abene Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Forfattere og utgivere er blitt enige med Google om kompensasjon til rettighetshavere av bøker. Les mer Lenke til kommentar
V3gg3n Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Hvor stort er omfanget av dette egentlig? Hvilke summer snakker vi om? Lenke til kommentar
itsmebth Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg mener å ha lest 115 millioner dollar. Synd at Google ga seg, de hadde antagelig vunnet, og banet vei for andre som ikke er så ressurssterke. Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg mener å ha lest 115 millioner dollar. Synd at Google ga seg, de hadde antagelig vunnet, og banet vei for andre som ikke er så ressurssterke. Som forfatterene av bøkene? :\ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Helt nedrig. Det kan ta flere år å lage en bok helt alene. De fleste har ikke mye å ta av fra før av. Google har råd til det der. Lenke til kommentar
itsmebth Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Så dere mener at forfatteren fortjener penger for at Google skal kunne skanne inn bøkene og vise små utdrag av dem ved søk? Hvis noen skulle vært betalt, måtte det ha vært Google, som faktisk gir dem gratis reklame. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 For moro skyld tok jeg en kikk på http://books.google.com/ og slo opp på mitt navn. Navnet mitt dukker opp på flere digitaliserte bøker, bl.a. der jeg også er (med)forfatter. Og det er greit nok, lisensen åpner for det, selv om jeg igrunnen var litt overrasket at noen gadd å gjøre det. Det som forbløffer meg langt mer er hva jeg ser i Dagens Næringsliv 2009-02-10 på side 59 i seksjonen "Etterbørs" i artikkelen "Den digitale almenning" i artikkelserien "Kamp om åndsverk". Der kommer det frem at Åndsverkloven åpner for at en organisasjon for rettighetshavere - for eksempel fagbokforfattere - kan inngå avtaler på vegne av alle faglitterære skriventer, også de som ikke er medlemmer av organisasjonen. (min utheving) Dette hadde jeg ingen aning om før jeg leste dette, lurer igrunnen på hvor alment kjent dette er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå