Runningback Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Nå har jeg kjøpt min venns gamle stasjonær PC. Tror det er socket 754 hovedkort, og en amd sempron prossesor. Men var ikke med noen DVD/CD spillere, så jeg har satt inn min gamle. Men får den ikke til å starte slik at jeg får formatert Hard Disken som var med. Når jeg kobler til min gamle hardisk så starter den ikke opp windows, får blue screen så restart... Hvordan får jeg at DVD rom blir nummer en slik jeg får startet opp Windows XP cdn. Eller hvordan får jeg min gamle hardisk til å starte opp?, kommer jo bare blue screen så autmatisk restart. send pm så kan jeg sende video / bilder på msn hvis du trenger Endret 12. februar 2009 av Berserk II Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Noen bilder Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Du må inn i BIOS... Alternativt: Dersom det er PATA cd/dvd'er må du bytte Master/Slave jumper på disse. Endret 12. februar 2009 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Ja, hva skal jeg gjøre der? er ikke noe ekspert. På toppen står det " Phoenix - AWARDBIOS CMOS ", sikkert det biosen heter Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) BIOS er forskjellig fra maskin til maskin, noe som gjør det vanskelig å si hva du skal velge. Ett eller annet sted har du "Boot sequence" hvor du kan velge hvor maskinen leter etter oppstarts data (Windows, Inst-CD etc). Sjekk forøvrig at begge cd/dvd kommer vises BIOS (i listen over enheter). Endret 12. februar 2009 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Legger til en link her, der du får se hvordan bios ser ut http://www.computerhope.com/help/phoenixa.htm Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg vet hva jeg kan prøve nå, prøve hardisken i min gamle stasjonær pc, å formatere fra den. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg vet hva jeg kan prøve nå, prøve hardisken i min gamle stasjonær pc, å formatere fra den. Nei det går nok ikke, siden min gamle stasjonær pc ikke støtter SATA, bare IDE. Så noen som vet hvordan jeg får DVD rommen til å starte opp? slik at jeg får formatert harddisken. På bios sier det at dvd rom er IDE master Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 I BIOS, når du setter First Boot Device til "CDROM", vil den ikke starte opp fra DVD-spilleren da? Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) I BIOS, når du setter First Boot Device til "CDROM", vil den ikke starte opp fra DVD-spilleren da? Nei, gjør tydelig vis ikke det. Kan det være IDE kabelen som er ødelagt? Edit: Har testet 2 kabler nå, så det kan ikke være feilen. Må være noe galt innpå bios. Endret 12. februar 2009 av Berserk II Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Inne på "ADVANCED BIOS FEATURES" så har du FIRST BOOT DEVICE. Står denne på cdrom. Eventuelt som nevnt kan du sjekke jumperen på spilleren. Om du ikke alt har gjort det. På bildene du la ved så står den på floppy. Endret 12. februar 2009 av minibig Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Bildet han la ved er ikke fra hans maskin, bare eksempler fra en webside. Og som han sier, å sette til CDROM har visst ikke noe effekt, så da kan det være noe ikke fungerer som det skal, det være seg DVD-spilleren eller evt. annet. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Bildet han la ved er ikke fra hans maskin, bare eksempler fra en webside. Og som han sier, å sette til CDROM har visst ikke noe effekt, så da kan det være noe ikke fungerer som det skal, det være seg DVD-spilleren eller evt. annet. Smirnoff Ja, tror du ikke jeg vet det at dette ikke var fra hans maskin! Som Berserk II sier så er han ikke noen ekspert. Om han er usikker på hva han skal velge så er det hjelp han trenger, noe jeg prøvde å gjøre. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 ok, nå behøver jeg virkelig hjelp her. Trodde jeg hadde peiling på hvor de forskjellige delene skulle stå og hvordan kablene var koblet. Har alltid klart å koble og sette inn deler på en stasjonær pc før. Men denne pc`n var ikke helt det samme. Jeg skulle prøve å skifte hovedkort, fra min tidligere stasjonær som den gamle DVD romen hadde vært på. Bytta om, og når jeg skulle koble inn strømkabelen i hovedkortet fra PSU så passa den ikke. Å da måtte jeg bytte tilbake. Så det jeg sliter med nå er å sette på plass de småe kablene, fra på/av knappen og inn til hovedkortet. Hvor skal de være ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Så det jeg sliter med nå er å sette på plass de småe kablene, fra på/av knappen og inn til hovedkortet. Hvor skal de være ? Dersom det ikke er trykt på hovedkortet må du finne en tegning av det på nettet. Det er ingen "standard" på plasseringen av de små pinnene. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Så det jeg sliter med nå er å sette på plass de småe kablene, fra på/av knappen og inn til hovedkortet. Hvor skal de være ? Dersom det ikke er trykt på hovedkortet må du finne en tegning av det på nettet. Det er ingen "standard" på plasseringen av de små pinnene. Finner ingenting på nett jeg.. Men er det lurt å teste ut diverse plasser?, der de småe pinnene skal være. Kan dette være skadelig? Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Så det jeg sliter med nå er å sette på plass de småe kablene, fra på/av knappen og inn til hovedkortet. Hvor skal de være ? Dersom det ikke er trykt på hovedkortet må du finne en tegning av det på nettet. Det er ingen "standard" på plasseringen av de små pinnene. Finner ingenting på nett jeg.. Men er det lurt å teste ut diverse plasser?, der de småe pinnene skal være. Kan dette være skadelig? Bilde av hovedkort er : http://www.epox.com/USA/product_images/8gf6100-m-large.jpg Noen som vet hvor jeg skal sette de småe pinnene, viktigste er USB og lyd uttak og på /av knappen ifront. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå