Gå til innhold

Kjøp av ny Gaming PC

Anbefalte innlegg

Hvilken? I forhold til pris og ytelse:

AMD basert:

Strømkabel PC m/Jord 2m

Nero 8 OEM Vista kompatibel

CyberLink DVD Suite 6, 6Channel, OEM CD,

Drømmefall: Den lengste Reisen,

Støtsikker PC-eske STOR

Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,

World of Warcraft, MMORPG, PC

Antec Twelve Hundred

Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk

Asus M3A79-T Deluxe, AMD 790FX+SB750,

AMD Phenom II X4 920

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4,

HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5,

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Samsung DVD-brenner SH-S223Q/BEBN

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,

PC Uten OS, White Box PC

KR: 8.064

--

Intel basert:

Strømkabel PC m/Jord 2m

Nero 8 OEM Vista kompatibel

CyberLink DVD Suite 6, 6Channel, OEM CD,

Drømmefall: Den lengste Reisen,

Støtsikker PC-eske STOR

Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,

World of Warcraft, MMORPG, PC

Antec Twelve Hundred

Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk

Asus P6T Deluxe, X58, Socket-1366

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 3GB CL9

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

PowerColor Radeon HD 4870 "PCS" 512MB

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Samsung DVD-brenner SH-S223Q/BEBN

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,

PC Uten OS, White Box PC

KR: 9.943

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Intel Ci7 pga mulighetene for senere oppgradering, AMD alternativet bør i tilfelle være med AM3 socket (og DDR3 minne).

Forøvrig holder 750W lenge (om du ikke har planer om CF seinere).

Hvilket OS?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg tenker og bruke XP.

Jeg spurte fordi jeg ville valgt mer RAM (6 el 8Gb) dersom det var 64-bits OS (XP64/Vista64), fordi da kan du greit kjøre uten Windows swap fila.

Lenke til kommentar
Jeg tenker og bruke XP.

Jeg spurte fordi jeg ville valgt mer RAM (6 el 8Gb) dersom det var 64-bits OS (XP64/Vista64), fordi da kan du greit kjøre uten Windows swap fila.

Ja stemmer, nei er egentlig drit lei av Vista, har en laptop med Ultimate nå.

Når du er inne på det, hva er det egentlig som gjør at du kan ha 64 bits OP?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Når du er inne på det, hva er det egentlig som gjør at du kan ha 64 bits OP?

64 bits CPU... men det har jo eksistert helt siden Athlon64 i 2002 eller noe. Alle x86 CPU'ene til salgs er nå 64 bits. Så det er bare å installere XP64.

Eneste problemet er at du må passe på ved installasjon av drivere, XP64 gir fort BSOD dersom du installerer 32bits versjonen av en driver. Forsikre deg om at alle komponentene har driver støtte for 64bit.

Alle 32-bits programmer (spill etc) kjører helt fint via WOW64, det er kun drivere som kan gi deg problemer. Å ja, XP64 vil ikke kjøre 16bits kode - dvs. eldgamle programmer.

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort følgende endringer når det gjelder AMD systemet. Gådd fra ph ii 920 til phii 720 be, spare kr 440,-

Øket skjermkortet fra 4870 til 4870x2 plusse på kr 1440,-

Bare dette gjør at amd riggen yter vesentlig bedre i spill en i7 riggen og fortsatt koster kr 1000,- mindre.

Og som standarkonfigurasjon yter faktisk riggen like godt som i7 riggen i spill. Det er kun i programmer med støtte for kjøring av mange tråder paralelet at i7 riggen yter vesentlig bedre, og det er ikke i så mange programmer dette er tilfellet, ja og så så i7 det meget godt i syntetsike benchmarker hvis det er din greie.

Det er faktisk meget en kan gjøre med amd riggen for 2000,- kr.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

du snakker her om en gamerigg, for å få utbytte av i7 mektige cpu kraft , trenger du minimum 4870 x 2 i cfx, eller bedre, blant annet tri sli. i grafikkonfigurasjoner under 4870x2 i cfx merker du faktisk ikke forskjell siden cpu ikke er flaskehals.

Derimot har vi neste steg i oppgraderingen etter at vi har satt inn 4870x2, jo det er ikke mer grafiske muskler, det er rask ssd disk. Dette forbedrer minium framrate drastisk i forhold til en 7200 rpm hd.

Derimot ønsker du å oppgrader til 4870x2 i cfx eller 295 gtx i sli, så kan i7 gi en bedre rigg.

Edit : det skal være 4870x2 i cfx

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Når det gjelder grafikkortene for vidre oppgradering, ja disse er jeg ikke fornøyd med i noen av riggene , for når trenger du oppgradering fra 4870 512 gb, jo det gjør du når du har skjerm med støtte for 1920x1200, her viser deg seg at 1 gb minne betyr mye.

Men å si at i7 gir mer for penga her er rett og slett tull, jo kanske en større skryterett , men ikke en frame mer, faktisk så viser tester at amd phii kan i endel spill gi høyre min framrate som er viktig for flyten i spill.

Men som sagt gjør de 2 endringer jeg sa og du har en rigg som koster kr 1000 mindre en i7 riggen og rett og slett gruser i7 riggen i spill for kr 1000 mindre.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Når det gjelder grafikkortene for vidre oppgradering, ja disse er jeg ikke fornøyd med i noen av riggene , for når trenger du oppgradering fra 4870 512 gb, jo det gjør du når du har skjerm med støtte for 1920x1200, her viser deg seg at 1 gb minne betyr mye.

