Gå til innhold

Utfordrer LAMP

Anbefalte innlegg

Når du snakker om småting, kor smått snakke du då om? Hello world? Akkurat der så er PHP enklare og kjappare enn Java. Men ein webblog med kommentarer? Nei då er det kjappare og enklare med eit Ruby on Rails basert rammeverk.

Skal ein ha noko smått og enkelt så er det mykje enklare å begynne å justere eit eksisterandes CMS system som f.eks Plone.

Eg kan ikkje ein gong sei at PHP er eit bra første språk å begynne å programmere i, det er så mange ting som ikkje gjer nokon meining, det er lite strukturert, uoversiktleg, mangel på solide rammeverk og treigt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du snakker om småting, kor smått snakke du då om? Hello world? Akkurat der så er PHP enklare og kjappare enn Java. Men ein webblog med kommentarer? Nei då er det kjappare og enklare med eit Ruby on Rails basert rammeverk.

Skal ein ha noko smått og enkelt så er det mykje enklare å begynne å justere eit eksisterandes CMS system som f.eks Plone.

Eg kan ikkje ein gong sei at PHP er eit bra første språk å begynne å programmere i, det er så mange ting som ikkje gjer nokon meining, det er lite strukturert, uoversiktleg, mangel på solide rammeverk og treigt.

Jeg har da ikke sagt at php er et bra førstespråk å begynne med. Det jeg sier et at det er et bra og enkelt språk/løsning for å klaske opp en grei web side. blog, forum, whatever.

Det er tull å diskutere noe annet når internett er stappfull av løsninger laget i php. Dette forumet er på en php løsning... ikke java.

Hvorfor blir ikke java benyttet mer? Det må du forklare meg.

Jeg mener at svaret er at java er for tungt, komplisert og tungvint å komme i gang med.

i løpet av 15min så kan jeg fyre opp en hello world i php, inkludert oppsett av apache, og php. Det samme med tomcat og jdk vil umiddelbart kreve at jeg må ut på nett for å rote med oppsett og config.

Rammeverk og biblioteker tar tid på java. Det er ikke hver dag jeg setter opp java løsninger fra bunnen, men sist gang med struts, spring og annet fjas, så krevde det 2 dager før jeg fikk opp hello world i struts på den måten jeg ville ha det. Med ioc og annet ræl.

Greit at zend framework ikke er på topp enda, men der er samme opperasjon 1t med hello world rett fra databasen.

Java er så stort og monstrøst at man kan dø av mindre. Jada så får man til underverker iblant, men jeg ser ikke verdien av det. Det tar enormt med tid å ha kontroll på alt i java fordi man har abstrahert alt bak enda mer avanserte løsninger hele tiden.

Det er noe galt når man implementerer et dynamisk språk i java, for å løse ting java ikke klarer. Det er noe galt når xml config til et bibliotek/modul er et språk i seg selv.

Det er noe galt når man må ha 5-10år med ren java utvikling for å komme på høyde og bli produktiv.

Når kunden kun skal ha opp en enkel side for å vise et datasett, kunne plukke/velge noe, eller sette noe verdier, og du bruker mye tid der man roter med quirks man ikke forstår pga feil bruk av api, feil config...

Nei... jeg skjønner hvorfor folk fant opp php, ruby, og andre ting... og jeg driter oppi superskilled nørds med 10års erfaring som kan lage twitter på 1 time, for det er bare tåpelig. Lærern min på skolen lagde browser på 2 skoletimer... det gjør ikke nødvendigvis java til bra.

Det er noe som heter riktig verktøy til riktig jobb. Java er ikke riktig til alle jobber som sun og andre java folk prøver å messe om. Java er bare et stort kompromiss. Et bra kompromiss, men fortsatt kun et kompromiss med masse dritt.

Lenke til kommentar

DarkSlayer, det du seier om Java plattformen er tull. Å sette seg inn i noko nytt tar alltid tid, men verdien du får igjen gjer deg meir effektiv.

Java plattformen har like stor om ikkje større mengde med bibloteker enn C/C++ for å effektivisere utvikling. Grunnen til at dynamiske språk blir utvikla i Java er fordi eindel andre språk som JRuby og Jython gir meir funksjonalitet per linje som drastisk hjelper på utviklingstida. Sjølvsagt på bekostning av ytelse, men om det skulle bli for treigt så kan ein alltid gå tilbake til Java.

XML i Hibernate er for å mappe ein relasjonsdatabase til objekter, dette kan automatiseres eller tunes på for maks ytelse/fleksibilitet. Det man får igjen for å bruke Hibernate er ryddig og oversiktlig kode som hjelper på vedlikehald og caching blir gjort me minimal koding. Ein slipper å skrive lange SQL spørringer og å mappe resultsettet til objekter, ergo mykje tid spart. Det som også er fordelen med Hibernate er at ein kan enklere bytte database. Noko som er ein kjempefordel om ein har eit produkt som skal selgas, for då kan kunden velgja databaselausning, enten det er PostgreSQL, DB2 eller Oracle.

Det er heller ikkje sant at det tar lang tid å bli effektiv, når en lærer seg å bruke biblotekene og rammeverkene til Java så slipper man å bruke tid på å finne på hjulet på nytt som dei fleste PHP utviklere gjer. Eg har sett hundrevis av forskjellige implementeringer av rettigheitsstyring for PHP, Java har noen få rammeverk som sparer ein utvikler mange dager som JSecurity og Acegi Security.

Og du har heilt rett i at ein skal velgja det rette verktøyet til jobben, og min erfaring er at PHP er eit av dei verste alternativa for webutvikling, enten det er lite eller stort. Masse globale variabler og funksjoner. Også ser det i tillegg ut som ein spagetti blanding av C, Perl, SQL og HTML fordelt random blokker rundt i heile dokumentet.

Nei skal det være enkelt og greit og ikkje Java så er Python eit mykje betre alternativ. Python har fleire bibloteker enn PHP og har minst dobbelt så god ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...