Gå til innhold

[Løst]Et kamera som laster opp bildene direkte til PC? Til bruk for ID-foto.

Anbefalte innlegg

Hei. I jobbsammenheng så er jeg ute etter et kamera for å ta bilder for ID-kort.

Kravene er derfor ikke så store.

Det må kunne stå oppkoblet til en PC, slik at alle bildene blir direkte lastet opp til PC-en.

Det burde vel også da ha litt zoom, så man slipper å ha kameraet\ blitzen så nærme ansiktet på personen.

Siden det er snakk om små ID-bilder, så er ikke bildekvalitet så viktig, og kameraet bør helst være billigst mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du kan da vel i praksis bruke hvilket som helst kamra.

Ta bilde med ensfarget vegg som bakgrunn. Sørg for at rommet er skikkelig opplyst så unngår du røde øyne. Det tar seg dårlig ut på ID-kort. Det er også en absolutt fordel at bildet er riktig eksponert. Bruk et bildebehandlingsprogram og beskjær bildet slik at det får riktig format. bxh = 35 x 45mm.

Det er ikke nødvendig med kamra koblet direkte til PC. Bilder i jpg formate er helt kurrant til ID-kort. Se linken til krav for passbilder.

http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f26080...tilpassfoto.doc

Jeg har tatt masse slike bilder. jeg brukte vanlig speirefleks med ekstern blits. Bildene ble behandlet i Photoshop Elements etterpå.

Et greit kompaktkamra vil også gjøre jobben. Men vær obs. på dette med opplyst rom og røde øyne. De aller fleste har egentlig det utstyret som trengs for å ta passbilder.

Lykke til.

Tor

Lenke til kommentar

Vel, det er tatt ID-foto i alle de år, men bildene har bare blitt tatt med et kompakt digitalkamera på stativ, også er bildene sendt til de som ordner med adgangskortene våre. Litt usikker på detaljene på alt, men det er nok kun av praktiske årsaker at det ønskes direktevisning av bildene på PC. Penger er nok heller egentlig ikke noe problem.

Takker foresten for gode svar. Det mest interessante for min del var at det faktisk ikke skal mere enn en programvare til.

Noen som vet hvilken programvare som vil fungere best mot et eventuelt Canon kamera?

Lenke til kommentar
...

Noen som vet hvilken programvare som vil fungere best mot et eventuelt Canon kamera?

EOS Utility programmet som følger gratis med alle EOS kameraene fungerer vel helt knirkefritt? Det har det ihvertfall gjort med både 30D og 40D for min del.

Lenke til kommentar

jeg foreslår canon eos 400d, et billig bra kamera som overfører bildene til en PC med en gang. jeg har selv dette kameraet og det er et kjempe kamera. all programmvare er gratis og du kan starte å bruke det samme dag.

du bør kanskje ha en minnebrikke i backup

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...