Men å si at i7 gir mer for penga her er rett og slett tull, jo kanske en større skryterett , men ikke en frame mer, faktisk så viser tester at amd phii kan i endel spill gi høyre min framrate som er viktig for flyten i spill.

Men som sagt gjør de 2 endringer jeg sa og du har en rigg som koster kr 1000 mindre en i7 riggen og rett og slett gruser i7 riggen i spill for kr 1000 mindre.

Hvis dette er riktig, så fikk jeg jammen meg noe å tenke på ja.

Edit: En ny disk som i, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378747..?

Endret av v3ggen
Lenke til kommentar

Jeg vil like å se noen som hevder at en i7 920 rigg med 4870 er i nærheten av en ph II 720 be med 4870 i x2 i spill ved oppløsninger over 1680x1050, dette er meget naturlig siden det er gpu som er flaskehals, og prisforskjellen gjør at du kan kjøre atskilig kraftigere grafikkløsning med en phII rigg en du kan med en i 7 rigg for samme totalpris på rigg.

Når det gjelder ssd innvirkning på min fps, så er den markant i mange spill.

post-68520-1234473649_thumb.png

Av dette ser du betydlige forbedringer med ssd disk, særskilt i forhold til 7200 rpm disker

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg ville nok ha ventet til nærmere slutten av året før jeg ville ha oppdatert til slc eller intel x25 ssd disker. pgs prisen, den forventer å synke utover året.

men legg også merke til at velicor raptoren forbedre (som du linker til) gir en kraftig forbedring i min fps i forhold til en 7200 rpm. faktisk 7 frames el over 57% forbedring.

I7 kommer til sin rett i spillrigger når du nærmer deg 16-17', for en totalrigg. under dette setter du glatt opp bedre rigger med phII, og i rettferdighetens navn også 775 system.

En del her på forumet tror vist at i7 er magisk god, og ja den er alle andre cpuer overlegen, MEN, dette merker du ikke før du er på grafikkløsninger ala 2 X 4870x2 nivå. Før du har opssett på grafikkløsning 4870x2 tilfører ikke musklene i7 har noe som helst til en gameriger over PHII eller C2, Men nok en gang er det grunner til å velge phii, nemlig min framerate, som er meget viktig for gjevn spilleflyt, her tyder endel tester på at phii generer gjevnere flyt i spill enn særskilt c2 arkitekuren.

Jeg snakker nå om gamerigger, i gamerigger gjelder balansen mellon cpu og gpu. Og GPU er flaskehals for både phii og i7 har en hele tiden mer igjen på å bruke penger på gpu istede for å kaste de bort på cpu kraft du ikke får brukt.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg ville nok ha ventet til nærmere slutten av året før jeg ville ha oppdatert til slc eller intel x25 ssd disker. pgs prisen, den forventer å synke utover året.

Det er ingen direkte forbindelse mellom IOPS og framerate av den enkle grunn at disken må gå for å påvirke maskinen. Bl.a. ved å kjøre uten windows swap file (mer RAM) vil en kunne oppnå det samme som ved bruk av SSD.

Dog vil en SSD (f.eks OCZ Vertex) kunne gi maskinen et generelt løft på flere områder, som blandt annet bortimot halvert oppstartstid.

I7 kommer til sin rett i spillrigger når du nærmer deg 16-17', for en totalrigg. under dette setter du glatt opp bedre rigger med phII, og i rettferdighetens navn også 775 system.

Ci7 er kraftigere enn hva som "normalt" behøves i dag. Det blir opp til hver enkelt å vurdere om en gidder å legge ut ekstra kronasje på noe som muligens ikke trenger fra første dag. Dersom en bedriver CPU intensive ting som videoredigering eller 3d modellering bør dette være førstevalget.

AM3/PhII er et mer økonomisk fornuftig valg og en plattform som sannsynligvis vil gi oppgraderingsmulighet til sterkere CPU'er senere.

775 vil sannsynligvis ikke gi nye cpu'er senere og er derfor et dårlig valg for nyanskaffelse nå selv om plattformen yter bra i dag.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

@tiltmann, av genuin interresse

Mer ram hjelper like godt som rask ssd disk på min framrate sier du, for avrage framrate ser det ikke ut som om ssd har store betydingen Jfr test her

Vil gjerne lese artikler ang. dette temaet. Har du noen linker til tester som bekrefter dette. Jeg snakker her om å gå for 8 gb sistede for 4 gb.

Mitt poeng med I7 vs phII er at du har over 2000 mer å bruke dersom en går for phii 720 be vs I7 920, på område gaming har ikke I7 noen fordeler før vi snakker cfx eller trisli.

Og siden det er gpu som er bottelneck ikke gpu har du meget mer igjen for å bruke 2000 ekstra på gpu , og andre ting som øker ytelsen på systemet og det punktet kommer du ikke til før godt over 15' for et komplett system.

Hypen om at I7 er så fabelaktig til gaming kommer rett og slett på at cpu tester viser potensiale med i en cpu ved å eliminere gpu fra sammenlingen, dette ved å sette oppløsning ned på 1024x768 eller mindre.

Men et system er ikke bedre enn sin svakeste komponent, og verken c2q eller phii botelnecker et 4870x2. Slik at det rett og slett kun er skrytefaktoren igjen for rigger her igjen å sette inn en i7. Dette gjelder særskilt for gamerigger som ikke har cfx eller 3 sli.

I programvare som har god flertrådstøtte er I7 suveren ja, om dette kan oppveies med bedre disk til ca 2000 + vet jeg ikke enda. Men jeg akter å finne det ut.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...