> (x^2-25)*(x^2+5)^-1=(x/3)-(5/3) Da er du kvitt brøken på venstresiden, så kan du gange begge sider med 3 og bli kvitt brøken på venstresiden. Hvorfor skal du skrive om funksjonen fra brøk? Finnes sikkert en mer vettug måte gjøre det på enn min òg. Lenke til kommentar
Anonymous?? Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Kna skrives om til: (x^2-25)/(x^2+5)=(1/3)x-(5/3) <=> (x^2-25)*(x^2+5)^-1=(x/3)-(5/3) Da er du kvitt brøken på venstresiden, så kan du gange begge sider med 3 og bli kvitt brøken på venstresiden. Hvorfor skal du skrive om funksjonen fra brøk? Finnes sikkert en mer vettug måte gjøre det på enn min òg. Skjønte ikke helt hva du mente. Hvordan kan jeg gjøre det da? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg har prøvd å gjøre oppgavene, men får det ikke riktig. Skjønte ikke helt hva du mente i oppgave 2. Hvordan kan man finne f(-x), hva skal man gjøre for å finne f(-x)? Skrivemåten f(<noe>) betyr at du setter <noe> for x i funksjonen f. f(-x) betyr altså at x skal erstattes med -x over alt i funksjonen: f(-x) = ((-x)2 - 25) / ((-x)2 + 5) Men (-x)2 = (-1)2x2 = x2 så vi får: f(-x) = (x2 - 25) / (x2 + 5) Dette er jo lik f(x), altså er f(-x) lik f(x) for alle x, og da må grafen være symmetrisk om y-aksen. Lenke til kommentar
Anonymous?? Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg har prøvd å gjøre oppgavene, men får det ikke riktig. Skjønte ikke helt hva du mente i oppgave 2. Hvordan kan man finne f(-x), hva skal man gjøre for å finne f(-x)? Skrivemåten f(<noe>) betyr at du setter <noe> for x i funksjonen f. f(-x) betyr altså at x skal erstattes med -x over alt i funksjonen: f(-x) = ((-x)2 - 25) / ((-x)2 + 5) Men (-x)2 = (-1)2x2 = x2 så vi får: f(-x) = (x2 - 25) / (x2 + 5) Dette er jo lik f(x), altså er f(-x) lik f(x) for alle x, og da må grafen være symmetrisk om y-aksen. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Kna skrives om til: (x^2-25)/(x^2+5)=(1/3)x-(5/3) <=> (x^2-25)*(x^2+5)^-1=(x/3)-(5/3) Da er du kvitt brøken på venstresiden, så kan du gange begge sider med 3 og bli kvitt brøken på venstresiden. Hvorfor skal du skrive om funksjonen fra brøk? Finnes sikkert en mer vettug måte gjøre det på enn min òg. Skjønte ikke helt hva du mente. Hvordan kan jeg gjøre det da? (x^2-25)/(x^2+5) kan jo skrives om til (x^2-25)*(1/x^2+5), videre kan du skrive 1/noe som noe^-1. Hvorfor skal du ha bort brøken, skal du derivere eller noe slikt? Skal du kunne finne verdier for f(x=noe) så er det jo bare å sette inn "noe" for x i funksjonen? Endret 16. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (x^2-25)/(x^2+5) kan jo skrives om til (x^2-25)*(1/x^2+5) ... Nei, det går ikke. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Å? Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Anonymous?? Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Kna skrives om til: (x^2-25)/(x^2+5)=(1/3)x-(5/3) <=> (x^2-25)*(x^2+5)^-1=(x/3)-(5/3) Da er du kvitt brøken på venstresiden, så kan du gange begge sider med 3 og bli kvitt brøken på venstresiden. Hvorfor skal du skrive om funksjonen fra brøk? Finnes sikkert en mer vettug måte gjøre det på enn min òg. Skjønte ikke helt hva du mente. Hvordan kan jeg gjøre det da? (x^2-25)/(x^2+5) kan jo skrives om til (x^2-25)*(1/x^2+5), videre kan du skrive 1/noe som noe^-1. Hvorfor skal du ha bort brøken, skal du derivere eller noe slikt? Skal du kunne finne verdier for f(x=noe) så er det jo bare å sette inn "noe" for x i funksjonen? Oppgaven jeg prøver å løse er slik Funksjonen er gitt ved f(x)=(x^2-25)/(x^2+5) - Finn koordinatene til fellespunkter mellom tangenten og grafen. Det er to punkter. Den ene er (5,0). Det er den andre jeg må finne. Hvordan skal jeg gjøre det? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Å? Hvorfor ikke? Du mente antakeligvis (x^2-25)*(1/(x^2+5)) ? Det går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå