Gå til innhold

[LØST] Ny MP3 med trykkskjerm

Anbefalte innlegg

Hallo,

Tittelen forklarer det med meste. Min kjære Sandisk Sansa har rundet to år, og ser ut som om den har blitt overkjørt av en traktor. Den holder på å dø ut, og jeg har rundt 2500,- til kjøp av en ny MP3. Jeg er generelt glad i gadets, og jeg har hatt lyst på en MP3 med trykkskjerm en stund.

Jeg har sett på Apple IPod Touch 8GB, men føler at det finnes flere gode alternativer. Blant annet Iriver Spinn, Samsung P3 og det var en Samsung til.

For meg er det viktigst med bra bilde på video, spiller ingen rolle angående format iom at jeg ser på AVI filer for det meste. Da går det greit med å konventere dem. Vil ha en skjerm mellom 3" og 5". Jeg jogger en del, men siden jeg må uansett må dra med meg mobil så kan jeg sikkert skaffe meg et bæresystem. Så lenge den ikke veier mer enn en mobil så går det greit (<250 gram).

Jeg hører for det meste på MP3-filer, så det spiller ingen stor rolle med format. Lyden skal være ren, og jeg bruker for det meste ørepropper og Koss PortaPro.

Jeg trenger minst 6GB med lagringsplass, helst 8GB. Jeg har store mengder med musikk på Sansaen nå, og jeg liker ikke å slette musikken min. Også må det være noe plass til videoer.

Jeg vil også ha en bra maskinvare, som ikke låser seg midt i en avspilling. Sansaen min har en uvane med akkurat dette, noe som har ført til irritasjon et par ganger... Ellers så spiller ikke språk noen stor rolle, takler både engelsk og norsk.

Så hva er egentlig den beste MP3en til mine behov? Pris spiller ikke noen stor rolle, iom at jeg kan ta av 2500,-

Endret av SasaB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Hadde ikke skadet med litt flere kriterier: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1068049

MEN mtp budsjettet og touchskjermkriteriet blir det ganske sparsomt med alternativer. Bra bilde på video skriker Cowon S9 da den har en AMOLED skjerm som er så langt foran LCD skjermene på touch/p2/p3 i både bildekvalitet, innsynsvinkel, strømbruk etc at det ikke engang er morsomt. Når det gjelder filstøtte er den óg langt foran siden den tar xvid i oppløsninger og specs som også inkluderer filer fra "der mange får filmer og serier", mens touch og samsungene bare tar konvertert video. Touch tar jo video podcasts (noe s9 ikke gjør), om det er viktig, men samsung har som vanlig ikke en drit å stille opp med på videofronten.

"god lyd" er relativt da det er forskjellig fra person til person, men siden S9 har bedre lydkvalitet og flere lydfunksjoner enn P2/p3 og touch tilsammen, blir det ikke ety problem.

Lenke til kommentar

Har oppdatert førsteposten nå, og skal se nærmere på den foreslåtte MP3-en. Den så ganske bra ut, spesielt med tanke på den skjermen.

Når det gjelder lyden, så er jeg fornøyd så lenge den er bedre enn på IPod Touch iom at IPod-er ikke er overlegne på lyd som oftest. Touchen har blitt kritisert for dette...

Hadde vært stillig med Wi-Fi, men det er ikke nødvendig. Synd at Cowon S9 ikke har dette da...

AMOLED teknologien virker overlegen, og det er bare Cowon og IRiver som har den?

Endret av SasaB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

AVI filer sier ingenting, men hvis du får filene fra der jeg tror, er det xvid pakket i avi med oppløsning på 624x352, mp3 lyd. Isåfall spiller S9 de av uten å konvertere, noe som IMO er en gedigen fordel.

Med portapro trenger du trengt talt ikke god lyd :p Kjøper du S9 vil jeg anbefale å etterhvert minst gå over til Sennheiser PX100, da den har mye bedre, renere lyd som ikke er så skakkjørt med overfokus på basskvantitet. S9 har BBE lydforbedringsteknologi, som i motsetning til samsung's DNSe eller annet drit faktisk fungerer. Poenget er at du da kan stille inn lybildet slik du vil fra bunn, og ikke være bundet til en rimelig rævkjørt lydprofil på portapro (og ja jeg har både px100 og portapro så det er ikke bare anti-koss det er snakk om her).

S9 med wifi er ikke akkurat aktuelt, itouch sin wifi kommer til full nytte pga app store og et lite koreansk selskap som cowon klarer ikke duplisere det. Har en touch selv, og har lagt fra meg (midlertidig, anyways) planene om en S9 fordi jeg er avhengig av automatiseringen itunes gir på podcasts og audible lydbøker. Når det kommer til video og lyd, er stort sett alle aspekter ved S9 milevis foran både touch og samsungene.

AMOLED er ganske overlegent ja. Basically så er hver piksel sin egen lyskilde, noe som eliminerer behovet for bakgrunnsbelysning, gir bedre bilde, innfallsvinkel, og bruker mindre batteri (s9 har 55 timer batteri på lyd, 11 på video - omtrent fordobling motfor de to andre). Er ikke helt mainstream enda, så iriver og cowon som stort sett bruker det

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
AVI filer sier ingenting, men hvis du får filene fra der jeg tror, er det xvid pakket i avi med oppløsning på 624x352, mp3 lyd. Isåfall spiller S9 de av uten å konvertere, noe som IMO er en gedigen fordel.

AMOLED er ganske overlegent ja. Basically så er hver piksel sin egen lyskilde, noe som eliminerer behovet for bakgrunnsbelysning, gir bedre bilde, innfallsvinkel, og bruker mindre batteri. Er ikke helt mainstream enda, så irivr og cowon som stort sett bruker det

Nå står valget mitt mellom Iriver og Cowon, men Iriver har blitt kritisert for menyene som hakker. Cowon på sin side er kritisert pga videospilleren ikke endrer oppløsning.

Jeg må ta en titt på batterikapasitet, men det ser ut til at jeg tar Cowon. Hvilke vanlige butikker har den, forresten?

Edit:

Da blir det en Cowon S9, kanskje ikke like artig som IPod Touch, men den er overlegen på det meste så da blir det den. Satser på at Cowon-folka holder god kvalitet, og at denne holder i minst 2 år.

Endret av SasaB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ingen fysiske butikker som har den, stort sett vostok som er cowon i norge. Ingen problemer med det, fyren som driver stedet har t.o.m en konto her på forumet og er aktiv i denne delen av forumet, så servicemessig er du helgardert.

Hva mente du med at cowon ikke endrer oppløsning?

Lenke til kommentar
It's the video aspect of the S9 that will disappoint many people. It only plays at the screens native resolution, which is rubbish in my opinion.

http://www.anythingbutipod.com/archives/20...he-cowon-s9.php

Takker for hjelpen, da blir det postoppkrav på meg om noen få dager.

Endret av SasaB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
It's the video aspect of the S9 that will disappoint many people. It only plays at the screens native resolution, which is rubbish in my opinion.

http://www.anythingbutipod.com/archives/20...he-cowon-s9.php

Takker for hjelpen, da blir det postoppkrav på meg om noen få dager.

Jeg som skrev den artikkelen der :p Og det før spilleren ble utgitt. Siden da ble det endret. h.264 støttes ikke slik jeg skrev i den artikkelen og den tar filer av høyere oppløsning. Forøvrig misforsto du det jeg skrev - da detaljene ble gitt ut på den tida, var videostøtten begrenset til filer opp til 480x272 piksler - skjermens oppløsning. har ingenting å gjør med at den ikek endrer oppløsning

Lenke til kommentar

Må bumpe tråden, selv om jeg hater å gjøre det :p

Jeg hadde et uhell med mine Koss PortaPro, noe som har ført til at de ikke kan brukes like godt som før... Ser ut til at jeg må skaffe meg nye høretelefoner, og da vil jeg ha noe med enda bedre lyd denne gangen.

Dette PortaPro-settet har jeg hatt i bare 6 måneder, men de før det hadde jeg i 3 år. Disse nå ble dekket av livstidsgarantien, men jeg får ikke flere av Elkjøp. :thumbdown:

Så hva anbefaler du til Cowonen min (blir sendt i morra :new_woot: ), et par hodetelefoner som virkelig utnytter kapasiteten dens?

Da snakker jeg om pris mellom 300,- til 500,-.Så litt på Sennheiser PX100, men vil gjerne se på flere alternativer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Med så lavt budsjett er det PX100 som er det reelle alternativet. Du kan jo smugkikke på akg k518dj, er lukket så isolerer lyd, men mange synes det er ukomfortabelt, 3 meter ledning, og litt vel mye bass for mange sin smak. Har hatt begge, ville gått for px100

Lenke til kommentar

PX 100 virker som et bra alternativ , og ser ut til å være greie å oppdrive via vanlige butikker. Irriterende å være 17 år noen ganger, da jeg må alltid lete etter et betalingsalternativ.

Hva er forskjellen mellom isolerte og ikke-isolerte hodetelefoner, btw? Hvis de lager like mye støy som Kossen gjør kan jeg leve med det...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

isolerer lyd inn og ut. med lukkede isolerende hodetelefoner slipper ikke lyden ut, og samtidig slipper ikek bakgrunnsstøy inn, så du trenger ikke overdøve alt på bussen :p

hifiklubben er best for PX100, 349 kr. Elkjøp tar 499

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp, nå har jeg ordnet opp i dette rotet. Bare å vente på Cowonen nå, nesten så jeg dør av spenning...

Så satser jeg på at øreproppene mine holder en stund i alle fall. Bare lyden på PX100-en ikke får dem til å virke som noe skrot laget av en 10-åring :p Skullcandy-øreproppene er noen av de beste øreproppene jeg har hatt...

Edit:

Yay, det er en Hi-Fi butikk i Ski... Det der gjorde livet mitt litt lettere...

Endret av SasaB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Skullcandy propper noe av det beste du hat hatt? har du overhodet hatt noe som helst annet enn det som har fulgt med spillerne? xDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Lenke til kommentar
Skullcandy propper noe av det beste du hat hatt? har du overhodet hatt noe som helst annet enn det som har fulgt med spillerne?

Hørt om å være gjerrig? :p

Alle øreproppene mine har en tendens til å ryke omtrent hvert kvartal. Gidder aldri å bruke noe særlig med penger på dem. Jeg jogger, og da ryker de pga slitasje,eller så sprenger jeg dem... eller så slutter de å virke av seg selv.

Hadde det ikke være for at jeg ser ut som et romvesen med hodetelefoner, så hadde jeg aldri brukt penger på propper. Har mistet en del penger på dem, og finner aldri noen som passer mine behov. Det er seriøst frustrerende...

Skulle tro det var umulig å finne noen med både god lyd, og som tåler litt juling. Har brukt tid på å finne noe bra, men virker som om jeg ikke finner noe.

Hva hadde du brukt av ørepropper i min situasjon? Hvilke har god lyd?

Endret av SasaB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Billigpropper som er gode er sennheiser CX300, ultimate ears metro.fi 100 og creative ep630. De to førstnevnte er ikke billige i norge, så du trenger visa kort for å få tak i dem, isåfall blir de billigere alternativer enn EP630. Sistnevnte kan dog fås tak i fra spaceworld, 199 penger.

De to andre koster begge ca 170 kr fra storbritannia:

http://www.mymemory.co.uk/Portable-Headpho...i-100-Earphones

http://www.mymemory.co.uk/Portable-Headpho...dphones---Black

ville sterkt anbefale å overfalle et familiemedlem som har visa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...